![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#151
|
||||
|
||||
![]()
Kulman pitkässä ajopäivässä se tapahtui, nimittäin mun ensimmäinen Suzukin vetoakselin hajoaminen
![]() Offroadjounilta sain hinausapua nuotiopaikalle (ISO KIITOS!) Pohjolanmies hoiti sitten loppumatkan ![]() Pudotin akselin auton alta ja olin jo valmistautunut kaivelemaan tumppia pihalle, mutta tää tipahti ihan perää kääntämällä ulos ![]() Sen verran oli mujua laakerin ympäristössä, että päädyin avaamaan ja putsaamaan koko ARBin Jossain vaiheessa ollut joku kytkentähärö. Oli kyllä toi kytkentärenkaan palautusjousi (ei tullut kuvaa siitä) jotenkin killissä kun avasin kannen, asettui kuitenkin kasattaessa paikalleen. Noo, tolla aikaisemmalla koeajovideolla näkyy parissa paikkaa, kun eteneminen stoppaa äkkupysähdykseen, liekkö tää kuskin puolen takajousen korva ottanut turpaan jossain niistä kohdista. Pitkässä ajopäivässä ajoin kuitenkin ihan nätisti ![]() Vähän alkoi kuulumaan myös vierasta sirinää samoihin aikoihin, kun vetarin katkeaminen tuotiin mun tietoon. Yksi moottoriadapterin laakerikauluksen ruuveista oli korkannut ja laippa päässyt kääntymään vinoon. No hyvä syy nyt tehdä tää kunnolla, niinkuin ollut aikomus koko ajan. Samoin takajousille on pitänyt tehdä tässä jotain, kun jouset lähes pohjassa ja auton perse roikkuu akkupaketin painon ![]() Ehjä takavetoakseli oli myös aloittanut kiertolaiselämän, niin päädyin sitten tilaamaan Lonkkarin kepit sen sijaan, että kokeilisin vielä yhden vakiovetarin elinikää tän auton alla ![]() Päätyyn asti vaan, ei tarvi sit arpoa olisko ollut jotain vielä kestävämpää tikkua ![]()
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#152
|
||||
|
||||
![]()
Tätä se teettää kun on liikaa voimaa
![]() Ehkä tässä hieman paistaa että on kuitenkin ollut aavistuksen kiire päästä ajamaan, mutta toisaalta shake-down- ajoillahan ne viat löydetään..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#153
|
||||
|
||||
![]()
Joo joo!
Kiire ajamaan, että saa ne viat ulos ![]() Paljon tässä ehtinyt kuitenkin ymmärrys jalostua siitä, mitä kaikkea tälle pitää tehdä rakenteen ja softan säätöjen puolesta ![]()
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#154
|
||||
|
||||
![]()
Etenemää vammojen paikkailussa tapahtunut
![]() Olin jo tökkäämässä katkenneen vetarin tilalle toista samanlaista, mutta pysähdyin hekteksi neuvottelemaan itseni kanssa ja totesin, että kokeillaan siirtää sulaketta. Tuli tilattua Lonkkarit ![]() Sit takajousille ja rungon pään kiinnikkeille tapahtuu muutakin kuin korjausta. Mulla pyörinyt vuosia yksi setti YJ jousia. Kokeillaan niitä takana, jos olisi parempi kantavuus. Jousipedithän tähän joku edellinen laittanut jo sellaisen, joissa U-pulttien väli on kutakuin tuo YJ latin leveys, eikä Suskin latin leveys ja siitä se ajatus sitten lähti... Moottoriadapteri V1.5, nyt pienemmällä heitolla ![]() Näinhän tää mun piti alunperinkin tehdä, ennen kuin vähän oikasin ![]() Eli Leafin laatikon kuorista molemmat puolikkaat hyödyntäen saa laakerit riittävän etäälle toisistaan ja mahdollisuuden jättää mekaaninen parkkilukko toimintaan (jos vain olis joku keino ohjata parkkilukon moottoria...) Suzukin pinionin akseliin tarvi väliholkin, että voi käyttää Leafin laatikon laakereita Kardaanin laippa tulee just sopivasti ulos, toki tästä olin jo edelliseen iteraatioon joku kymmenisen milliä lyhentänyt kaulaa. Ei oo heittoakaan enää juuri ollenkaan, kello nollattu minimiin. Laipan tasopinnassa ei neula juurikaan liiku. Saapa nähdä, miten tää sitten pyörii ![]() Koesovitus, mahtuu! Pitää vielä vähän lappuja leikellä ja hitsailla, että saa öljyt sisään tuonne. Teen tähän nyt samalla kierroksella vielä tuen vaihdelaatikon kannakkeen kiinnikkeelle, jotta moottoripaketin heiluminen tulipellin suuntaan rauhoittuisi. Ei se ole kontaktia vielä ehtinyt ottaa, mutta sellaisen mahdollisuuden olen tunnistanut. In the meanwhile @ säätäjä_setä laboratories Vähän tuon kohtalokkaan Kulman ajopäivän jälkeen starttasi jälleen yksi tuotekehitysprojekti säätäjä_sedän laboratoriossa. Nimittäin Leafin parkkilukon moottorin ohjaimen kätilöinti. Hommahan alkoi sillä, että ensin perehdytään parkkilukon moottorin sielunelämään ja siihen, miten sitä ohjataan. Tässä ollaan jo ensiaskeleita pidemmällä ja voimaa tuntuu olevan! Lukuisten valvottujen öiden jälkeen gurumme julisti moottorin alistetuksi valtaansa ja voitiin jatkaa käyttöliittymän jalostuksen parissa sekä lisätä vielä vähän diagnostiikkaa... Yhden napin ja ledin käyttöliittymä, yksinkertaista ja kaunista ![]() Nyt on laboratoriossa kehitetty tätä niin pitkälle kuin mahdollista, seuraavaksi asennusta ajoneuvoon ja koekäyttöä.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~~~ Finnish Jeep Drivers' Club ~~~~~~~~~~~~~~~~ Suzuki 4x4 Club Finland ~~~~~~~~~~~~~~~~ Offiblogi: Tarinoita tosia Suzukeista Suzuki tarinoita: Pääosassa SJ413 avo Suzuki sivut: Paljon juttuja ja vielä enemmän kuvia |
#155
|
||||
|
||||
![]() Parkkilukon moottori
Useamman kerran mietin mitähän sieniä Nissanin insinöörit ovat syöneet tätä parkkilukon aktuaattoria tehdessään. Varmaan maailman monimutkaisin linkun kääntäjä. SRM (Switched Reluctance Motor) moottori ja sen perässä Cycloidi vaihteisto. Saman tempun voisi tehdä pienellä DC moottorilla ja ruuvivaihteella.
Vinettoa kului tuon SRM moottorin ohjaimen tekemisessä. Nissanin aivoja (VCU) kun ei enää ollut missään niin piti aloittaa valkoiselta paperilta. SRM moottori on periaatteeltaan yksinkertainen, mutta ohjaus ei enää olekkaan. Ehkä kirjoitan tästä ohjaimesta joskus oman tarinan. Mikäli mielenkiinto heräsi niin google hakuun vaan Switched Reluctance Motor ja lukemaan pää kipeäksi. Moottorista ja vaihteesta löytyy muutama kuva ja tarinaa eri foorumilta. https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?t=6474 Ja tästä Cycloidi vaihteesta löytyy tietysti googlehaulla lisää tarinaa. |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 3 (1 jäsentä and 2 vierasta) | |
Jepi |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu PICK UP SUZUKI SJ | Repe71 | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 07.09.2016 21:02 |
Myyty Suzuki SJ pick up | Maajussi | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 23.03.2012 10:25 |
O:Suzuki carry pick up tai Daihatsu hi jet pick up | hena | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 14.02.2008 19:56 |
M: Suzuki Pick up. | Peto | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 24.01.2008 17:56 |
m suzuki 82 pick-up x 2 | O/M/V Muut | 0 | 07.08.2003 10:28 |