Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.07.2006, 22:43
juudas juudas ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 17.10.05
Viestit: 10
Perusasetus

turbotus onnistuu kunhan -92 vanhempi ja otteessa ei mainintaa vähäpäästöinen. siis toki uudemmankin voi ahtaa muttei laillisesti muuten kuin vaihtamalla omaa autoa uudemman turbotekniikan tilalle.

2L ja 2L2 kestävät ahtamisen, kunhan ei käytä toyotan omaa pullonkaula ct20 ahdinta. Esim. to3 garretit omiaan vakiopumpun kanssa. Eli n. 160 hepoa siitä lähtee coolerin kera tuollaisella pikku ahtimella jossa pakosiipi luokkaa 50-55mm ja kompura n. 45mm. Toki esim. S2BG (60/54)schwizerikin herää suht. aikaisin vakiosyöttöpumpulla kunhan ahdin on peräisin esim. 7,4 litraisesta 250 hv:n euro 2 päästöisestä sisudieselistä. Tuolla ahtimella voi kokeilla sitten jo elementtipumpullakin mitä padasta irtoaa.
Noita vapareita turbotettaessa on syytä laittaa cooleri jo luotettavuudenkin nimissä vaikka ihan kaikkea ei lähdettäisikään hakemaan. Ahtopaineita ei ole syytä nostaa ihan huimiin lukuihin pienillä ahtimilla (reilu kilo riittää polttamaan kaiken mitä 10mm elementti tuottaa). Itse ajoin n. 1,2 bar ahdoilla n. 60000km 2L2 koneella kunnes se päivitettiin vähän kireämmäksi, 12mm nestepäällä turbomallin syöttöpumppu, tuollainen schwizer ahdin, iso cooleri ja ahtoja 1,6 bar. Kytkimenä bensa toytan kisa sintteri paketti. 32" renkaat sai kuivalla asfaltilla vielä 3 vaihteella ääntämään ihan kivasti n.80-90 vauhtiin saakka. eli meni kahvassa ihan kiitettävästi laviskaksi.
jätti normi tdi vehkeet kiihdytyksessä ja ohitukset helppoja...

mutta pumpulle ei ole pakko tehdä mitään muuta kuin säätää syöttöä riittävän isolle turbottamisen yhteydessä. toki vaparin pumpulla savuttaa alhaalla ja paljon suuresta syöttömäärästä ja ahtamattomasta alueesta johtuen. Turbomallin pumppu antaa lisää ruokaa ahtojen noustessa ja toyotan pumppu sitä myös sitten vähentää ahtojen noustessa tarpeeksi, ida kara muokkaamalla sekin ongelma poistuu. Eli jos oikein hyvän haluaa kannattaa hommata 2L2-T koneen pumppu ilman turhia sähkö heebeleitä eli ei liian uutta. Vanhemmat turbon pumput 9mm nestepäällä ja sillä ei tehoa saa ilman osaavan dieselpajan kosketusta 120-130 hepoa enempää. Muokattuna voi riittää 150 hujakoille. 10mm päällä pumppu muokatuna voipi 170-180 raja olla lähellä.
Mutta vakiopumpulla minä ainakin pidin siitä miehekkäästä voimasavupilvestä joka jäi rivakasti liikkeelle lähtiessä kun syöttö oli ns. täysillä (kaasuvipua pitää jo tuohon säätää booreissaan pumpussa ja syöttöruuvi niin pohjaan että kierroset ei vielä jää ylös kaasua löysätessä.
Mutta sitten viripumpulla ja isolla ahtimella ei juurikkan savunnut, vaikka sai n. 70% enemmän polttonestettä kuin aiemmin... iso ahdin tuotti riittävästi ilma palamiseen jo alhaalta saakka.

http://turbodiesel.no-ip.com/mercury...hp?a=forum&f=6

tuolta tietoa hiluxien ahtamisesta.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Diesel kone bensa hiluxiin -91 Tic Tekniikka & Jutustelu 1 24.01.2008 20:20
O: 2.4D tai 2.4TD Hiluxiin -86 Morjenz O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 26.10.2007 06:23
Hiluxiin V6 Mikko Virtanen Tekniikka & Jutustelu 14 17.10.2005 09:14
Kumpi TD kone Hiluxiin (86) Tekniikka & Jutustelu 3 27.07.2005 07:41
Hiluxiin PTO? IironSika Tekniikka & Jutustelu 3 10.01.2005 18:41


Sivu luotu: 10:14 (GMT +2).