Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #30  
Vanha 30.11.2005, 00:34
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Kyllä se vetolaite etupuolelle asennettuna näkee huomattavasti enemmän käyttöä kuin takana. Eteenpäin on tullut vinssattua niin paljon ettei luotettavaa arviota ole helppo antaa, harvoin olen sellaisella reitillä ollut etteikö vinssata olisi tarvinnut joko itse tai muiden avuksi.

Mutta vastapainoksi en ole kuin kolme tai neljä kertaa ollut tilanteessa, josta ei muulla kuin taaksepäin vetämällä ole kunnialla selvinnyt. Joka kerta tuli vannottua että takavinssi pitää hankkia.

Kerran hikoilin pari tuntia liftin ja liinojen kanssa että sain auton pelastettua, kun etuakseli tippui jäisen kallionkielekkeen yli ja edessä oli tiheää taimikkoa. Toisen kerran jouduin vinssaamaan eteenpäin n. 100 metriä vyötärön syvässä nuoskalumessa, kääntämään ympäri ja vinssaamaan samat 100 metriä takaisinpäin (tältä olisi välttynyt n. 2 metrin vedolla taaksepäin), aikaa meni muutama tunti ja vinssin sokkiakin taisin ainakin viidesti vaihtaa. Kolmannen kerran tökkäsin liian jyrkästä rinteestä alas, nokan edessä oli puu, ja kun öljynpaineet alkoivat laskea sammutin koneen siihen (eli mekaanisen etuvinssin hyöty jäi vähiin). Tästä selvisin avuliaan perässätulijan vinssillä, jolla oikaistiin auto niin että se sopi kääntymään puun ohi. Viimeisestä tilanteesta on kuva profiilissa (JF-VK2005_8.jpg). Neljäs kerta oli kun jyrkkää kivikkoa alas tullessa Haminan tietämillä töppäsi BJ:n etupustkuri alastuloon, tosin tästä taisin lopulta selvitä ihan ajamalla, mutta takavinssillä aikaa ei olisi tuhraantunut läheskään yhtä paljon.

Jos oikein taloudellisesti miettii, niin vaikkapa salkkutaljalla olisi selvinnyt jokaisesta noistsa jumista ihan hyvin, mutta silti mielessä kutkuttelee se takavinssi, se kun mahtuisi niin hyvin BJ:n takalattian alle. Ehdottomasti sähköinen taakse, jotta autoa saa liikuteltua vaikka moottori ei pyörisikään.

(EDIT: typoia perkle)

Edited by - JF on 30/11/2005 00:38:40
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
1x vinssi: vedot eteen/taakse, asennusmallit Joukka Tekniikka & Jutustelu 11 27.10.2007 20:33
Bj:n mekaanisen vinssin siirto taaksepäin ? HannuN Tekniikka & Jutustelu 2 25.01.2006 11:38
O: VINSSI + SUZUKI 413 seen LUKOT eteen / taakse O/M/V Muut 1 29.09.2005 05:33
Blazer ei kulje kuin taaksepäin chevy-70 Tekniikka & Jutustelu 5 17.07.2005 19:31
toyota vinssin nosto ja taaksepäin siirto? jjtp Tekniikka & Jutustelu 4 12.10.2004 12:28


Sivu luotu: 21:20 (GMT +2).