![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
![]()
OT:ks vetää, mutta...
Lainaus:
- Lommone Ranke Rooveri - |
#27
|
|||
|
|||
![]()
Ainakin Kotkassa vaativat korttia ajettaessa että yhdistelmä ylittää B-kortin sallimat mitat. -> tarvitset pikku E:n.
Kärryn on oltava lastattuna niin että todellista massaa on niin paljon että tarvitset vetämiseen pikku E:n. Lisäksi esimerkiksi venetreileri veneellä ei käy, vaan pitää olla "laatikko" takana. Lähinnä iso asuntovaunu käy inssin ajoon. -- HJ60, vm.-81, paljon suunnitelmia ja vähän rahaa -- -- HJ61, vm.-89, paljon suunnitelmia ja pankin rahaa -- -- SLCK#260 -- |
#28
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
www.ajovarma.fi -> ajokorttiluokat -> kevyen yhdistelmän ajokortti Lainaus:
FJDC Montenegros #21 ================================================== Chevrolet K5 Blazer 307+TH350+NP205+D44+14FF |
#29
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Seuraavaksi aattelin että otan tutun Ducaton lainaan ja mätkäsen suikka projektin kyytiin. No se tökkäs siihen että trailerin päällä pitää olla vetoauton levyinen este. No sitten meinasin että käyn lainaan erään offisuikkaan tuohon hommaan, mut se tökkäs taas siihen että sen auton alihan näkee.. Seuraava tökkäsy tuli siihen että eihän ducatolla saanut vetää kuin 1600kg ja kärry millä menin kokeeseen painoi muistaakseni 900kg. Kovin kummoista autoa siihen ei siis ois saanut, joten ducato piti unohtaa. Tuo kaikki selvisi koetta edeltävänä päivänä. Joten kehitin sopivasti aamun tunteina (koe oli kello 8) viritelmän että vetäsen omalla suikalla kärryn hyvinkäälle, missä koe siis oli ja otan sieltä kaverin l-200 mitsun vetoautoksi. Suikka vaan traileriin ja menoksi. Eipä se mitään valittanut mun "näköesteestä" trailerilla. Kokeessa piti muuten olla mukana vetoauton, kärryn ja kyydissä olevan auton paperit. Kait sen piti vilkasta että yhdistelmä on sopiva. Eli helpoin tapa tuohon hommaan on mennä vuokraan traileri, joku vajaavetoinen auto kyytiin ja vetoautoksi joku maasturi. Mieluiten sellainen mikä ei ole korotettu, koska vetoauton katto ei saa olla takana olevaa kuormaa ylempänä. Muutoin joidut taakse virittelemään jotain korkeus systeemejä että se on yli vetoauton. En sit tiedä joutuuko tuon ajokokeen sitten suorittamaan pahvit kärryllä, jos sinne kärryyn sellaista laittaa? Tosin edelleen olen sitä mieltä että tuollaista ajokoetta liikenteessä ei pidä tehdä, koska siitä ei ole missään mitään mainintaa. -- Elämä ilman nelivetoa on turhaa -- Nerd-O |
#30
|
||||
|
||||
![]()
Olipa hyvä että tää B Be korttien ero tulee selväks...... (ite aikanaan sain anomalla ton e:n)..... mut tosiaan >3500kg yhdistelmä vaatii pikku e:n
****************************************** - Power is nothing without traction - - Pajero 4x4 2.5TDIC + BFG AT 31x10,5-15 - |
#31
|
|||
|
|||
![]()
Siitä C1E kortista sen verran vaikkei nyt tähän varsinaisesti kuulukkaan. Ajoin itse pari vuotta sitten C:n ja aattelin että tässä samalla jne.. ei käy! C pitää olla vähintään vuoden vanha, kirjalliset ja ajokoe kevytkuorma-autolla jossa vähintään 2000 kg kärryt perässä.
Tökkäs siihen ettei kellään (tutulla) tunnu olevan semmoista veturia millä sais vetää ko. kuormaa. Jumpperit ja ducatot on reilusti alle. Eikä taida helposti löytää vuokrallekkaan. Kärryt onkin helpompi, inssin mukaan avokärrykin käy jos ottaa vaikka trukkilavoja näköesteeksi. Helpoin olis tietysti asuntovaunu, vaikka valtaosa onkin liian kevyitä. Henkilönostimesta en tajunnut kysyä, sen sais varmaan työkonevuokraamosta neuvoteltua yhdeksi tunniksi melko sopivasti. |
#32
|
|||
|
|||
![]()
Mulle muuten inssi höpisi CE kortista. Sais muistaakseni kun ajelee yhdistelmää puolisen vuotta. Tosin milläs sä saat ajaa tuota yhdistelmää kun ei ole korttia? Eipä silloin kiinnostanut kyllä kysellä lisää tuosta. Köyhä kun muinoin olin niin ei voinut kuin b-kortin ajaa. C-pitäs tässä vielä joku kaunis päivä..
-- Elämä ilman nelivetoa on turhaa -- Nerd-O |
#33
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#34
|
||||
|
||||
![]()
Ihan ketjun ekassa viestissä lukee:
Lainaus:
|
#35
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Laitoin hanke-esitykseen Defenderin Double Cab 130 pick-upin. Olihan se 12 000€ kalliimpi kuin 3 paikkanen 110, mutta meillä tarvitaan myös henkilökuljetuskapasiteettia. Kim "On siitä ennenkin menty...kops!!!...meinaan kävellen" |
#36
|
|||
|
|||
![]()
Onko tuo nyt paku vai henkilöauto?
-- Elämä ilman nelivetoa on turhaa -- Nerd-O |
#37
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa saada joko henkilöautoksi, pakuksi (henkilöautoverolla lyhyen lavan vuoksi) tai kuorma-autoksi. Pakuna on korkea dieselvero noiden jakkaroiden vuoksi.
T, Antti |
#38
|
|||
|
|||
![]()
Käsittääkseni verottaja tulkitsee lisäpenkillisen monikäyttöautoksi
siksi siis korkea käyttömaksu, mutta tulkinnan se oikeesti huono puoli on se että monikäyttöauto rinnastetaan henkilöautoon ja semmoisella aina ajetaan myös yksityisajoa... eli se vesittää auton hankinnasta alv vähennyksen ja se on tosi huono homma. Nämä ovat parin vuoden takaisia juttuja. Voi olla muuttunutkin, mutta tuskin järkevämpään suuntaan. Kannattaa ehdottomasti tarkistaa verottajan kanta ennen hankintaa, ettei tule yllätyksiä. |
#39
|
||||
|
||||
![]()
130 Defenderiä ei saa kuorma-autoksi. Tehtaan ilmoittama suurin sallittu kokonaismassa 3500kg.
Tiedän, että Suomessa on yksi 130 rekisteröity kuorma-autoksi mutta ei siitä sitten sen enempää. Vain maine kulkee edellä... |
#40
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
-- Elämä ilman nelivetoa on turhaa -- Nerd-O |
#41
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
T, Antti |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Traileria+veturi tahi vaihtolava-autoa tarvis.. | SamiN | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.11.2005 22:02 |
liian kevyt veturi! | battis | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.06.2005 10:30 |