Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #5  
Vanha 02.11.2005, 20:27
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Murrosten hajoaminen peruutellessa voi perustua ainakin kahteen olosuhteeseen, jotka poikkeavat eteenpäin ajamisesta.

Ensimmäinen, ja tärkeämpi on se, että tilanteet joissa murrokset hajoavat peruuttaen ovat liki poikkeuksetta sellaisia, joissa yritetään mäkeä takaisin ylös. Tällöin auton painopiste on siirtynyt mäen jyrkkyydestä riippuen yhä enemmän etuakselin päälle, jolloin auton liikuttamiseen vaadittavasta voimasta valtaosa kulkee eturenkaiden kautta, ja samalla tietysti niiden murrosten. Lisäksi tilannetta pahentaa se, että auton liikuttaminen ylämäkeen vaatii merkittävästi enemmän työtä kuin tasamaalla liikkuminen, jolloin liikettä vastustaa lähinnä vierintävastus, kun taas mäessä on vastassa myös painovoima.

Samaan voimien jakautumiseen perustuu traction barin suurempi merkitys taka-akselilla; mäessä suurempi osa painosta on taka-akselin päällä. Anti-squat vaikuttaa akselin tuennasta riippuen myös etuakseliin peruutettaessa.

Toinen seikka joka pitää tai ei pidä paikkaansa (tuli vaan aihetta pohtiessani mieleen) on että peruutettaessa murroksen läpi kulkeva voima liikkuu eri pintoja pitkin kuin edettäessä, jolloin kuluneiden nivelten ja laakerointien virheasennot voivat aiheuttaa varsin erilaisia jännityksiä osissa kuin toisin päin pyöritettäessä, johon osat ovat "tottuneet".

Ohjaava akseli taakse saisi minusta olla Unimog-luokkaa ollakseen järkevä (näissä henkilöautoluokkaa olevissa vehkeissä). Jos työkoneita katsoo niin esim. jossain pyöräalustaisissa kaivinkoneissa ja kurottajissa on liki poikkeusketta planeettavaihteet navoissa helpottamassa murrosten elämää.

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Patrollin PTO:n kääntäminen? IsoA Tekniikka & Jutustelu 12 04.12.2012 08:20
O: HJ61:sen perämurikan sisällä oleva lukonOSTETTU vm O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 01.04.2008 20:29
BJ perämurikan panssari mikjus Tekniikka & Jutustelu 18 24.05.2005 02:28
HJ 61 gx perämurikan stefa Jukka Tekniikka & Jutustelu 5 25.06.2004 10:08
KÄNNIN 5 ASTETTA SamppaFIN Jokes 0 24.07.2002 17:28


Sivu luotu: 20:35 (GMT +2).