Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #31  
Vanha 19.08.2005, 10:53
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

> Mitä eroa on akseleilla olevilla lukoilla ja tasauspyrästönlukolla?

1) Ei mitään, ovat sama asia
2) (Etu-) "Akselilla olevat lukot" = napalukot (näitä ei löydy range roovereista, niissä on jatkuva neliveto)

Tasauspyörästö siis tasaa väännön (aika tasan), mutta sallii (isotkin) pyörintänopeuserot. Lukko (=lukittu tasauspyörästö) tasaa pyörinnän samaksi, eli vääntö voi jakaantua miten vaan 0..100% pidosta riippumatta. Kitka"lukko" (oikeesti luistonrajoitin) on noiden välistä.

Rautalangasta: jos keskitasauspyörästöllä varustetusta kiesistä (esim range) nostaa yhden pyörän ilmaan, niin vain se pyörii, jos keskilukko on auki (tää on oikeestaan aika kätevä piirre esim. huoltohommissa, oon siivonnut ainakin pari sarjaa vanteita pihalla tällä tavalla vannetta autolla pyörittäen).

Jos autossa on kytkettävä neliveto, tai keskilukko on kiinni, niin ristiriipuntatilanteessa vain ilmassa olevat pyörät pyörivät, auto ei liiku koska akselien tasauspyörästöt toimivat suunnitellulla tavalla.

Täysillä lukoilla (kytkettävä neliveto tai keskilukko kiinni, ja lukot akseleillakin) auto etenee yhdenkin pyörän pidolla, kaikki renkaat pyörivät just samaa tahtia riippumatta alustasta tai siitä ovatko maapallossa kiinni vai eivät.

Keskilukosta puhutaan joskus termillä pitkittäislukko (kardaanit ovat autossa yleensä pituussuuntaan) ja akselilukot on sitten poikittaislukkoja (kun ne akselit on normaalisti/usein/monesti poikittain kulkusuuntaan).

Napalukoilla irroitetaan (etu-) vetoakselit pyörännavasta, eli kytketään etuvetoa vapaalle loppupäästä. Napalukoista on iloa vain jos autossaon kytkettävä neliveto, eli jakolaatikostakin saa etuvedon vapaalle. Kun napalukot on auki ja jakis takavedolla, etukardaani ja etuakselin sisuskalut (pinjoni, tasauspyörästö, vetarit) vievät ajossa pyöri lainkaan.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
paras paukku tjl Chit-Chat 77 12.10.2007 22:50
Paras grillimakkara JakeHammer Chit-Chat 95 16.07.2007 06:35
Viikonpäivistä paras... Kelaperse Chit-Chat 22 03.03.2007 13:25
M/V: MB 420 SEL, tod. näk. suomen paras O/M/V Ajoneuvot 0 22.01.2006 13:08
Lantikka on paras! -P- Chit-Chat 11 21.01.2006 23:07


Sivu luotu: 06:28 (GMT +2).