Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #9  
Vanha 28.10.2005, 08:35
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Sotkee dieselin imupuolta pahastikin, jos ahtimelta tai huohottimelta tulee imuilmaan vielä hieman öljyä/öljysymua mukaan. Öljy sitoo nokea ja sitä mustaa kittiä alkaa kertymään imupuolen tukkeeksi. Kirjoittelin tästä jo aiemminkin, mutta kerrotaan uudestaan: yksi transhitti alkoi kelpaamaan leimallekin vasta imusarjan putsaamisen jälkeen, kun alkoi saamaan ilmaa, niin tukossa oli kanavat. Suuttimet oli huollettu ja kaikki muu tehty, mikä olisi voinut vaikuttaa savuarvoihin, mutta ei auttanut, kunnes hoksasivat, miksi se savu syntyy - ilmaa kuristetaan sillä nokimoskalla.

Dumbo-Tapsa kertoikin EGR:n perusidean ja dieselissä se on samasta syystä, termisten noxien vähentämiseksi. Kukaan ei ole koskaan kertonut, enkä mistään ole löytänyt edes viitteitä siihen, että EGR:n vikaantuminen sopivasti kiinni-asentoon tai sen putken tukkeutuminen vaikuttaisi heikentävästi dieselkoneen kestoon, ellei sitten jonkin nykyaikaisen ihme-tietokone-sähköhärpäke-tehonakun moottorinohjaus mene jotenkin sekaisin EGR:n puuttumisesta. Omassani on perinteinen pumppu ja se ei tiedä EGR:stä mitään.

Joku voi muistaa, oliko VW:n 1.9TDI:n imukanavassa ilmamäärämittaria. TDI-foorumilla EGR-juttuja on ollut paljon ja joskus muistan lukeneeni, että semmoisen uudemman koneen kanssa EGR vaikuttaa koneen säätöihin jotenkin, ehkä tietokone olettaa saavansa tietyn virtauksen EGR:n kautta. Bensakoneessa se vaikuttaa varmasti jotenkin imupupuolen alipaineeseen, joten kaasuttimen/ruiskun säätö saattaa riippua EGR:n olemassaolosta.

Moottoriöljy nokeentuu dieselissä jonkin verran vähemmän ilman EGR:ää, eli öljyn viskositeetti ei kasva niin paljon vaihtovälillä, noki kun paksuntaa öljyä. Siksi uudempien EGR-dieselien ilmaantuminen aikoinaan markkinoille sai aikaan muutoksia öljyjen laatuvaatimuksissa, kun noen sitomiskyky ja viskositeetin pysyvyys asetettiin kovempien vaatimusten eteen.


Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sim-lukituksen poisto?? Wago-78 Chit-Chat 0 29.10.2006 13:35
Helinän poisto tanet Tekniikka & Jutustelu 9 20.10.2006 10:15
Pohjamassan poisto? Kauttu Tekniikka & Jutustelu 18 17.08.2006 16:24
EGR:n poisto? PRVette Vuosimallit 1984-1996 8 31.07.2004 14:01
Puu sisustuksen poisto? Vuosimallit 1984-1996 1 03.09.2003 12:17


Sivu luotu: 00:13 (GMT +2).