Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.11.2005, 20:31
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
quote:
auto puskee suoraan mutkasta ulos neliveto päällä (reippaalla kaasunkäytöllä tai jarruttamalla). Ei kai siinä ole keskitasauspyörästöä?
Ne kaksi virkettä täytyy pitää yhdessä - oletin, ettei ole keskitasauspyörästöä, kun kirjoitin siitä puskemistaipumuksesta. Ei keskitasauspyörästö huono ole, joskus päinvastoin. "Keskijäykkä" nelivetoinen puskee mielellään kaarteessa. Taustalla tässä on etu- ja takapyörien kulkemat eri pituiset matkat. Jos olisi keskitasauspyörästö, kompensoisi se etu- ja taka-akselien pyörintänopeuseroa, eikä puskemistaipumus olisi niin suuri. Mutta kyllä niitä mielenkiintoisia tilanteita saa aikaan keskitasauspyörästön kanssakin.

Paras olisi tietysti lukitava keskitasauspyörästö, jolloin nelvetoisena kääntyessä auto olisi notkeampi, mutta kuitenkin tarvittaessa saa pakotettua etu- ja taka-akselin vetämään yhdessä, vaikka pito etu- ja takapään välillä olisi erilainen. Ahtaassa paikassa kivien tai puiden välissä suuntaa vaihtaessa ja siinä edestakaisin vekslatessa puskeminen on ikävästi haitaksi, eli se helpottuisi keskitasauspyörästön lukko avaamalla.

Keskijäykkä neliveto voi olla joskus aika vikuri ajettava liukkaalla mutkaisella tiellä, mutta kun siihen tutustuu rauhassa, tulee sen kanssa toimeen hyvin. Itse suosin kuitenkin liukkaudesta varoittavampaa tapaa ajaa takavedolla mahdollisimman paljon. Takapään luiston huomaa helposti ja paljon alemmassa nopeudessa kuin nelivedolla ajaen. Sopivalla kaasun keventämisellä takapyörien kadonnut ote tien pinnasta palaa nopeasti, kuten millä tahansa takatuupparilla. Kaasun kevennys pitää olla vain sopiva, ei liikaa, ettei moottori jarruta ja saa aikaan lisää luistoa. Luiston alkamisen oppii tuntemaan takapuolessaan ja lopettamisesta tulee lähes refleksi, kun kokemus lisäntyy. Nelivedon kanssa tulee helposti mentyä liian kovaa ja jos (kun) sitten lähtee luistoon, mennään yleensä paljon pidemmälle ilman kuljettajaa (tilapäisesti kyytiläinen).

Kuten L-200 totesi, on maasturissa painoa ja liike-energiaa enemmän kuin tavallisessa pikkuautossa. Nelivetoisuus ei paranna hidastuvuutta niin paljon mitä lisääntynyt paino tuo lisää jarrutusmatkaa talvisella tiellä.

Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Nissan Terrano HiioHoi Maasturiprojektit 78 30.06.2014 22:43
M: Nissan Terrano II 2.7TD O/M/V Ajoneuvot 1 19.04.2008 22:06
Nissan Terrano 3.0 Tekniikka & Jutustelu 4 21.08.2007 18:59
M: Nissan Terrano -88 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.03.2007 16:39
M: Nissan Terrano 4x4 O/M/V Ajoneuvot 4 08.02.2007 21:02


Sivu luotu: 21:36 (GMT +2).