![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Niin rikotaanko silloin mitä sääntöä??? Tota hitsaus saumajuttuako tarkoitat vai mitä?? Lainaus:
AKK:n sivuilta suoraan kopsattuna: 2.2. Autojen turvallisuusvarusteet standard ryhmässä on turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari, jos autossa ei ole turvakaarta alunperin - muissa luokissa on Liite J:n mukainen turvakehikko pakollinen, jos käytetään saumallista materiaalia tulee pääkaaren seinämävahvuuden olla vähintään 3,2 mm. Turvakehikon voi rakentaa myös auton ulkopuolelle. Pääkaaren kallistus sisäänpäin on sallittu, jotta kaaren alapään kiinnitys saadaan tukevaan paikkaan. Seinämävahvuuden mittaamista varten on 5 cm:n päähän lattiasta ajajan puolelle porattava 6 mm:n reikä. Diagonaalituki on pakollinen modified, pro modified ja prototype ryhmissä. Turvakehikon ja kuljettajien kypärän välissä tulee olla vähintään 5 cm tyhjää tilaa. Prototype ja pro modified ryhmässä tulee olla lantiotasolle asennettu pitkittäistuki (oviputki). Modified ryhmässä oviputki vaaditaan, mikäli ovea on madalletettu tai ovi on korvattu SFS-normin 4338 mukaisella enintään 30mm:n silmäkokoa olevalla verkolla, jonka tulee ulottua vähintään lantiotasolle. Putkirunkoautoissa ei korikiinnityksessä vaadita vahvike/ kiinnitys lappuja. Avoautossa ryhmissä modified, pro modified ja proto type kehikon yläosan avonainen osa on peitettävä vähintään 2 mm:n teräs- tai 3 mm:n alumiinilevyllä, joka kiinnitetään kehikkoon katkohitsaamalla tai noin 50 cm:n välein vähintään 6 mm:n pulteilla. vähintään 3-pisteen turvavyöt ovat pakolliset ryhmissä standard ja modified umpiauto. Modified ryhmän avoautoissa ja ryhmien pro modified ja prototype autoissa tulee olla 4-pisteen turvavyöt. Olkavyöt voivat olla rullatyyppisiä istuimet tulee olla tukevasti kiinnitetty ja korkeaselkänojaisia, suositellaan kuppi-istuimen käyttöä. Modified (avoautot), pro modified ja proto type ryhmissä tulee olla kilpailukäyttöön tarkoitetut kuppiistuimet jauhesammutin vähintään 21B hyväksytty. Se on kiinnitettävä tukevasti pikalukitteisella pannalla ja tarkastettava joka toinen vuosi hinauspisteet jotka kestävät auton painon, kaikissa autoissa sekä edessä että takana ja merkittävä selvästi polttoainesäiliöt suojattava mahdolliselta ulkopuoliselta iskulta ja sijoitettava turvallisesti (myös paloseinällä ohjaamosta). Polttoainesäiliön korkin tulee olla nesteen pitävä polttoaineputket on suojattava iskuja vastaan. kaikissa ryhmissä tulee olla jarru- ja peruutusvalo, jotka toimivat jarrupolkimen ja vaihteenvalitsimen kytkimillä suositellaan päävirtakatkaisinta Liite J:n mukaisesti, sekä polttoaineen syötön katkaisinta (diesel) apukuljettajan ”kauhukahva” on pakollinen akku tulee aina kiinnittää tukevasti ja lisäksi + napa on suojattava mahdollisilta runko kosketuksilta, jos ryhmäsäännöt sallivat sen siirron, on se suojattava muovikotelolla autossa ei kilpailun aikana saa olla irrallisia varusteita mikäli kampikammion tuuletus on avoin, tulee moottorin huohottimeen asentaa vähintään kahden litran öljynkerääjä kuumia nesteitä sisältävät putket, säiliöt ja laitteet on suojattava ja eristettävä ohjaamosta voimansiirto on koteloitava pois ohjaamosta Autoja joissa on airbag ei suositella kilpailu käyttöön Ja liite J suoraan AKK:n säännöistä, jossa puhetta materiaaleista: 8.3. MATERIAALI Käytettävät putket: Minimiaine: Kylmävedetty saumaton hiiliteräs Minimi vetolujuus: 350 N/mm2 Minimimitat: 38(1,5”)x2,5 tai 40(1,6”)x2.0 mm Pääkaaren tai pitkittäispääkaarien (ei sivukaarien) ja pitkittäispääkaarien takimmaisessa välituessa on putken minimimitat: 45(1,75”)x2,5 tai 50(2,0”)x2,0 mm (kuvat 253-37 ja 38). Teräslaatua valikoitaessa tulee kiinnittää huomiota erityisen suureen venymislujuuteen ja aineen soveltuvuuteen hitsaukseen. Putken taivutus tulee tehdä kylmänä. Putkea ei saa taivuttaa pienemmällä kuin kolmenkertaisella säteellä verrattuna putken halkaisijaan. Jos putki painuu kasaan taivutettaessa saa halkaisijoiden suhde (pienempi/ suurempi) olla pienimmillään 0.9. Lainaus:
PS. osta putkea mieluummin liikaa, kuin liian vähän. <center>--------------------------------------- www.pirate4x4.no www.pirate4x4.com www.formula-offroad.fi </center> |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Rengaskoon muutokset, lain tulkintaa | Pasi | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 11.08.2008 19:32 |
| Q: Miten renkaat mitataan trial-sääntöjen mukaan? | offroadjouni | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 21.07.2006 16:03 |