![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Teboilin mies sanoi näin, kun kyselin että mitä eroa näillä raskaan- ja kevyemmän kaluston öljyllä on: "Yleensä kevyen kaluston dieselmoottoreissa ei suositella käytettäväksi raskaan kaluston öljyjä, koska moottorit ja ajosuoritteet ovat erilaisia. Kevyen kaluston moottoreissa mm. litra tehot ja käytettävät kierrosluku alueet ovat erilaisia. Osa moottorivalmistajista antaa kevyen kaluston dieselmoottoreihin, jotka on käytössä pakettiautoissa vaihtoehtona käyttää myös raskaan kaluston dieselmoottoriöljyä, johtuen raskaammasta ajosta kuin missä normaali henkilöauto on. Raskaan kaluston öljyissä on parempi noen vastaanotto kyky verrattuna kevyen kaluston öljyihin. Toisaalta taas kevyen kaluston öljyissä on parempi nokka-akselin kulumissuoja. Tätä ominaisuutta vaaditaan varsinkin kun ajetaan suuremmilla nopeuksilla ja kierrosluvuilla. Noen vastaanottokyky taas korostuu ajettaessa raskaalla kuormalla. " Ihan järkeenkäypää juttua, mitä en ainakaan ite vielä tienny.
|
|
#2
|
|||
|
|||
Yli 20v teboil shpd öljyillä....Lainaus:
Mutta mitä tuo tarkoittaa? siis öljyhän ei "tiedä" kierroslukua, vaan ainoastaan nopeuden öljypinnan molemmin puolin; siis jos esim. kiertokangen laakeri on kuorma-autossa tuplasti isompi, niin kierrosnopeus tuplattuna "kevyen-" dieselin k.o laakerin nopeus on sama. ja tuo 10x vääntö: laakeripintaa on 10x enemmän jne Ainoa ero, mikä minua huolettaa noissa perinteisissä dieseleissä, on tuo "säilyminen/säilöminen": Tuo teboilin shpd on tarkoitettu kyllä pitkille vaihtoväleille, jotka tuolla raskaalla puolella on ajallisesti viikkoja/max, kuukausia. (ainut koneremontti tuli veneeseen, 2,8 litran 6 sylinterinen vapari diesel, muistaakseni 180 Nm vääntöä, ja 82 hv tehoa! siis joku laakeri petti... alkoi kolisemaan... ja öljyt oli vaihdettu vajaa 1000 litraa "dieselin" kulutusta ennen.... mutta 5 vuotta taisi olla liikaa, taikka öljyn suodattimen vaihto olisi pitänyt tehdä joka vuosi...) Ja se syy, miksi nuo raskaan kaluston öljyt pakataan isoihin astioihin, on se että niitä ei ostaisi ns. normi-autoilijat. Ja nuo kevyen kaluston öljyt on sitten erikseen: siellä öljyt myydään 4 litran kipoissa, ja litrahinta on aivan eri.... eri tuote eri ostajille.. siis autokorjaamot myy vain noita paremman katteen öljyjä (toki eroa tuotteessakin) kumpikohan tinkaa hinnan ominaisuuksien tasalle; 7 litraa vuodessa ostava matti meikälänen, vai tuhansia litroja käyttävä kuljetusliike? Tuo minun "Wara rengas-" audi a3 q, pumppusuutin dsl, on juurikin herkkä? tuolle pummusuuttimen nokkavauriolle? (varsinkin ohjelmoituna?) Joten siihen ostin mobil:in öljyt. Ja lopuksi: Öljyn suodattimen vaihto on vähintään yhtätärkeää öljyjen kanssa, siis jos ajetaan vähän/öljyn vaihto historialtaan tuntemattomalla autolla! |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Mahtaakohan raskaan kaluston öljyissä olla vielä sinkin (ZDDP) määrä suurempi kuin pikkuautojen moottoriöljyissä? Ainakin jossain vaiheessa oli, ja siksi ne suojasi sekä nokka-akselia että liftereitä paremmin työntötankokoneissa missä on (hydrauliset tai kiinteät) liukunostimet rullanostimien sijaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Teboilin 20 L kannuun nokka? | Tapsa_ja_Dumbo | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 01.05.2007 21:19 |
| Teboilin kikkailua | silver | Tekniikka & Jutustelu | 23 | 08.02.2007 16:54 |
| m:super swamper tsl 215/85/15 | ed | O/M/V Renkaat ja vanteet | 4 | 06.02.2007 12:44 |
| M: Super Swamper | tomikoo | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 22.01.2006 22:39 |
| M.super swamper Q78- 16" (n.36" X 11"-16") 5 kpl | Kivamuttapimee | O/M/V Muut | 9 | 07.09.2005 16:13 |