Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.12.2006, 21:52
JERKKU:n Avatar
JERKKU JERKKU ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.04
Sijainti: VANTAA
Viestit: 972
Perusasetus

Finlexin sivuilta seuraava, on vähän hepreaa mutta siinä se kai jotenkin lukee.

32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;

f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.





Wagoneer
AMC 360 + TH400 + QT
36" TSL

Jeep GrandCherokee
2.5 TD by VM

Jeep Comanche
2.1 TD by Reno

www.jmhalme.com/off-road
www.ruosteenesto.eu

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.01.2009, 20:20
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JERKKU Näytä viesti
d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;

f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.
dodiih. Palatakseni todella vanhaan asiaan.

Tuli ostettua niinkin hieno menopeli kuin VW LT 50. Kokonaismassaa on siis 5000kg ja omamassaa 2450kg. Otteessa ei ole mitään vetopainoista, eikä koukussa ole mitään merkintöjä. Koukku on tuollainen normi henkilöauton koukku. Tuolla saa nyt ilmeisesti vetää sitten 750kg jarrutonta ja 3500kg jarrullista kärryä?

Toistaiseksi uupuu se c1e kortti, mutta nyt on menopeli millä senkin saa hankittua

Tietääkö kukaan mistä tuohon voisi tilailla jonkin asteisia ajoramppeja? Lavalla on kuitenkin sen verran kokoa että auto mahtuu sinne ja kantavuuskin riittää isommalle autolle. Tulee vaan aika juhlallisen pitkät ajorampit kun tuo lava on niin korkeella
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.01.2009, 22:52
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

titta pÅ tyyppikilpi, lukenee joko pv massa tai "junapaino" eli yhdistelmämassa, tulis olla 8500 kg jotta menis 3500 jarrullinen
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.01.2009, 23:30
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
titta pÅ tyyppikilpi, lukenee joko pv massa tai "junapaino" eli yhdistelmämassa, tulis olla 8500 kg jotta menis 3500 jarrullinen
Mutku ei noissa 90 -luvun puolivälin vehkeissä ole mitään junapainoja merkattu.

Rekisteriotteessa lukee vain se kg määrä, joka on pienin näistä:

- vetokoukun tyyppikilvessä mainittu suurin sallittu kg -määrä
- valmistajan antama suurin sallittu vetokoukun vetopaino

Viimeksi viime keväänä näiden kanssa painin ratsiassa tien päällä,
joten jos nyt on tullut vanhoja autoja koskevia "junapainoja",
niin se on kyllä mennyt ohi korvien...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.01.2009, 09:35
JanneBlomgren JanneBlomgren ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Sipoo
Viestit: 995
Perusasetus

Sillä c1e kortilla saa kevyt ka:lla vetää maksimissaan sen auton OMAMASSAN painoista kärryä. Eli tuossa Nerdon tapauksessa 2450 kiloa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.01.2009, 11:32
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Sillä c1e kortilla saa kevyt ka:lla vetää maksimissaan sen auton OMAMASSAN painoista kärryä. Eli tuossa Nerdon tapauksessa 2450 kiloa.
jos taas pakettiauto niin pikku e:llä 3500kg
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.01.2009, 08:10
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JanneBlomgren Näytä viesti
Sillä c1e kortilla saa kevyt ka:lla vetää maksimissaan sen auton OMAMASSAN painoista kärryä. Eli tuossa Nerdon tapauksessa 2450 kiloa.
Hmm.. En ole kyllä tuollaisesta löytänyt mitään faktaa. Yhdistelmän kokonaismassa on rajoitettu siihen 12000kg, mutta sen kummempia paino rajoituksia ei mielestäni ole. Paitsi mitä auto tai koukku sitten rajoittaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.01.2009, 09:53
tanet tanet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.10.06
Sijainti: finland
Viestit: 115
Perusasetus

C1-luokka:
kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg, mutta enintään 7500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA
C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:

Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.

http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_t...rttiluokat.htm

Eikös se ole tuossa AKE:n sivulla sanottu ihan selvästi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kevyt peräkärry maasturiin H@nde Tekniikka & Jutustelu 10 12.07.2015 00:47
M:kevyt k-a:n lava Humu O/M/V Muut 2 18.03.2006 11:12
liian kevyt veturi! battis Tekniikka & Jutustelu 1 24.06.2005 10:30
Kevyt kuljetuskaluston pääkirjoitus mki Tekniikka & Jutustelu 12 19.10.2004 07:50


Sivu luotu: 05:44 (GMT +2).