Maasturin rungon hitsaamisesta en ole nähnyt valmistajien kieltoja, mutta kuorma-autovalmistajista ainakin osa kieltää C-profiilisen runkopalkin ylä- ja alalaipan alueen hitsaamisen, poraamisen ja loveamisen. Palkin uumassa olevan halkeaman saa yleensä korjata hitsaamalla, mutta ylä- ja alapintaa ei. Tiedetäänkö näitä asioita sitten katsastuksessa, onkin jo eri juttu...
Niissä Mercedeksen k-a mallien rungon korjausohjeissa, joita pari vuotta sitten luin, annettiin ymmärtää aika selvästi, että runko on vaihdettava, jos C-palkin halkeama jatkuu ylä- tai alapinnalle. Scania kieltää suurlujuusteräksestä tehtyjen runkojen kaikenlaisen hitsaamisen etu- ja taka-akselien väliltä, ellei rungon päällä ole kuormatila kiinteän lavan tai kaapin muodossa (jakaa kuormituksen laajemmalle alueelle).
Korjauksen tekijä kai siitä hommasta on vastuussa, eli kannattaa tehdä aina runkokorjaukset kunnolla tai mieluummin teettää osaavalla hitsarilla, jos vähänkin epäilyttää. Ihan asiaa, jos heikkolaatuiset korjaushitsien saumat saavat aikaan hylsyn katsastuksessa.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
|