|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Range -76 neljä pyttyä pimeänä...Oiskohan tällä palstalla ideoita tai osaajia kuulolla... Kävi nimittäin näin: Ensimmäinen vähänkään pidempi reissu -76 Rangella tehtiin jokunen viikko sitten Lahdesta Turun tienoille ja takaisin. Kaikki ok ja kulutuskin pysyi alle 15l! Tästä tyytyväisinä Rangella ajeltiin vielä seuraavana päivänä - kaikki yhä ok. Tämän jälkeen jäi seisomaan pariksi viikoksi ja nyt viime viikolla lähdin liikenteeseen. Käynnistäessä ihmettelin kun kävi niin hissukseen kone ja vaati ryyppyä enemmän kuin normaalisti. No, liikkeelle kuitenkin. Heti lähtiessä ihmetytti kun piti antaa oikeasti kaasua että lähti liikkeelle, tielle päästyä oli selvää että jotain on pielessä - tehot puuttuu täysin. Kakkosella kunnolla kaasua ja vauhtia alle 40, kiihtyvyys luokkaa traktori. Eikun kotiin ja ihmettelemään. Tuttavalta sain vinkin laittaa kone käymään ja ottaa tulpan johtoja irti yksi kerrallaan - jos ei ole vaikutusta niin pytty pimeänä. No, minähän tein työtä käskettyä. Ilmeni että pimeänä on NELJÄ pyttyä...Ei siis ihme että tehot puuttuu, ihme on kai lähinnä se, että kone yleensä käy. Vaihdoin saman tien tulpat - ei muutosta, tulpan johtoja irrottaessa kuulee selvästi kun valokaari hyppää johdolta tulpan päähän, eli virtaa saavat. Onko ideoita? Pimeänä ovat konetta edestä katsottaessa oikealta puolelta kaksi keskimmäistä ja vasemmalta taas uloimmat sylinterit. Eli oheisen kaavion mukaisesti, O=toimii, X=pimeä X O O X O X X O Tämähän on sama kaavio kuin kaasareiden syötöllä. Eli siis oletuksena edestäpäin katsoen vasen kaasari pois pelistä. Bensaa saa, kurkku aukeaa, vivusto toimii jne. Vaihdoin kalvon, neulan jne. päikseen toiselle puolelle - ei muutosta. Samat sylinterit yhä pimeinä. Nyt loppuu tavan insinööriltä osaaminen. Pitää ilmeisesti irrottaa kaasari ja pyrkiä ummikkona purkamaan se?
|
#2
|
|||
|
|||
Moi
ota ilman putsari pois nosta kieroksia jonkinverrran tuki kädellä kaasarit vuorotellen se kaasari joka vaikuttaa vähemmän kierroksiin on tukossa nosta kaasarin luisti ylös ja tuki kaasari uudelleen kädellä samalla kaasupohjaan tällöin kaasarin suutttimessa oleva roska toivottavasti poistuu -Ossi- |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ellei parane tolla, niin kaasari atomeiksi, joku tulppahan siellä täytyy olla. T, Antti |
#4
|
|||
|
|||
Joo, kiitos vinkeistä. Toinen kaasari ei vaikuttanut kierroksin mitään, joten diagnoosi varmistui. Vasen kaasari kokonaan poissa pelistä. Tein sitten tumpelona kokeen ja otin luistin liikettä vaimentamasta sen vaimenninmännän irti (eli korkki ja mäntä veks), nostin luistia ylös ja käytin konetta. Alkoi kuulostaa erilaiselta joten kokeilin tuon käsin tukkimisen - nyt molemmat kaasari vaikutti kierroksiin, eli V8 oli taas pelissä. Iloa kesti sen käynnistyksen, toistamiseen en saanut toimimaan.
Tarttee varmaan purkaa atomeiksi kaasari. Katsotaan saadaanko tilanne pahemmaksi vai paremmaksi - koskaan ei ole porukasta kukaan kaasaria purkanut. Strombergin räjäytyskuva onneksi löyty netistä... |
#5
|
||||
|
||||
todennäköisesti kalvo rikki.
siitä kannesta missä se vaimennusmäntäkin on, neljä ruuvia kulmista auki, kalvo pois ja uusi tilalle. huomioi että kaasarin rungossa on kolo johon kalvossa oleva olake tulee. ja öljyt takaisin ettei aukea/sulje liian nopeasti. |
#6
|
|||
|
|||
Niin, kuten yllä totesin: kun uutta kalvoa ei ollut käsille testasin vaihtamalla kalvon+luistin päikseen vasemmalta oikealla ja toisinpäin. Ei mitään muutosta, samat sylinterit pimeänä. Eli vika ei kalvossa.
|
#7
|
|||
|
|||
Onko kärjettömällä sytkällä ?
|
#8
|
|||
|
|||
Suutinputkessa roska. Vaikuttaako ryyppy mitään? Voi olla tietysti uimuriventtiilikin tukossa tai jumissa niin, että kohokammio on tyhjä.
Kannattaa suosiolla purkaa molemmat kaasarit ja vähintäänkin puhdistaa. Tapsa - Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea - |
#9
|
|||
|
|||
Jep, näin varmaan: purettava atomeiksi. Ryyppy taitaa tossa vaikuttaa vain toiseen kaasariin, siihen toimivaan. Eli sylinterit ei tule peliin ryypylläkään. Kyllä valistunut arvaus tuntuu kaikilla olevan roska itse suuttimessa. Purkuun ja bensaan lillumaan...
|
#10
|
||||
|
||||
Ryyppy on vasemmanpuoleisessa kaasarissa, mutta siitä menee putki oikeanpuoleiseen. Tämän ainakin pitäisi syöttää rikastettua seosta myös oikeanpuoleiseen kaasariin.
T, Antti |
#11
|
||||
|
||||
Mulla oli omassa Rangessa alkuun ongelmana polttoainepumpun suodattimen tukkeutuminen. Tankista tuli mustaa moskaa niin paljon, että koko pumppu tukkeutui ja silloin vedot hävisi. En tiedä onko tuo pumppu alkuperäinen, se sijaitsee pohjan alla kuskin puolella takarenkaan etupuolella ja suodattimen saa pumpusta pois 16 mm avaimella pumpun pohjan aukaisemalla.
RR -76 Toy Zuki SJ410 1.3 -83 Edited by - EeTee on 22/08/2006 10:42:45 Edited by - EeTee on 22/08/2006 10:43:54 |
#12
|
|||
|
|||
Oikeaan kaasariin menevää bensaputkea varmaan kannattaa raottaa... josko olis vaikka tukossa tai jotain?
Tapsa - Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea - |
#13
|
|||
|
|||
Juu, bensaputki kävi mielessä. Vaan nätisti pumppaa kirkasta menolientä kun letkun irrottaa. Samoin "mutkat" irti kaasuttaessa näkee bensasuihkun kurkussa.
|
#14
|
|||
|
|||
Kiitokset vinkeistä. Kaasarin purin eilen ja aikani ihmeteltyäni imaisin kohokammioon menevästä venttiilistä 1mm x 1mm kuminpalasen suuhuni. Kaasari kasaan ja paikalleen - V8 lotisee taas!
Juha |
#15
|
||||
|
||||
Miten tuollainen jöötti voi joutua kaasariin, jos polttoainelinjassa on suodatin ja ilmanputsarikin on paikallaan?
- p |
#16
|
||||
|
||||
Hapero bensaletku?
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
#17
|
|||
|
|||
Juurikin näin. Kuulemma vanhemmat bensaletkut voi hapertua lyijyttömällä bensalla. Eli vaihtoon menee kaikki letkut suodattimen ja kaasarien välillä. Sieltä se irronnut on. Toinenkin mahdollisuus on - joku edellisistä omistajista on poistanut käytöstä Rangen alkuperäisen bensansuodattimen ja laittanut yleismallisen suodattimen suoraan bensaletkun väliin. Siinä yhteydessä on voinut irrota tuo roska joka on sattumoisin jäänyt johonkin mutkaan jemmaan ja pysynyt seillä kunnes nyt...Ilmanputsarilla ei tässä tapauksessa ole vaikutusta - roska kun oli venttiilissä tulopuolella.
|
#18
|
|||
|
|||
Mulla oli kerran 1*3mm paperin pala suutinputkessa - sama lopputulos. Oli ilmeisesti irronnut orkkismallisesta paperisuodattimesta :-)
Tapsa - Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea - |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
m/v range -76 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.02.2007 19:38 | |
O:Range V8 | Teukka | O/M/V Ajoneuvot | 19 | 26.05.2006 17:12 |
Suzuki 1600 ja neljä pyörää vetää | blazoffer | Chit-Chat | 12 | 04.11.2005 09:10 |
M : Range -76 | O/M/V Muut | 15 | 31.01.2005 22:36 | |
-84 veten radio pimeänä | Vuosimallit 1984-1996 | 1 | 12.03.2003 12:04 |