Kyllä se menee ihan voimavektorimatematiikalla. Mitä pienempi kulma pylpyrästä ankkuripisteeseen ja vinssiin menevillä vaijereilla on, sitä lähempänä kaksinkertaista vinssausvoimaa ollaan. Mitä lähempänä 180 astetta se pylpyrän kautta taitettujen vaijerien kulma on, sitä lähempänä nollaa voima on pylpyrän koukussa. Ihan sivulle ankkuripistettä ei kannata tietysti laittaa, vaan mahdollsimman paljon vinssin suuntaan.
Kuvassa rotvallin reunaan jumittava transportteri on origossa (mistä vektorit lähtevät), lantkruiseri vinssaa y:n kärjen kohdalla ja vaijerissa vaikuttaa sama voima ankkurina olevan mäyriksen suuntaan (x). y on siirretty x:n perään ja vahvennettu kuvaan vektorien yhteenlaskun havainnollistamiseksi (voi siirtää, kun pituus ja kulma säilyvät). Summavektori muodostuu x:n alkupisteestä x:n jatkeeksi siirretyn y:n kärkeen.
Jos kulma on lähellä 180 astetta, on silläkin hyvä käyttötarkoitus. Jos pitää saada paljon vetovoimaa aikaan, niin laittaa suoraan vaijeriin vedon puolivälistä pylpyrällä ja vetää pylpyrää suoraan sivulle päin. Silloin pienemmälläkin vetovoimalla tulee vielä äsken suoraan vaijeriin melkoinen voima, joka tosin vähenee mitä pienemmäksi vaijerien välinen kulma vedettäessä menee. Usein vastan tuleva käyttökohde on esim. hankala puu, joka pitää saada kaatumaan käsivoimin "ylämäkeen": pitkä liina puusta ankkuripisteeseen ja veto liinan puolivälistä sivulle, niin saa käsivoiminkin melko raskaan puun nousemaan pystyyn ja kaatumaan oikeaan suuntaan.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on