Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #8  
Vanha 17.11.2005, 13:35
PIRSSI PIRSSI ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.11.03
Sijainti: Tornio, Finland.
Viestit: 1.090
Perusasetus

Niimpä AKE saa soveltaa lakeja miten vaan haluaa!!

Edit: asiahan on muuttunut tässä alkuvuodesta ??
Jossain tiedottees luki tälleen

Vaurioituneen ajoneuvon kunnostamista ja osista kokoamista koskeviin säännöksiin muutoksia 1. maaliskuuta alkaen

Uudet säännökset antavat rakenteluun -lisäaikaa ja asettavat ulkomailta tuodut ja kotimaiset ajoneuvot samaan asemaan.

1.3.2005 alkaen kaikille ajoneuvoille edellytetään tehtäväksi kanta-ajoneuvon yksilöinti vaihdettujen osien määrän ylittäessä 35 %:n rajan. Tuontiautoilla raja oli aikaisemmin 25 %.

Autoverolain mukaan auto on ensirekisteröitävä ja verotettava ensi kertaa käyttöön otettavana uudestaan silloin, kun puolet tai enemmän sen osista on vaihdettu.

Uusien säännösten mukaan kulutusosien ja niin sanottujen yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen tai alkuperäisten ohjaus- ja jarrulaitteiden vaihtaminen alkuperäisistä poikkeaviksi ja liikenneturvallisuuden kannalta paremmiksi ei lisää vaihdettujen osien osuutta. Esimerkiksi rumpujarrujen vaihtaminen liikenneturvallisemmiksi levyjarruiksi ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta.

Kanta-ajoneuvon yksilöinnin aikaisempi kahden vuoden voimassaoloaika poistuu, jolloin rakentamiselle jää enemmän aikaa ja rakentaja voi määritellä itse hankkeensa keston.

Ulkomaisen, aiemmin rekisteröidyn, rakennetun ajoneuvon Suomeen rekisteröinnistä on nyt myös annettu säännös, jonka mukaan kanta-ajoneuvo voidaan yksilöidä rekisteröintikatsastuksen yhtey-dessä, muutoksesta annettavien luotettavien selvitysten perusteella.

Laki pykälä sanoo että

1. Tämä asetus koskee vaurioituneen M1- sekä L3e- ja L4e-luokan ajoneuvon kunnostamista ja kokoamista osista sekä tällaisen ajoneuvon katsastamista ja merkitsemistä rekisteriin.

2. Asetus ei koske ajoneuvoja, joiden osista vähemmän kuin 35 prosenttia on peräisin muualta kuin 2 §:ssä tarkoitetusta kanta-ajoneuvosta.

Eli ei koskisi N1 luokan vempeleitä????



"Oikastaan tästä, kyllä tuonne puronvarteen pääsee"
Mehän ei onkimaan kävelyllä mennä!


Edited by - PIRSSI on 17/11/2005 13:56:03

Edited by - PIRSSI on 17/11/2005 14:00:55
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Korinvaihto ja kanta-autotarkastus Tekniikka & Jutustelu 28 16.09.2008 22:25
Muutoksia: kanta-autotarkastus ja muutosprosentit Rojota Tekniikka & Jutustelu 10 07.06.2006 20:13
kanta-autontarkastus???? upi7 Tekniikka & Jutustelu 5 27.11.2005 20:28
Ei koske Off-Roadia mutta aika juttu silti pjtk Tekniikka & Jutustelu 0 15.07.2003 13:10


Sivu luotu: 19:26 (GMT +2).