Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #7  
Vanha 20.10.2006, 09:56
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Se sisus on melko haurasta keraamista pillistöä, joka ainakin halkeaa, jos lyö kovin reilun lommon sinne pöntön kylkeen. Pieni lommo voi hyvinkin pitää kennoa paikallaan. Niissä kateissa, joita on tullut tutkittua tarkemmin, oli se keraaminen osa pöntössä jonkinlaisilla kuparipunos- ja lasikuitutiivistemakkaroilla kiinni, että jää lämpölaajenemisvaraa. Jos se kenno kilisee, vuotaa kaasujakin varmaan jo ohi jonkin verran.

Kumminkin se kilinä tarkoittaa sitä, että se kenno kuluu ja menee pikkuhiljaa jauhoksi. Jauho poistuu putkea pitkin. Jos on kaksi kattia ja etummainen kilisee, menee takempikin helposti tukkoon siitä "hiekasta", mitä ensimmäinen putkeen tuottaa. Kun kenno on kulunut tarpeeksi, pyöristyy se sen verran, että pääsee kääntymään jonakin päivänä pikittain siellä pöntössä. Ei välttämättä, mutta näitäkin on käynyt. Sitten se hieroutuu pöntön takaosan kartioon yhä tiiviimmin ja alkaa ahdistaa ihan urakalla kaasujen kulkua. Tässä vaiheessa vaiva näkyy jo kulku- ja kulutuspuolella.

En tiedä, hyväksytäänkö leimalla kilisevä katti päästörajan alituksesta huolimatta. Sellaisenaan se tuskin kuitenkaan kestää seuraavaan vuosikatsastukseen asti, jos on ns. käyttöautossa. Matti the Katsastaja tietää varmasti kertoa, miten käytäntö konttorilla menee.

Ei tarvikekatti nyt ihan kauheita maksa. Ottaa kattipätkän irti liitoksistaan tallin lattialle ja hitsaa katin yli muutaman sopivan romuraudan pätkän tavallaan jigiksi pitämään putken osia paikallaan (jos mutkainen putki tai laipat päissä), laikkaa katin pois tarkasti uuden katin putkiyhteiden mukaisista kohdista ja hitsaa uuden tilalle. Sitten jigi/tukiraudat pois ja katti on vaihdettu. Pari kertaa olen tuollaisen tehnyt, eikä ole mikään amerikan temppu. Ilman tukirautoja tai auton alla sovitusta selvästi ikävämpi homma saada osat kohdilleen, mutta tuen avulla meni helposti ja kerralla kohdalleen.

EDIT: ei vaikuta tehoihin/kulutukseen juuri mitään, jos ei ollut tukossa ja jos lambda-anturi on ennen kattia. Katin jälkeisellä lambaadalla säädetty ruiskutus menee pieleen tai konttausmoodiin, jos katti puuttuu, on tukossa tai vuotaa läpi pahasti.

Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on


Edited by - JiiPee on 20/10/2006 10:59:59
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Karstan poisto? Jeeper Tekniikka & Jutustelu 7 29.12.2006 20:12
katalysaattorin poisto? kokkolanpoika Tekniikka & Jutustelu 12 06.12.2006 23:42
kylkiteippauksien poisto.. kokkolanpoika Tekniikka & Jutustelu 23 30.11.2006 12:30
EGR:n poisto Mikko Virtanen Tekniikka & Jutustelu 10 28.10.2005 15:15
EGR:n poisto? PRVette Vuosimallit 1984-1996 8 31.07.2004 14:01


Sivu luotu: 09:34 (GMT +2).