Ajat sitten kiellettiin lyijypitoisten myynti, mutta yhtä lailla ajat sitten maalatuissa vehkeissä voi muutenkin tulla vastaan lähes mitä vain haitallista, jarruissa ja lämpösuojissa asbestia jne. Kannattaa suhtautua varauksella ainakin kaikkeen, mitä ei ole itse maalannut, käyttää hioessa suojaimia ja poistaa se maali hitsattavan kohdan ympäriltä tarpeeksi kaukaa, vaikka olisikin jotakin uutta lyijytöntä. Jos ei itseään yhtään ajattele, niin edes sitä saumaa, josta tulee maalin palaessa helposti kuin kasa karhun pa*kaa.
Sinänsä lyijy oli hyvä aine maalin kannalta ja sitä käytettiin ruosteenestopigmentin lisäksi mm. talomaaleissa - vernissapohjaisissa öljymaaleissa ainakin lyijyvalkoista pohjamaalissa ja pintamaalissakin vaalean sävyn osana. Kesto oli vanhojen maalarimestarien mukaan selvästi parempi kuin nykyisilä "korvike"aineilla, kuten sinkkivalkealla ja titaanioksidilla.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
|