Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #25  
Vanha 18.12.2005, 19:29
haapala:n Avatar
haapala haapala ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.11.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 659
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Aika pahan sopan Haapala keitti.. Tai siis soppa on hyvä, mutta se on melkoisen vaikea keittää. Meillä on kotitalouteen kertynyt muutampia maastureita, joista osa on vietereillä (Ukon RJ), osa peruslateilla (Ukon HoJot 60 ja 45+minun ja Pallopään yhteinen linttaprojektiHoJo 60), osa HYVILLÄ lateilla (Mun OME HoJo 61), osa SOAlla (Pallopään BJ ja mun Hilu-X).. Lisäksi kokemuksia mm Kuplan EX -Rangesta, jonka vieterit vetivät vertaistaan, mutta olivat niin perkeleen pehmeät, että ainakin mulla tuli äiteetä ikävä, vaikka ei ollutkaan kaukana, kun koeajettiin.

Joustomatkoja saadaan kierrealustalla ihan mukavasti, mutta se vaatii osaltaan kyllä melkoisen löysiä jousia ja hyvin toimivia iskareita, joissa hitaalla varrenliikkeellä olemanton iskunvaimennus ja nopealla vastaavasti kova ja tehokas vaimennus (OME hjuva esimerkki). Kierrejousen etuna on, että jousi painaa pyörää kohti maata, kun taas latijousessa pyörää ei pahemmin paina mikään, eli ulosjoustoissa maan vetovoimalla suurempi merkitys.. Ainakin jousituksen äärirjoilla. Jousitustyypin tilakysymyksistä ei pahemmin kannata tarinoida, sillä oikein tehty SOA ei liiemmin syö auton alla olevaa tilaa.. Mitä nyt kohtaus- ja jättökulmaa hieman. Tällöin esim etujouset kannattaa kääntää siten, että riiput tulee taaksepäin. Tällöin ei riiput törrötä väärään suuntaan. Hyvä esimerkki on juurikin Hilux. Hiluxi on muuten hyvä esimerkki monessa muussakin jousiin liittyvissä asioissa. Siedettävä tienpäällä, hyvä maastossa ja joustava rampissa.

Kierrevieterit ovat tottakai mitä parhaimmat, kun aletaan kahvipöydässä tarinoimaan ja mikseivät olisi. Oikein ja hyvin tehty vieterimaasturi menee monelle mutkalle ja toimii kyllä varmasti lateja paremmin, mutta tässäkin täytyy muistaa, että maasturit ovat tässäkin suhteessa kompromisseja. Tehtiinpä millaisella jousitusratkaisulla tahansa kovan luokan maastoetenijä, niin maantieominaisuudet heikkenevät. Tästä jätetään pois ne vehkeet, joissa esim ilmajousitus, jota voidaan tarpeen tullen koventaa/löysentää, nostaa/laskea.

Itse olen suunnitellut, että teen HoJooni HDJ80 mallisen kierrejousitetun keulan OMEn jousilla ja iskareilla ja jätän takajousituksen vakioksi. Näillä opeilla saadaan auton monttuja syövä ominaisuus kohdalleen, mutta säilytetään loistavat kuormankanto-ominaisuudet taka-akselilla.

Jos meni jossain pieleen, niin ampukaa alas.

Kiitos ja Anteeksi

Kaivaa se..

www.nalle-offroad.com
kiitos asiallisesta kommentista!

Älä ryöstä, verottaja vihaa kilpailua!
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kierrejousi hj JaHa Tekniikka & Jutustelu 5 16.03.2008 20:08
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + ALPO O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 07.02.2007 10:38
kierrejousi kysymys HannuN Tekniikka & Jutustelu 2 25.11.2005 09:04
kierrejousi suzukiin ZeiZei Tekniikka & Jutustelu 2 20.02.2005 22:51
Kierrejousi poikki HansB Tekniikka & Jutustelu 13 05.08.2004 08:16


Sivu luotu: 16:03 (GMT +2).