Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.04.2005, 14:21
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

SPOA:ssa on tosiaan muutama ongelma, joilta välttyy kokonaan jos ostaa valmiit jouset.

Ohjaus on yksi, ja aika monisäikeinen ongelma. Kardaaninkulmat ja Caster pitäisi sovittaa kohdilleen. Lisäksi Ackermannin kulmat menevät helposti päin puuceetä jos kotikonstein yrittää saada raidetankoa jousien yläpuolelle. Jos sen jättää entiselleen, on se ensimmäisenä ottamassa kolhua.

Itse jouset ovat seuraava pulma, koska alkuperäiskuntoinen pakka korottaa selvästi liikaa, jos kyse on tieliikenteeseen tarkoitetusta autosta, ja ohennettu/väsähtänyt pakka ei todellakaan ole pitkäikäinen. Lisäksi löysempi pakka tekee sen, ettei jousi enää täytä vanhaa tehtäväänsä akselin kiertymistä (joten kuten) estävänä tukivartena, ja pinjonin pää pääsee vatkaamaan julmasti ylös-alas jarrutuksissa ja etenkin kiihdytyksissä. Maastajoon sovellettuna se kiihdyttäminen tarkoittaa yleensä jotain kinkamaa vasten pikkuykkösellä jurnuttamista, jolloin vaihdelaatikoiden momentinmuunnos on suurimmillaan.

Eli vähintään taakse pitää viritellä lisätukivarsi estäään akselin kiertymistä. Lisäksi takakardaani menettää ainakin BJ:ssä luontaisen lehtijousien tuoman suojan esim. tukkien ylityksiä varten, joten siitä traction barista kannattaa tehdä sen verran tukeva että kestää nostaa autoa sen varaan.

Valmiilla jousilla saa kyllä SUA:nakin ihan hyvin joustoja. Nytkin iskarit ovat rajoittava tekijä omassa autossa, liikevaraa niissä on noin 230 mm muistaakseni kappaleelta. Tässä tuo tötteröni Pornaisten safarilla, OME:n puolitoista vuotta verrytellyillä jousilla:



Pitäisikin nyt käydä jossain mittaamassa joustot virallisesti ennen alustamuutoksen aloittamista.

Valmiissa jousissa on tietysti helposti hintalappu ikävänä osatekijänä. SPOA:lla saa enemmän maavaraa, etenkin akselien alle, ja varsin hyvät joustot kunhan tekee maastokelpoisuuden vaatimat muutokset ohjaukselle ja vetolinjan suojaamiseksi.


Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: HJ:n korottava alusta, OME+Dobinson O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 26.09.2007 19:51
M; SJ 410:n KOROTTAVA lisäkierrejousi-tsydeemi Palde O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 30.08.2007 20:04
M: hilux ln65 orkkis jousisarja, ja ohjaus...... lepoantti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 15.06.2007 18:09
M:Rangon Jousisarja BJ:jiihin Jouni Järvinen O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 25.03.2006 20:10
M: Ranchon Jousisarja Toyota BJ:jiihin Jouni Järvinen O/M/V Muut 2 03.12.2004 21:36


Sivu luotu: 01:50 (GMT +2).