Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.11.2005, 17:40
samisami2:n Avatar
samisami2 samisami2 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.12.04
Sijainti: Vilppula, Finland.
Viestit: 3.891
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Voltin jännite-ero lampun kannalla on aika paljon kirkkaudessa. Eli jos haluaa maksimoida valotehon niin luhyet (mieluusti alle metri) ja paksut (2.5mm2 per 55W) piuhat. Joe ei oo niin väliä, niin sitten vaan senverranpaksut, ettei varmasti ala lämpenemään.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Seuraavilla yksinkertaistetuilla kaavoilla voidaan laskea tarvittavat johdinpoikkipinnat. (HUOM! vain 12 VDC tapauksissa)
A = 0,025 x P X L / %
jossa,
A = poikkipinta mm2
P = teho Wattia
L = johtimen yksinkertainen pituus metriä (ei edestakainen)
% = sallittu jännitehäviö prosenttia

Esimerkki:
Sähkölaitteen teho on 110 W
Johtimen pituus on 1,5 m. Jännitteenalenemaksi sallitaan esim. 2.5 % (12 V - 2.5% = 11,7 V)
Poikkipinnaksi A saadaan:
A = 0,025 x 55w x 1,5m / 2.5% = 0,8 mm2

Sähkölaitteen teho on 55 W johdon pituus 4m
A = 0,025 x 55w x 4m / 2.5% = 2,2 mm2

Eli jos sulla on releen ja ajovalon välinen matka 4 metriä niin sitten kannattaa käyttää tota 2,5mm2.

Kyllä minä olen edelleen sitä mieltä että kun henkilöauton moottoritilassa vedetään johtoja niin siinä maksimi pituus jää 1.5m joten yhden lisäpitkän kaapelille riittää aivan hyvin 1.5mm2.





Edited by - samisami2 on 02/11/2005 21:10:44

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Lissää väkevää hj:lle!! ugly_hj Tekniikka & Jutustelu 3 15.09.2004 17:41


Sivu luotu: 11:08 (GMT +2).