![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> Etuvetarilla menee maksimissaan yhdenpyörän tiehen välittämä voima ja kardaanilla menee maksimissaan kahden pyörän tiehen välittämä voima. Hmm.. tuumailin tuota hetken, eikä auennut. Onko voima vääntöä vai tehoa (vääntö kertaa pyörimisnopeus)? Lukot tai niiden puute sotkee tuota jonkinverran, jos autossa on kaikki lukot päällä niin (lähes) koko moottorin voima menee jossain tilanteessa yhteen pyörään (=sille, jolla on pitoa), ja vetari vääntää perävälityksen verran enemmän kuin kardaani (perävälityksestä riippuen, tyypillisesti välille 3-5). > traktorin laajakulma nivelakselin Autossa kardaani pyörii parhaimmillaan n. kampiakselin tahtia (isoin vaihde suora, mahd. jakolaation pitkä puoli kans 1:1), kestääkö traktorin nivelakseli useamman tuhannen minuuttikierroksen vauhteja? Kuinka pitkää käyttöä ne kestävät, eli soveltuisiko käytöautoon jolla ajetaan paljon? > 200hp täyspaineisessa 2.3 turbo 9000 saabissa on aika järeät nivelet Se ainakin toissakesänä suomen foffikisoissakin nähty erillisjousitettu pikkuluokan auto oli tehty muistaakseni jonkun volvon vetareilla, eli nuo isommat/raskaammat/tehokkaammat etuvetoiset vois olla hyvä elintenluovuttaja. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
tyhmä kysymys | Mäkelä | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 07.06.2007 21:03 |
tyhmä hj kysymys? | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.03.2007 19:58 | |
Tyhmä kysymys? | Siperianlutikka | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 22.02.2006 13:50 |
Tyhmä kysymys.. | Chit-Chat | 1 | 02.10.2005 10:13 | |
Tyhmä kysymys? | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 09.12.2004 12:30 |