Moi,
mix pitäis olla konkka, kun akku (tai mieluummin akut) riittää ihan hyvin. Konkka varastoi sähköenergiaa akun tapaan, mutta varaa ja purkaa nopeammin, mutta ei akkujen virranantokyky ("nopeus") oo järkevillä ja kunnossa olevilla akuilla mikään ongelma, vaan ihan peruskapasiteetti, eli montako ampeerituntia patteristosta irtoaa.
Laturia, akkuja ja vinssiä vois yksinkertaistaa vaikka tulohanalla, ämpärillä ja lähtöhanalla. Tulohana on laturi, joka pyrkii pitämään ämpärin täynnä vettä. Ämpäri kuvaa akkuja, ja sen koko akkujen kapasiteettia. Lähtöhana on sähköä käyttävä laite, esim. vinssi.
Tulohana pyrkii pitämään ämpärin täynnä, mutta osaa vääntää itseään kiinni kun ämpäri täyttyy. Kun lähtöhana avataan isolle (tulohanan virtaus ei riitä) niinveden pinta alkaa laskea ämpärissä. Jos iso ulosvirtaus (vinssaus) jatkuu, niin ämpäri saattaa tyhjentyä.
Tyhjentymistä voi estää/hidastaa kahdella tavalla, ISOlla tulohanalla tai ISOlla ämpärillä. Iso tulohana ei vinssauksessa ratkaise asiaa, kun muutaman sadan ampeerin laturit ei oo järkevän hintaisia tai painoisia tai muuten sovellu kätevästi maastoautoon. Iso ämpäri (toinen tai kolmaskin akku) lähes ratkaisee riittävyysongelman, vinssaus ei koskaan oo kovin pitkään yhtäjaksoisesti jatkuvaa puuhaa, välillä pitää viedä vaijeria taas uuteen ankkuriin tai ainakin jäähdytellä vinssiä. Akut ei maksa paljon, mutta painaa kohtuullisesti.
Tässä se konkka vain varmistai sen, että lähtöhana saadaan varmasti tarpeeksi isolle, eli että virtaus ja paine (virta ja jännite) pysyy OK tasolla, mutta minusta konkasta ei siis oo mitään hyötyä, parempi ostaa samalla rahalla antellin omenahyvettä ja nauttia se vaniljakastikkeen kera.
Saakohan tästä mitään tolkkua?
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|