Ajatuksena olisi lähteä rakentamaan turbo"pakettia" 3.5 kaasutinmottorista yhdellä ahtimella ja välijäähdyttimellä. Niitä on liiterit väärällään ja kaasutinturbotus ovat tuttua puuhaa. Ainahan ruisku olisi vaivattomampi, mutta kun ei järki (eikä rahat) riitä ECU:n virittelyyn turbon kanssa.
Se Janspeedin tuplasetti näytti aika vakuuttavalta , onhan niitä tuotu Suomeen ja myyty aikanaan ihan kaupan tiskiltä. Kuulemma tuplien kanssa lämpöjen kanssa voi? tulla ongelmia. Kuumana kesäpäivänä kaksi ahdinta työntää x-kymmentä asteista ilmaa kaasareihin, jotka jo vakioajossakin tuppaavat "keittämään" bensat höyryksi. Tämä siis vaan kuulopuheen mukaan.
Miksei 3.9 EFIä automaatilla, sehän on vaivaton ja valmis paketti (kunhan vaan saa saalistettua toimivan elektroniikan bokseineen päivineen). Niin ehkä juuri siksi. Vaivattomuuden välttelyä on joillekin vaikka naimisiin meno. Sen jälkeenhän mikään, ei mikään ole vaivatonta. -sori, vähän offia-.
Mitä sanoo viranomainen ? Täällä Ilveksen ja Tapparan kotikulmilla pitää olla se tehokuponki, se on päivänselvää (tehot mittaushetkellä ovat kyllä alle sen 20%). Sen lisäksi pitää olla luettelo, josta näkyy kanta-auton ja vertailuauton alustan osalta vaihdetut osat valmistenumeroineen, voivat sitten konttorilla viisauksissaan räknätä prosentteja ja hohotella kun menee yli että paukkuu.
Sehän on ihan kohtuuton vaatimus , sillä niinkuin palstalaiset hyvin tietävät RR:in classicin alustaosat ovat lähes täysin samat ulkomitoiltaan, sopivuuksiltaan, kestävyydeltään yms. 70-luvun alusta 90-luvun alkuun. Mitähän merkitystä jollain tukivarren vuosimallilla on, jos se vaan on Rangen osa ja ehjä, ***tana. Tämä nyt oli tosin vasta yhden konttorin (SAUK) mielipide asiaan, paikalliset varmaan tietävät paikan sen enemmittä vihjeittä.
Niin yksi vaihtoehto on käyttää -72 kaasutinpataa vertailuna ja mittauttaa 156 hv+20 %. Eipä sitten tarvitse turhia voimistella, ja 156 tai 184 hv, kysehän on vaan paperista.
-pojat on poikia...ja likat tekee lisää-
|