Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #18  
Vanha 08.09.2006, 07:48
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

iso porttaaliratas oli eilen kasatussa navassa noin 1,7 milliä ylempänä kuin akselin pää, ja välissä
on tehtaan jäljiltä myös pari milliä paksu o-rengas, joten milliä kapeampi laakeri ei varmaan toimi.

Mitta tietty vielä pienenee jos laakerivälyksiä on tarvinnut kiristellä pienemmiksi.

Lainaus:
quote:Olisko vinkkejä mistä sais sen pyörän tumppiakselin sisäpäässä
olevan ison muttrin, jolla mm. laakerivälys säädetään, ja joka
pitää porttaalin alaosan nipussa? Se kun "kuluu" joka kerta kun
sen aukaisee, eli ei saa enää lukittua luotettavasti jos ei esim.
laita shimmilevyjä alle, että lukitusuran saa eri kohtaan.
Tästä hieman mittoja ja kuvia, ovat noin-mittoja kun parempi tönäri oli hukassa:

- kierteen ulkohalk. 24mm
- kierteen sisähalk. 22mm
- kierteen nousu reilu 1½ mm

Vanhempi eli isompi mutteri (osa numero 945793):

- kanta 46 mm
- kokonaiskorkeus 20 mm
- kauluksen korkeus 5 mm

Uudempi eli pienempi mutteri (osa numero 1523031-1):

- kanta reilu 35 mm
- kokonaiskorkeus 18 mm
- kauluksen korkeus 4 mm

Ja tässä nämä perhepotretissa:



Noista on siis rälläköity käytön jäljiltä murtuneet kauluspalat pois, etteivät
irtoile itsekseen ja kulkeudu porttaalirattaiden ja/tai laakerien väliin.

Pienempää mutteria on "käytetty" kahdesti, eka tehtaalla ja sitten meikä kiristi
tästä navasta laakerivälyksen pois, arvio 1/6 kierrosta.

Isompaa mutteria on käytetty vain kerran.

Onneksi noissa oli hieman erilainen kierteen aloituskohta, niin ristiin laittamalla
toimiivat vielä kumpainenkin ainakin kerran ilman että tarvii alkaa laittaan shimmiä:





Noissa kuvissa laakerivälyt kiristetty pois suurinpiirtein samalla momentilla.

Muutama muukin kuva aiheesta: http://stiletti.wipsl.com/gallery/album281/

Sellainen lievästi kokemusperäinen juttu, että jos volvolaiseen tulee laakerivälystä,
niin napa kannattaa käyttää auki, ja ulkostefan kunto kannattaa tarkistaa, ja samalla
tietty myös sen ulkolaakerin (JLM104948 + JLM104910) kunto. Jos osat eivät ole ihan
finito niin puhdistus ja uus vaseliini toimii varmaan vielä hyvän aikaa.

Merkkiliikkeen lisäksi noita osia saa siis myös Off-Road Pajasta (hieman edullisemmin).

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Edited by - Paavo on 08/09/2006 08:56:55
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Volvon jarrut Mutter Tekniikka & Jutustelu 5 11.11.2007 12:04
MYYTY KössiKenguru O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 20.09.2007 21:16
M: volvon porttaaleihin jarruosia oska80 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 15.06.2006 22:46
porttaaleihin vanteita jakenbj Tekniikka & Jutustelu 8 09.02.2006 20:40
M:Volvon portaali akselin jarrut O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 13.01.2006 23:41


Sivu luotu: 23:46 (GMT +2).