![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#426
|
|||
|
|||
![]()
Takajousitus olis valmis. Sais vaan etujouset... Moottoria täytys laskee 30cm ja siirtää 15cm eteenpäin.. Uusi syyläri tulee peittämään koko seinän jotain öljysäiliö pitää myös siirtää...
http://www.antero-olkkola.com/kuvaga...avId=xdffe2f9d ************************** http://www.antero-olkkola.com/ |
#427
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole kukaan vielä vissiinkään maininnut, mutta olisiko tässä käytössä mahdollista soveltaa jäähdyttimen ulkopuolista vesiruiskutusta? Pitäisi lisätä syylarin hyötysuhdetta melko lailla.
Note! This message was posted anonymously! |
#428
|
|||
|
|||
![]()
Mootorin on nyt erikohdassa, eikä niin vähäkään. Etujouset saapuivat myös.. viikonloppuna paikalle. Haen ensviikolla kuljetus renkaat..
PS. kuvat galleriassa... ************************** http://www.antero-olkkola.com/ |
#429
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
se viimekädessä sanoo kuin jäähtyy. Olkoon vesi kokoajan vaikka 90 astetta, kirtonopeus vakio, niin pintalaltaan puoltakin pienempi kenno jäähsyttää yhtä tehokkaasti jos siitä saadaan ilmaa läpi puolta enemmän. 2+1= edelleenkin 3, ja 1+2 yllättäen 3. Ja jos ilmaa menee läpi riittävästi, niin veden kiertonopeuden kasvu kennon läpi pitää huolen että vesi jäähtyy entistä tehokkaammin. Muistattehan että lämpö siirtyy nopeammin lämpötilaeron kasvaessa (kiertävä vesi/ilmavirta) !!! Kirtonopeuden nosto vaan ei vaikuta kun siihen rajaan asti mihin kennon koko ja virtaava ilmamäärä riittää. Ei kuumene enempää mutta ei myöskäänjäähdy enempää. Tervemenoa vaa labraan toteamaan samat ! Onneks täällä sentää jokunen maalaisjärkinenkin löytyy kuten mm. veijon-esso ! Vähän hakoteillä verrata asuntojen lämpöpattereihin vaikka periaate onkin sama. Niitä ei paljo puhallella. Onkoos Aatu aatellu mitään lämmönvaihdinta ? Kerrostalon lämpöverkon lämmönvaihdin antaa vapauksia sijottaa jäähdytyselementtiä vapaammin ja kiertokin pysyy melko esteettömänä? Tai jos jäähdytin on jämäkkä, voihan sen sijoittaa moottorin yläpuolelle vaakasuoraan ja flektit puhkumaan ylöspäin ? Samalla painovoima auttaa lämmön noustessa ylöspäin ja ilmavirta myös jäähdyttää lohkoa samalla... Note! This message was posted anonymously! |
#430
|
|||
|
|||
![]()
Periaatteessa jäähdyttimen pitäisi toimia tehokkaammin, mitä nopeampi virtaus jäähdytinnesteelä on, sillä mitä suurempi lämpötilaero syylärillä ja ilmalla on, sitä tehokkaampi lämmönsiirto. Jos joku on havainnut suuremman virtausnopeuden huonontaneen jäähdytystä, voisin kuvitella sen johtuvan siitä, että kuumempana (lähempänä moottorin lämpötilaa) virtaava neste ei vastaanota lämpöä moottorista niin tehokkaasti pienemmän lämpötilaeron takia. Tällöin moottori saattaisi ylikuumentua ja neste kiehua moottorin sisällä. Tällöin tietystikin jäähdytysteho laskee dramaattisesti ja ylikuumeneminen vain pahenee.
Tässä täytyy siis muistaa, että lämmönsiirtoa tapahtuu kahdessa paikassa (moottorista nesteeseen, nesteestä ilmaan) ja näiden lämmönsiirto-ominaisuuksien mukaan virtauksen optimoiminen tuottaa parhaan jäähdytyksen. Eikä täten nopein virtaus välttämättä ole paras. |
#431
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Note! This message was posted anonymously! |
#432
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#433
|
|||
|
|||
![]()
Eiköhän tää lämmönsiirtymistä ole puitu jo tarpeeks.
Lisää infoa kaipaisin projektin etenemisestä?? Eli kuvia... |
#434
|
||||
|
||||
![]()
Antakaa Aatunki hengähtää hetki, hyvinhän tuo on kuvia laittanu ku on ollu laitettavaa...
______________________ Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. |
#435
|
|||
|
|||
![]()
Ja voisihan siihen laittaa ison syylärin vaakasuoraan koneen päälle? siihen vaan riittävästä flektejä että ilmaa virtaa tarpeeksi syylärin läpi? luulen et yhdellä isolla toimisi huomattavasti paremmin kuin 2 pienellä?
|
#436
|
|||
|
|||
![]()
Ja voisihan siihen laittaa ison syylärin vaakasuoraan koneen päälle? siihen vaan riittävästä flektejä että ilmaa virtaa tarpeeksi syylärin läpi? luulen et yhdellä isolla toimisi huomattavasti paremmin kuin 2 pienellä?
Tollasella koneella voi se syyläri vähän lämmetä turhaan pelkästä koneen hukka lämmöstä jos se on sen päällä.. Voi meinaan ottaa kohtalaisesti lämpöä tuollainen kasa rautaa.. Note! This message was posted anonymously! |
#437
|
|||
|
|||
![]()
Antakaa Aatunki hengähtää hetki, hyvinhän tuo on kuvia laittanu ku on ollu laitettavaa...
No, niin...Aatu on hengähtänyt! Lisää kuvia/stooria kehiin! :-) Note! This message was posted anonymously! |
#438
|
|||
|
|||
![]()
Syyläri olis paikalla, mutta on yksi ongelma.. Tuon järjestelmän täyttö ei ole ihan yksin kertaista, kun jäähdytin on ylimpänä eikä siinä ole korkkia.
![]() ************************** http://www.antero-olkkola.com/ |
#439
|
|||
|
|||
![]()
Ja paisuntasäiliö korkeammelle kun syyläri?
Sitten tulee periaatteessa ilmat pois. Eikä paisunta säiliötä saa ylävesiletkuun? |
#440
|
|||
|
|||
![]()
Eiii.. vaan paisuntasäiliö on alempana kuin syyläri, koska sitä ei voi laittaa yläpuolelle.. Paisuntasäiliöön tulee tietysti syylärin yläkulmasta letku. Mutta myös säiliön pohjasta lähtee letku, siis se joka on mennyt alavesiletkuun scaniassa.. Niin eikös se ime tavallaan sieltä säiliöstä kiertoo, jos kierto on vajaa. Syylärin yläkulmassa oli kierre, joten siinä on nyt ilmausruuvi..
************************** http://www.antero-olkkola.com/ Edited by - aatu on 22/09/2006 20:10:23 |
#441
|
||||
|
||||
![]()
Nosta säiliötä täytön aikana. Korkki kiinni ja sitten sen voikin laskea ihan mihin vaan.
T, Antti |
#442
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaako mun laittaa ollenkaan tuota täyttäputkea tuohon alavesiletkuun? vai tekiskö propun ylävesiletkuun ja täyttäs loput paisuntasäiliötä nostamalla.. Ei kyllä suita ruveta täyttää koko systeemiä 10mm reiästä.. menee kuitenkin jotain 60L
************************** http://www.antero-olkkola.com/ |
#443
|
||||
|
||||
![]()
Scaniassa järjestelmä täytetään alakautta. Jos täyttää yläkautta, menee vain 40 litraa. V8-koneen tilavuus on 80l.
Sinänsä se on sama mistä koneen täyttää, kunhan saa vaan kaiken ilman pois. Helpommalla tietysti normaalisti yläkautta. Jos tuntuu, että johonkin jää ilmaa, niin ilmausproppu siihen. Ylöspäin se ilma aina pyrkii... Sedän ehdottama säiliön nosto kuulosta hyvältä. Mittee sie etelän mies huidot, mikset sinä käytä offia? Edited by - sisua45 on 23/09/2006 16:58:30 |
#444
|
|||
|
|||
![]()
Mutta jos mä liitan nyt tuon täyttöputken tuohon alavesiletkuun ja propun ylävesiletkuun niin saan täytettyä kaikki muut paitsi jäähdyttimen... Jos moottori käy ja syyläristä on ilmausruuvi auki niin imeekö se tuolta paisuntasäiliön täyttöletkusta tilalle vettä? Joka taas korvais ilman.. Miksi vesi ei pyri menemään paisunta säiliöön tuosta täyttöputkesta? esim scaniassa.. Tai sitten voin tukkia tuon täyttöletkun ja täyttää syylärin säiliötä nostamalla...
Galleriassa pari huonoa kuvaa.. Kamera vetelee viimeisiään.. ************************** http://www.antero-olkkola.com/ |
#445
|
|||
|
|||
![]()
Mun käsittääkseni Paisuntasäiliön pitää aina olla korkeimmalla vesijärjestelmässä. Voin tosin olla väärässäkin, Mut ainakun jotain jonkun kulkuneuvon konehuoneeseen katsoo ainahan paisuntasäiliö sijaitsee korkeimmalla.
Mut hattua nostan tälle projektille, tämä on mahtava. T: Lari Note! This message was posted anonymously! |
#446
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mittee sie etelän mies huidot, mikset sinä käytä offia? |
#447
|
||||
|
||||
![]()
Paisuntasäiliö ei tarvi olla jäähdyttäjää ylempänä... Esim. lähes kaikissa vesijäähdytteisissä moottoripyörissä säiliö on alempana.
Unimog 406 |
#448
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Note! This message was posted anonymously! |
#449
|
|||
|
|||
![]()
Näin on, se paisuntasäiliön korkeampi sisäinen ilmanpaine (veden lämmetessä) nimenomaan pitää kyllä jäähdyttimen täynnä kokoajan. Se ilmatilahan on juuri veden lämpölaajenemista varten. Onko sitten mahdotonta napata jostain jäähäristä korkki kauluksineen ja juotella se hässäkkä jäähdyttimen korkeimpaan kohtaan ? Siitä ois sit helppo ja nopee täyttää, ilmaantuiskin enimmät ja ruuvista loput. Tuota hitsailuakin kun jonkunverran ollut niin äkkiäkös yhen korkkihässäkän vielä syylärin tuikkaa kii ?
![]() Silti on hyvä olla vielä se tossa tapauksessa reilu! säiliö, ainakin 10 litraa? et mahtuu tuon määrän laajenemispaineet johonkin. Note! This message was posted anonymously! |
#450
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lisäksi mikä pakottaa paisuntasäiliön olemaan ylempänä kuin syyläri? Esimerkiksi bobcateissa, paisuntasäiliö on huomattavasti alempana kuin itse syyläri. http://www.jwequipment.com/images/bobcat_engine.jpg kuvassa paisuntasäiliö on oikeassa reunassa keskellä konehuonetta. Syyläri on bobcatissa ylhäällä olevan ritelikön alla kyljellään. |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Monster truck flash peli | SaiQmon | Chit-Chat | 0 | 11.06.2007 18:41 |
Monster Truck Trials | Rälläri | Chit-Chat | 0 | 22.03.2007 09:16 |
monster truck tech | slipoveri | Chit-Chat | 1 | 29.12.2006 06:53 |
Myyty! FG Monster Truck 2-tahtinen rc-auto | Markol | O/M/V Muut | 4 | 05.11.2006 19:03 |
Monster truck show? | Eskimo | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 13.09.2004 13:03 |