Hei
Perus moottori on -90 luvun 1.9 VW AAZ turbo diesel. Esikammiokone VW Ventosta. Pumpussa on isompi elementti ja ahdin on vastaavasti suurempi. Ahdin tulee vielä vaihtumaan sopivampaan... Apulaitepaketti (vesipumppu, laturi, tehostimen pumppu, hihnakiristys...) on 2000 luvun taitteen AFN koneesta. Siinä parempi ja kompaktimpi layout. Sopi lohkoon pienellä modauksella.
Välityksistä. Nivoihin löytyy paljon offroad osaa mukaanlukien hitaampia välityksiä jakolaatikon pikkupuolelle. Toistaiseksi en omassa käytössä nyt tarvi siltäosin muutoksia. Diesel vetää ja vääntää riittävästi nykysillä hitailla vaihteilla. Mutta kulkupuoli maantiellä... Se kaipaa muutoksia. Valmiita vaihtoehtoja olisi 2. Eli harvemmat uudemman Nivan perävälitykset == hitaasta puolesta tulisi nopeampi myös joka ei ole tavoiteltava... Sitten jakolaatikkoon näyttäisi löytyvän myös muutossafjaa jolla nopean alueen sais 1,2 -> 1 välitykselle. Se olisi parempi muutos. Joskin ei nopean alueen 1 vaihde tarviisi yhtään lisää nopeuta... Sitten olis toki vielä ehkä vaihtoehto nro 3, mutta se menis ihan omaksi askarteluksi. Volvon M47laatikossa 5 vaihde on 0,83 välityksellä. Rattaat on varsinaisen laatikon jatkeessa. Teoriassa ne vois tehdä uudet ja näin muuttaa välitys jonnekin 0,7 luokkaan... Tarvii kuitenkin vielä perehtymistä olisiko mahdollista. Lähinnä se on kiinni pystyykö ulostuloakselin pienempää hammaspyörää enää pienentää...
Kierroksia alas == matkustusmukavuus ylös
TJ
TJ