Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #7  
Vanha 23.05.2006, 05:18
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

No höh. Just persjantaina sain Dumbon ilmastoinnin pelaamaan - ja sehän on -93 mallisesta LSE:stä peräisin oleva vanhalle R12 mehulle suunniteltu järjestelmä. Nyybillä meni nyt öljyt sekaisin, sillä R12 systeemissä käytettiin mineraalipohjaista öljyä. Uusissa R134a systeemeissä synteettistä PAG öljyä ja sitten näissä konversioissa käytetään esteripohjaisia ns "retro"öljyjä, jotka eivät niin piittaa vanhoista jäämistä.

Systeemeissä eroja on monia ja konversiossa tarvittavat muutokset riippuvat paljon puheena olevasta järjestelmästä. Mä pääsin "vähällä", kompurasta vanhat mineraaliöljyt pois ja esterit tilalle, höyrystimen kyljessä oleva paisuntaventtiili uusiksi (erilailla kalibroitu), KAIKKI O-renkaat vaihdettiin uusia aineita kestäviksi, kuivain uusittiin just ennen evakuointia ja täyttöä. Kompuran kylkeen vielä uudet liittimet ja menoksi.

Sulla on varmaan sellanen musta lyhyt ja halkaisijaltaan iso HArrisonin kompura. En tiedä kuinka hyvin se pelaa uusien litkujen kanssa. Sanden 709 ainakin pysyi ihan hiljaisena. Letkuissa pitää lukea "barrier hose" jos meinaa, ettei aineet tihku kyljestä läpi (R134a molekyylikoko on paljon R12:a pienempi).

Noilla muutoksilla useinmiten pahimmaksi ongelmaksi jää edelleen vuodot. Sitten lauhdutin voipi olla helteellä alimittainen, mutta isossa jenkissä ei varmaan koska tilaa on ollut alunperinkin tehdä siitä suht iso. Uusien autojen lauhduttimet ovat rakenteeltaan ja teholtaan aivan toisenlaiset kuin nämät vanhat kupariputkesta väännetyt.

Netistä löytyy pirusti tietoa kun vähän jaksaa kaivaa.

Tapsa

Ja PS: Dumbosta saa halutessa nyt jääkaapin. Kylmätehoa piisaa. Suunnittele konversio huolella ja juttele alan ammattilaisten kanssa just sun tarvitsemista muutoksista - varo nyybejä, niillä on öljytkin sekaisin. Asiallisesti toteutettuna konversiohomma maksaa joitakin satoja euroja, jos teet mekaaniset hommat itse.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
XJ:n ilmastointi jeebi Tekniikka & Jutustelu 4 11.05.2008 12:40
Ilmastointi R12 Ex_inkkari Tekniikka & Jutustelu 13 03.05.2007 20:51
M: Ilmastointi vepele O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 16.09.2006 17:00
Ilmastointi Teme_76 Vuosimallit 1984-1996 4 02.03.2004 07:29
Ilmastointi. nepa Vuosimallit 1984-1996 0 14.06.2002 09:33


Sivu luotu: 05:37 (GMT +2).