Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.11.2025, 09:02
Ode95 Ode95 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 02.11.25
Sijainti: Hämeenkyrö
Viestit: 1
Perusasetus

Palalukko?!


Elikkäs palalukon toiminnasta, ongelma on että kytkin pohjassa kun kääntää niin ilmeisesti lukko alkaa kolkottaan ja meno muuttuu tökkiväksi. Jos vaihteen ottaa pois kääntäessä ja rullaamisen aikana niin loppuu. Veto päällä ei kuulu mitään ylimäärästä. kardaanissakin oli välystä 1/4 kierrosta kun pyöritteli.

Autona bj40 joka tuli hommattua ~2kk sitten.

Eli onko toi lukon ominaisuus vai onko siellä jotai paskana ja mitä?!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.11.2025, 11:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.453
Perusasetus

Palalukot on lähtökohtaisesti aina lukossa, mutta kääntyessä kun ei ole veto päällä / hyvin kevyellä vedolla niin pääsee "rullaamaan" hampaiden yli mistä tuo naksutus/ kolkatuskin johtuu. Sillä ei pitäisi olla mitään väliä onko kytkin pohjassa tai vaihde vapaalla, kuuluisi toimia ihan samalla tavalla - pitäisi myös riittää kun vaan höllää mutkassa kaasua.

Ainakin itsellä automaattilaatikkoisissa autoissa niin Detroit locker, Aussie locker kuin Spartan on kaikki toimineet niin että kääntyessä kevyellä vedollakin antaa vielä naksutella yli, vasta reilummalla vedolla kytkee lukon takaisin kiinni tai vastaavasti jos on valmiiksi veto päällä ja kääntyy niin pysyy lukossa.

Se mikä noissa palalukoissa on, niin perän ja lukon välykset pitää olla lukkovalmistajan speksien mukaiset, muuten ne yleensä toimii vähemmän hyvin. Samoin esim. kiero akseliputki voi tehdä sen että lukko toimii vähän miten sattuu.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.11.2025, 16:18
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.426
Blog Entries: 5
Perusasetus

Mulla on Classicci Rangessa ja Discossa (samat Rover perät) Detroit Locker 100% palalukko, ja hyvin toimii molemmissa. Ei mielestäni napsuttele eikä ääntele mutkissakaan, tai sit en vaan kuule

Mutta pitäis tosiaan toimia kuten Timo L tossa kuvaili. Ja varmaan pitää olla myös merkkikohtanen ja oikeet ölpät sisällä.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.11.2025, 16:34
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.541
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Palalukot on lähtökohtaisesti aina lukossa, mutta kääntyessä kun ei ole veto päällä / hyvin kevyellä vedolla niin pääsee "rullaamaan" hampaiden yli mistä tuo naksutus/ kolkatuskin johtuu. Sillä ei pitäisi olla mitään väliä onko kytkin pohjassa tai vaihde vapaalla, kuuluisi toimia ihan samalla tavalla - pitäisi myös riittää kun vaan höllää mutkassa kaasua.

Ainakin itsellä automaattilaatikkoisissa autoissa niin Detroit locker, Aussie locker kuin Spartan on kaikki toimineet niin että kääntyessä kevyellä vedollakin antaa vielä naksutella yli, vasta reilummalla vedolla kytkee lukon takaisin kiinni tai vastaavasti jos on valmiiksi veto päällä ja kääntyy niin pysyy lukossa.

Se mikä noissa palalukoissa on, niin perän ja lukon välykset pitää olla lukkovalmistajan speksien mukaiset, muuten ne yleensä toimii vähemmän hyvin. Samoin esim. kiero akseliputki voi tehdä sen että lukko toimii vähän miten sattuu.
Kyllä tollanen lukko päästää reilummallakin vedolla mutkissa ulkokurvin puoleisen renkaan pyörimään lujempaa tai jotain on rikki.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan BJ palalukko Armo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 18.04.2016 23:43
palalukko walle81 Tekniikka & Jutustelu 2 02.02.2015 21:40
"Palalukko"?? anttir Tekniikka & Jutustelu 9 09.05.2012 21:37
palalukko tikkukuski Tekniikka & Jutustelu 11 17.09.2010 11:22
Myyty Palalukko BJ:hin. jv O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 14 19.09.2008 07:05


Sivu luotu: 06:07 (GMT +2).