Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #34  
Vanha 06.12.2006, 13:12
haapala:n Avatar
haapala haapala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.11.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 659
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Onkos missään esim. SOA-HJ:sta rampilla mitattuja joustoja?

Voisiko joku selittää, miksi jousto lisääntyy SOA:lla?

T, Antti
SOA mahdollistaa vanhojen, lähes suorien, notkeiden pakkojen käytön.
Loppu on vaan vektorimatikkaa = mitä kippurammat lehtijouset on - sitä vähemmän ne joustaa. Suoralla jousella saadaan optimaalinen joustomatka molempiin suuntiin, sekä sisään- että ulosjostoon, suoranjousen liikematka alkupisteestä ääripäihin on molempiin suuntiin yhtäpitkä. Kun jousi on reilusti käyrä, se on jo melkein ulosjoustoliikkeensä ääripäässä, jollon ristiriipuntatilanteessa nostaa herkästi tassua. Teoriassa kääntäen kippuran jousen matka sisäänpäin olisi pidempi kun suoran (vrt.liikematka lähtö/loppupiste), mutta käytännössä kovasti käyrän jousen suoristamiseen nurinniskoin tarvitaan aina enemmän massaa mitä autossa on.

Alkuperäinen jousi on yleensä auton valmistajan toimesta laskettu optimaaliseksi. Kun lisätään alkuperäiseen pakkaan lisälateja ja taotaan (tai nykyisin kaikki kai valssaa) pakka käyräksi, jousi aina jäykistyy ja joustaa huonommin. Tätä harrastetaan siis suomalaisissa jousipajoissa.

Tarvikejousissa taasen [u]jos jousipakan paksuus on vakio</u>, niin lehtien lukumäärä kertoo jousen "kovuuden" , eli mitä enemmän ohuita lehtiä sen paremmin joustaa (poislukien paraabelijouset). Esimerkkinä esim. HJ-60 etupakka/ OME=9 ohuttalehteä/Dobinson=7 paksualehteä/ Ironman=9 ohuttalehteä. Näistä vain OME:ssa on liukulevyt lehtien välissä joten teoriassa se on näistä "notkein" . Dobinsonin seitsemän lehtisessä taasen teoriassa eniten käyttövuosia(vrt.10 &gt;vs.15 vuotta)ja kuormankantokykyä.

Käytäntö on osoittanut että, mitä jäykemmät jouset laittaa, sen huonommin joustaa. Ja pätee myös kierrejousiin sekä jousisauvoihin.
Ideaali [u]maastoajon</u> kannalta, jos kyseessä olisi vaikka esimerkki HJ, olisi SOA + pari lehteä pois alkuperäisistä pakoista + traction bar. Jousitus notkeimmillaan ja kuormankantokyky huomattavasti huonompi.



tää oli oikeesti kerrankin hyvin kirjoitettu ja perusteltu juttu.

Älä ryöstä, verottaja vihaa kilpailua!
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
mikä alusta hiluxiin? tjl Tekniikka & Jutustelu 8 21.08.2007 20:30
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
Mikä alusta 42:seen? kenni Tekniikka & Jutustelu 11 22.08.2006 20:48
tunnistus apua, mikä vinssi mikä kartaani? Hiprakka Tekniikka & Jutustelu 12 03.12.2005 18:30
Koteloa vaihdettaessa mikä kestää ja mikä hajoaa mika Hardware 0 26.12.2001 14:04


Sivu luotu: 21:58 (GMT +2).