Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #13  
Vanha 21.01.2007, 19:13
kokkolanpoika:n Avatar
kokkolanpoika kokkolanpoika ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 06.10.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 514
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Tattis baxxter. Kyllä tonkin lauseen piti mennä niin, että lukitetta pukkien pultteihin ja öljyä kannenpultteihin. Ihan puhdas ajatusvirhe.
Tuota vuoden takaista kommenttia täytyy kyllä muuttaa sen verran, että kannenpulteissa tippa tavallista moottoriöljyä on ihan hyvästä juuri tuon kiinnileikkautumisriskin vuoksi. Kuparitahna voi toimia myös. Ei mulle roverin koneessa silleen ole käynyt, mut jaggen koneessa huomasin selvästi, että pultit tuntuivat välikiristys-momentteihin kiristyvän omituisen epätasaisesti kuivina. Kevyellä öljyämisellä oli huima vaikutus. Itseasiassa jaggen ja astonin kirjat kehottavat myös öljyn käyttöön kannenpulteissa. Tietysti kaikkein tärkeintä on että kaikki kierteet ovat ehjiä ja puhtaita.
Nyt vaihtelen just kannentiivisteitä 4,2l rangen koneeseen. Pultit ovat uudempaa venyvää mallia , jotka vaihdetaan samalla. Kiristys ensin momenttiin ja sitten asteisiin.
Mitäs pultteja/kiristystapaa kokkolanpoika käyttää isoissa koneissaan?



4,6sessa on orkkis kannen pultit paikallaan. Vieläpä käytetyt sellaset (kasaus hetkellä en tiennyt että ne olivat kertakäyttökamaa), ja en edes tehny viimesintä 90asteen käännöstä.
Eli eka se suositus olikohan joku 20Nm, sit 90astetta ja vielä pitäis vetää 90 astetta, mutten vetännyt. Tuo 20Nm + 90 astetta oli noin 100Nm kun testailin vuosia sitten. Ja veikkaan että 2x tuo 90astetta ois varmaan 150Nm joka on mielestäni pirun paljon alumiinilohkolle, ja vieläpä sellaselle lohkolle jolla on vaaraa haljeta jo muutenkin.
Seuraavaan kokoonpanoon ostan pinnapultit lohkoon, ne on 5x paremmat kuin alkuperäiset venyvää tyyppiä olevat.

Vanhan mallin kannen pultithan vedettiin muistaakseni 90-95Nm ja ulommaiset muistaakseni 60Nm.
Mutta noita ulommaisia pultteja ei periaatteessa kannata käyttää, tai jos käyttää niin joku 30Nm olisi sopiva. Ne vääntävät kantta epäedullisesti, jonka seurauksena on herkemmin rikkoutuva kannen tiiviste. Sen takia 4,6sessa ja 4,0 moottoreissa ruvettiin käyttämään 10 pulttista kiinnitys tapaa kannessa, koska sillä saatiin eliminoitua/pienenettyä kannen tiiviste vikoja.

Ja runkolaakeri pukkeja ei tarvitse liimata, vaan öljyäminen riittää niihinkin pultteihin ainakin alla olevan linkin mukaan. Ja en oo ite niissä käyttänyt lukitetta koskaan, ja hyvin on kestänyt.
Ja ei ainakaan 4,6sen alakerrassa näy lukitetta kun piruuttani otin 2 pulttia pois "vara" lohkostani. Ihan öljyä koko matkalla. Ja tämän koneen pitäs olla iha tehtaan jäljiltä alakerran osalta.

Tuossa hiukan tietoa momenteista ja öljyn/lukitteen tarpeesta.
http://www.landrover.ee/est/files/ma...queValues1.pdf

Timo..

Isojen poikien leluja. mitä muuta mies vielä tarvitsee?
http://img176.imageshack.us/my.php?image=lelu6ul2.jpg
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Aloittelijalle vinkkejä Tekniikka & Jutustelu 28 16.08.2007 21:20
Rangen vinssin asennus vinkkejä... janiojan Tekniikka & Jutustelu 7 09.07.2007 12:19
vinkkejä kaivataan!!! Tekniikka & Jutustelu 1 26.05.2007 21:58
Kaipais vinkkejä BJ ET:sta Pafo Tekniikka & Jutustelu 10 24.07.2006 08:38
iskari vinkkejä Tekniikka & Jutustelu 1 17.04.2004 22:32


Sivu luotu: 21:50 (GMT +2).