Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.11.2025, 13:23
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.388
Perusasetus

Ford Ranger N2G muutossarja


Joku palstalainen varmaan tuntee tarkemmin tällaisen muutossarjan, jolla Arctic Trucks saa Rangerista N2G:n, eli kevyt-kuormurin? Siinä on yksi olennainen osa taka-akselin kantavuutta lisäävät ilmajouset. Siinä on sitten varmaan kompressorikin jossakin?

Entä miten nopeusrajoitin on näissä toteutettu?

N1G Rangereissa on myös malleja lisäilmajousin, ja tarkempi tutustuminen sellaisen rekisterimerkintöihin kertoo siinä olevan ehkä samanlainen muutossarja, jolla kantavuutta, ja siten kokonaispainoa on lisätty.

Pakuversioon muutossarja on asennettu, jotta auton kokonaispainoa saadaan kasvatettua sen verran, ettei teho/kokonaismassa -osamäärä menisi liian korkeaksi. Näitä muutoksia tehdään alennetun autoveron pakettiautoksi rekisteröitäviin V6-malleihin, jotka olisivat pakuiksi muuten liian tehokkaita.

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.11.2025, 12:50
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.085
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Joku palstalainen varmaan tuntee tarkemmin tällaisen muutossarjan, jolla Arctic Trucks saa Rangerista N2G:n, eli kevyt-kuormurin? Siinä on yksi olennainen osa taka-akselin kantavuutta lisäävät ilmajouset. Siinä on sitten varmaan kompressorikin jossakin?

Entä miten nopeusrajoitin on näissä toteutettu?

N1G Rangereissa on myös malleja lisäilmajousin, ja tarkempi tutustuminen sellaisen rekisterimerkintöihin kertoo siinä olevan ehkä samanlainen muutossarja, jolla kantavuutta, ja siten kokonaispainoa on lisätty.

Pakuversioon muutossarja on asennettu, jotta auton kokonaispainoa saadaan kasvatettua sen verran, ettei teho/kokonaismassa -osamäärä menisi liian korkeaksi. Näitä muutoksia tehdään alennetun autoveron pakettiautoksi rekisteröitäviin V6-malleihin, jotka olisivat pakuiksi muuten liian tehokkaita.
🙋🏻*♂️ Laitan yv.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.11.2025, 23:27
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.249
Perusasetus

aika outoa..


Näin äkkiseltään tuntuis et on outoa et joku joka laittaa ilmapussit ja nopeuden rajoittimen ja jotain muuta kilkettä ja käyttää leimalla ja sit veloittaa haluamansa summan ja mä en voi tehdä sitä koska hyväksynnät ja byrokratia ja jne.. Mähän voisin tehdä vaik "omavalmiste" muutoksen ja todeta et tää on kuorkki ny, no sille leimuri naurais röhönaurut. Toki Arctic trucks ei oo halukas yhteistyöhön jos ei saa rahaa,eikä sitä heiltä voi vaatia. Mut mitä jos joku viranomainen kertois miten se kuorkkimuutos tehdään tai jotenki.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.11.2025, 10:22
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 565
Perusasetus

^Tuo on jokseenkin outoa. Yritys saa tehdä muutoksen kokonaispainoon, yksityinen ei...

Tästä on joskus yritetty kysellä, voisiko henkilöauton kokonaispainoa lisätä. Siis semmoisessa tapauksessa, jossa on muutosluvassa vaadittu painavamman tekniikan takia myös samasta mallista peräisin olevat akselistot, jousituksen osat yms, mutta kokonaispainoa ei saatu mitenkään korjattua alustaa vastaavaksi. "Se on kiveen hakattu, ei sitä voi kuolevainen muuttaa", oli katsurin kommentti, kun yhtä muutosta olin mukana tekemässä. Alun kolmatta päivää meni että saatiin kilpiin, lopulta kuitenkin onnistui kun otti katsuri järjen mukaan silloin just muuttuneisiin pykäliin liittyen... Vaan ei silti saatu kokonaispainoa nostettua, tuon nosto olisi ollut tarpeen, että olisi saatu enemmän kuin kaksi paikkaa alkujaan nelipaikkaiseen, eikä 30kg matkatavaroille oikein käytännölliseltä tuntunut...

Virallista kyselyä ei koskaan tullut tehtyä, useammin leimaamossa ottanut asiaa esille. Aika värikkäitä ehdotuksia välillä sitten satelee, ikävimmillään "onko näitä aivan pakko rakentaa" -mentaliteetilla, sekä "olkaa tyytyväisiä että edes kilpiin saitte"...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.11.2025, 13:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.085
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Näin äkkiseltään tuntuis et on outoa et joku joka laittaa ilmapussit ja nopeuden rajoittimen ja jotain muuta kilkettä ja käyttää leimalla ja sit veloittaa haluamansa summan ja mä en voi tehdä sitä koska hyväksynnät ja byrokratia ja jne.. Mähän voisin tehdä vaik "omavalmiste" muutoksen ja todeta et tää on kuorkki ny, no sille leimuri naurais röhönaurut. Toki Arctic trucks ei oo halukas yhteistyöhön jos ei saa rahaa,eikä sitä heiltä voi vaatia. Mut mitä jos joku viranomainen kertois miten se kuorkkimuutos tehdään tai jotenki.
Voit se säkin tehdä, ei siinä, loppuu vaan yleensä rahkeet kesken. Lyhyesti (mitä itse ollut ymmärtävinään aiheesta):
- kyseessä 2. vaiheen valmistus, eli voit tehdä sen vain uuteen autoon (jo rekisterissä olevan muuttaminen ei ole enää valmistusta)
- tarvitaan useasta muutetusta kohdasta hyväksytyn asiantuntijan/tutkimuslaitoksen lausunto määräysten täyttymisestä, yhdenkin osa-alueen testaaminen saattaa maksaa 5-numeroisen summan (esim. jarrut), eli rahaa palaa paljon = yksittäisen kappaleen tekeminen tulee tosi kalliiksi, pakko tehdä sitten sarja samanlaisia, jolloin näitä teettämiään testejä voi hyödyntää sitten muihin vastaaviin, erillisellä autokohtaisella lausunnolla toki vasta
- tuotannon vaatimustenmukaisuus (CoP), googleta, pitää siis olla kanava/prosessi olemassa että voit hoitaa esim. valmistamasi auton kanta-autolle tulevat takaisinkutsut määräysten edellyttämällä tavalla (tätä ei käsittääkseni sovelleta yksittäisiin autoihin)
-em. asia edellyttää jonkin sopimuksen kanta-auton valmistajan kanssa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.11.2025, 13:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.085
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
Siis semmoisessa tapauksessa, jossa on muutosluvassa vaadittu painavamman tekniikan takia myös samasta mallista peräisin olevat akselistot, jousituksen osat yms, mutta kokonaispainoa ei saatu mitenkään korjattua alustaa vastaavaksi. "Se on kiveen hakattu, ei sitä voi kuolevainen muuttaa", oli katsurin kommentti, kun yhtä muutosta olin mukana tekemässä. Alun kolmatta päivää meni että saatiin kilpiin, lopulta kuitenkin onnistui kun otti katsuri järjen mukaan silloin just muuttuneisiin pykäliin liittyen... Vaan ei silti saatu kokonaispainoa nostettua, tuon nosto olisi ollut tarpeen
Joo, vielä aiemmassa rakennemuutosmääräyksessä (ennen 1.3.2021) voitiin käyttää vaihdetuille akselistoille hyväksyttyä akselimassaa, mutta ei enää. Kokonaismassaa ei voinut muuttaa aiemminkaan ilman valmistajan/valmistajan edustajan todistusta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ford Ranger -AlakerranAntti Tekniikka & Jutustelu 14 25.11.2024 14:59
Myyty Ford ranger patrik O/M/V Ajoneuvot 0 10.12.2020 08:41
Ostetaan Ford Ranger JORZE O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.09.2016 11:26
Myydään ford ranger voorti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 26.01.2011 20:09
M:Ford Ranger... Rankku O/M/V Ajoneuvot 2 03.09.2006 08:41


Sivu luotu: 17:35 (GMT +2).