Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #351  
Vanha 16.08.2024, 11:27
826610 826610 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 17.07.24
Sijainti: Pori
Viestit: 14
Perusasetus

Renkaat ja puhallin


Olenpa nyt sovitellut uutta puhallinta penkin alle mutta muutaman sentin on liian isot mitat, joten etsintä sopivan puhaltimen osalta jatkuu. Vanhasta on kuva edellisessä viestissäni ja saa vinkata jos tiedossa olisi tuollaista hieman pyöreämmän puhallinkotelon mallia. Sovitin IKH:n yhtä mallia mutta ei mahtunut ja monessa uudessa puhallinkotelo on laatikkomainen, jolloin ottaa sivusta kiinni. Muutoin mitat oli melko sopivat. Saa tuohon ilmeisesti pelkkää moottori/puhallin runkoakin, joten sellainenkin kyllä menisi jos vain löytäisi sopivan jostain.

Takarenkaat tulee myös uusittavaksi ja koko on 18.4/34. Mistähän sopivat renkaat järkevään hintaan? Traktorin ripakuviolla perus rengasta kyllä saatavilla mutta varmaankin olisi parempi ns.työkonerengas jos hinnat vaan ei karkaisi...
Vastaa lainaten
  #352  
Vanha 16.08.2024, 19:59
allu446 allu446 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.24
Sijainti: vihti
Viestit: 16
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 826610 Näytä viesti
Olenpa nyt sovitellut uutta puhallinta penkin alle mutta muutaman sentin on liian isot mitat, joten etsintä sopivan puhaltimen osalta jatkuu. Vanhasta on kuva edellisessä viestissäni ja saa vinkata jos tiedossa olisi tuollaista hieman pyöreämmän puhallinkotelon mallia. Sovitin IKH:n yhtä mallia mutta ei mahtunut ja monessa uudessa puhallinkotelo on laatikkomainen, jolloin ottaa sivusta kiinni. Muutoin mitat oli melko sopivat. Saa tuohon ilmeisesti pelkkää moottori/puhallin runkoakin, joten sellainenkin kyllä menisi jos vain löytäisi sopivan jostain.

Takarenkaat tulee myös uusittavaksi ja koko on 18.4/34. Mistähän sopivat renkaat järkevään hintaan? Traktorin ripakuviolla perus rengasta kyllä saatavilla mutta varmaankin olisi parempi ns.työkonerengas jos hinnat vaan ei karkaisi...
Rengasliike paussulta kannattaa kysellä tai virosta U.R.B.Grupp OY mainostaa molemmat torissa.
Vastaa lainaten
  #353  
Vanha 16.08.2024, 20:06
allu446 allu446 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.24
Sijainti: vihti
Viestit: 16
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja allu446 Näytä viesti
Sen verran sain tehtyä viikonlopun aikana uudet tassun kulutuspinnat ja kauhaan uusi pohja ja huuli. Kaikki hepissä vasta, pitää vielä kallistaja tehdä tuohon kauhaan, niin hitsata kaikki kerralla läjään.
Sain sylinterin kasaan ja holkitettua tuon kulmamurikan uudestaan, uusilla tapeilla. Lisäksi tassut kasassa ja kiinni jo koneessa. Perushuolto tehty ja maalannut hieman ohjaamon peltejä kun tiivisteet vuotaneet ja vettä päässyt sisään. Myös kattoluukuun meni puuilon metritiiviste. Lisäksi sähköjen korjauksia ja uusi matto ja routamatto lattiaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20240807_135234.jpg‎
Views:	340
Size:	343,2 Kt
ID:	107657   Click image for larger version

Name:	IMG_20240807_172935.jpg‎
Views:	346
Size:	205,9 Kt
ID:	107658   Click image for larger version

Name:	IMG_20240814_135655.jpg‎
Views:	317
Size:	259,1 Kt
ID:	107659   Click image for larger version

Name:	IMG_20240815_180715.jpg‎
Views:	317
Size:	221,8 Kt
ID:	107660   Click image for larger version

Name:	IMG_20240816_152224.jpg‎
Views:	337
Size:	202,8 Kt
ID:	107661  

Vastaa lainaten
  #354  
Vanha 22.08.2024, 15:38
Zääp Zääp ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 05.10.18
Sijainti: Myrskylä
Viestit: 7
Perusasetus

Viikonloppuna tuli pieniä juttuja askarreltua Jamekseen.
Takaikkuna oli säpäleinä niin väkertelin uv suojatusta pleksistä uuden. Asensin myös kaasujousen pleksiin jotta pysyy auki tarvittaessa. Tosin tuli niin jäykkä jousi että saa käyttää tosissaan voimaa että saa ikkunan kiinni 😀. Täytyy vaihtaa löysempään jossain vaiheessa.

Pitkään kiukutellut Lucaksen yleislaturi meni uusiksi. Ikh:n kaupasta aika metsästyksen ja parin palautuksen jälkeen löytyi melkein sopiva laturi. Mf 390:sen laturi kävi aika hyvin pienellä muokkauksella. Ylempi korvake, eli se josta säädetään remmin kireys oli väärässä kulmassa. Pienen pohdinnan ja parin Sandelssin jälkeen hoksasin että kun kääntää korvakkeet laturista yhden pykälän eteen päin niin sitten osuu kohdalleen.
Johtojen kanssa oli myös aikamoinen arpominen kun vanhassa laturista ei ollut mitään merkintöjä. No johdot löysi paikkansa parin testauksen jälkeen.

Ja mikä positiivista niin myös kierroslukumittari heräsi henkiin.
Siinäpä ilmeni myös se mitä olen epäillytkin, eli kone ei ota ajossa tarpeeksi jenkaa. Kierrokset jää 1500rpm jos jenka mittariin on luottaminen.
Asiaa pitää tutkia kun kiireiltä ehtii.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20240816_193425.jpg‎
Views:	370
Size:	476,8 Kt
ID:	107691   Click image for larger version

Name:	20240816_195042.jpg‎
Views:	356
Size:	356,4 Kt
ID:	107692   Click image for larger version

Name:	20240817_114037.jpg‎
Views:	346
Size:	468,4 Kt
ID:	107693   Click image for larger version

Name:	20240818_125323.jpg‎
Views:	360
Size:	293,9 Kt
ID:	107694   Click image for larger version

Name:	20240817_115421.jpg‎
Views:	336
Size:	597,0 Kt
ID:	107695  

Vastaa lainaten
  #355  
Vanha 22.08.2024, 22:00
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 724
Perusasetus

Tarinan alussa viestissä #19 juttua laturista ja kierroslukumittarista.
Viestissä #56 saatu varmistus remmipyörän koosta. Remmipyörän koko tietysti vaikuttaa kierroslukumittarin näyttämään. Laturin napaluku vaikuttaa myös, mutta jos on eri kuin alkuperäinen niin näyttämä on reilusti pielessä.

Paljonko mittari näyttää tyhjäkäynnillä?
Vapaalla kun painaa rajoittimelle niin mitä näyttää silloin?
Vastaa lainaten
  #356  
Vanha 23.08.2024, 19:56
allu446 allu446 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.24
Sijainti: vihti
Viestit: 16
Perusasetus

James 52d


James alkaisi olla siinä kunnossa, että pääsee ihan töihin. Valot tuli katottua kuntoon, kaikki jopa palaa. Etukuormain sai pari uutta letkua. Kaikenlaisia korjauksia ja esim laturin kiristys, heilu aika lailla. Lisäksi uusi penkki vanhaan mekanismiin ja maalatut sisäpellit paikalleen. Lisäksi tein kuokkakauhan, kun ei noita tunnu olevan myytävänä oikein missään, saati sopivalle kiinnikkeellä tai järkevään hintaan, ja uutta kannata ostaa harrastehommiin. Tosin kuvassa vasta hepissä. Maalitkin tuli lahdesta, sininen ja keltainen. Tosin taitaa jäähä ensi kesään se homma, alotettava maatyöt omakotitalo tontilla, jos meinaa saada ennen lumia, saada lattiat tehtyä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20240823_182308.jpg‎
Views:	323
Size:	112,8 Kt
ID:	107714   Click image for larger version

Name:	IMG-20240823-WA0001.jpg‎
Views:	315
Size:	185,5 Kt
ID:	107715   Click image for larger version

Name:	IMG_20240821_194332.jpg‎
Views:	335
Size:	232,5 Kt
ID:	107716  
Vastaa lainaten
  #357  
Vanha 23.08.2024, 19:58
allu446 allu446 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.24
Sijainti: vihti
Viestit: 16
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Tarinan alussa viestissä #19 juttua laturista ja kierroslukumittarista.
Viestissä #56 saatu varmistus remmipyörän koosta. Remmipyörän koko tietysti vaikuttaa kierroslukumittarin näyttämään. Laturin napaluku vaikuttaa myös, mutta jos on eri kuin alkuperäinen niin näyttämä on reilusti pielessä.

Paljonko mittari näyttää tyhjäkäynnillä?
Vapaalla kun painaa rajoittimelle niin mitä näyttää silloin?
Itsellä kanssa kiekkamittari näytti päin persettä, syy oli laturin johdot iha murua, laturi heilui ja hihna löysällä.
Vastaa lainaten
  #358  
Vanha 23.08.2024, 21:52
Zääp Zääp ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 05.10.18
Sijainti: Myrskylä
Viestit: 7
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Tarinan alussa viestissä #19 juttua laturista ja kierroslukumittarista.
Viestissä #56 saatu varmistus remmipyörän koosta. Remmipyörän koko tietysti vaikuttaa kierroslukumittarin näyttämään. Laturin napaluku vaikuttaa myös, mutta jos on eri kuin alkuperäinen niin näyttämä on reilusti pielessä.

Paljonko mittari näyttää tyhjäkäynnillä?
Vapaalla kun painaa rajoittimelle niin mitä näyttää silloin?
Tyhjäkäynti kierrokset oli muistaakseni jossain 600-700 rpm paikkeilla. Vapaalla en ole vielä testannut motä näyttää. Kaivuu kierrokset näytti olevan sopivat siinä 1200-1300rpm paikkeilla. Oon korvakuulolla aiemmin kaivuukierroksia säädellyt. Kaivan yleensä hitusen alhaisemmilla kierroksilla koska puomistossa aika reippaasti väljää niin on helpompi hallinnoida kun pienemmillä kierroksilla liikkeet ei ole liian hätäset.

Mutta epäilisin että jenkamittari huijaa jonku verran. Oon kyllä epäilly että ajossa James ei ota kierroksia kuten pitäs. Esim. Soraa kuormatessa tai ylämäessä tuntuu että että moottori pikkasen ns. röpöttää ja hyytyy eikä ota jenkoja niinkuin pitäis. Pikkasen tuntus ku tehot ois hukassa. Kaivaessa en ole huomannu mitään onkelmia.

Polttoaine suodatin vaihdettu talvella ja olis meininki vaihtaa vielä ennen talvea.
Vastaa lainaten
  #359  
Vanha 27.08.2024, 19:03
826610 826610 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 17.07.24
Sijainti: Pori
Viestit: 14
Perusasetus

Tulipa oltua työreissulla niin James saanut levätä...

Toki yhden kiven kävin kaivamassa mökkitieltä ja tänään tuli korjattua puhallin eli sainkin pyörimään suoralla sähköllä, jolloin vika paikantui lämpösuojaan. Ei ollutkaan kallis korjaus kun maksoi 1 euron ja kiinnitystä joutui soveltamaan abikolla kun tuollaista ei oikein voi kolvata. Nyt täytyy puhallin pestä ennen takaisin asennusta. Renkaat vielä löytymättä. Perus traktorikuviolla löytyy mutta taidan kyllä etsiä palapintakuviolla, vai onko kokemuksia miten tuollainen traktorikuvioinen toimii näin raskaassa koneessa?


Viimeksi muokannut 826610 : 27.08.2024 19:08
Vastaa lainaten
  #360  
Vanha 27.08.2024, 21:10
4WD 4WD ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 06.09.04
Sijainti: Lounais-Suomi, Finland.
Viestit: 434
Perusasetus

Tutulla on 83 james jossa takana uudehkot traktorikuvioiset renkaat (merkkiä en muista mutta kaivurikäyttöön tehdyt ja kudoksia paljon) ja se etenee pelkällä takavedolla paikoissa joissa lännen c200 palakuviorenkailla ei etene ilman että auttaa kauhalla.
Vastaa lainaten
  #361  
Vanha 28.08.2024, 06:33
826610 826610 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 17.07.24
Sijainti: Pori
Viestit: 14
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4WD Näytä viesti
Tutulla on 83 james jossa takana uudehkot traktorikuvioiset renkaat (merkkiä en muista mutta kaivurikäyttöön tehdyt ja kudoksia paljon) ja se etenee pelkällä takavedolla paikoissa joissa lännen c200 palakuviorenkailla ei etene ilman että auttaa kauhalla.
Onko mahdollista, että jossain vaiheessa tiedustelisit kokemukset ja merkin/mallin renkaista, kiitos?
Vastaa lainaten
  #362  
Vanha 01.09.2024, 18:50
allu446 allu446 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.24
Sijainti: vihti
Viestit: 16
Perusasetus

James 52d


Tontin pohjia putsatessa päätti ilmeisesti joku työmaakorjaus pettää kunnolla nostosylinteristä. Onneksi oli varastossa uusi 95% käypä sylinteri odottamassa vaihtoa. Sylinteri varmaan uudemman mallin, koska yksi liitin oli laipallinen eikä L mallinen. Sylinteri tuli hommattua koska häränsilmät olivat soikeat, mutta korjautuipahan tuo samalla. Uusi sylinterin nippa pitää hommata, jotta saa tuon liinan pois. Kuvassa uusi sylkkä paikallaan jo ja testikaivettu ja sai taas välyksiä pois.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	f5084364-6106-44fd-88b6-41f6cd745462.jpg‎
Views:	377
Size:	305,2 Kt
ID:	107782   Click image for larger version

Name:	IMG_20240831_141309.jpg‎
Views:	373
Size:	298,7 Kt
ID:	107783   Click image for larger version

Name:	723b2ba5-c0e3-4124-8465-793e1287c13c.jpg‎
Views:	429
Size:	363,0 Kt
ID:	107784  
Vastaa lainaten
  #363  
Vanha 02.09.2024, 20:18
allu446 allu446 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.24
Sijainti: vihti
Viestit: 16
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja allu446 Näytä viesti
Tontin pohjia putsatessa päätti ilmeisesti joku työmaakorjaus pettää kunnolla nostosylinteristä. Onneksi oli varastossa uusi 95% käypä sylinteri odottamassa vaihtoa. Sylinteri varmaan uudemman mallin, koska yksi liitin oli laipallinen eikä L mallinen. Sylinteri tuli hommattua koska häränsilmät olivat soikeat, mutta korjautuipahan tuo samalla. Uusi sylinterin nippa pitää hommata, jotta saa tuon liinan pois. Kuvassa uusi sylkkä paikallaan jo ja testikaivettu ja sai taas välyksiä pois.
Lisäksi suosittelen muitakin tarkistamaan kaivuulaitteen kiilojen kireyden, ns pilkkiminen väheni kun kiristin samalla sylinterin vaihossa.
Vastaa lainaten
  #364  
Vanha 02.09.2024, 23:41
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 724
Perusasetus

Aika hurjaa. Putosko kuorman kanssa vai katkesko kauha maan pinnassa? Ihan muu huomio. Puomissa on puhelimen kuva. Tiedätkö onko jonkun puhelinlaitoksen vanha kone.
Vastaa lainaten
  #365  
Vanha 03.09.2024, 15:24
allu446 allu446 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.24
Sijainti: vihti
Viestit: 16
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Aika hurjaa. Putosko kuorman kanssa vai katkesko kauha maan pinnassa? Ihan muu huomio. Puomissa on puhelimen kuva. Tiedätkö onko jonkun puhelinlaitoksen vanha kone.
Itseasiassa kauhan tyhjennyksen jälkeen takaisin uraan viedessä napsahti, jäljistä päätellen räitty paikallaan ollessa silmä takaisin kiinni varteen.
Joo ilmeisesti loimaan tai laukaan puhelinlaitoksen kone, vuodelta 91 olevasta vaahtosammuttimessa LSP tai vastaavaa.
Vastaa lainaten
  #366  
Vanha 27.09.2024, 17:56
allu446 allu446 ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 05.07.24
Sijainti: vihti
Viestit: 16
Perusasetus

James 52d


Ensimmäinen kolea aamu ja perkins ei halunnut herätä kun akku hieman huono. Samalla tuli todettua että hehku on pimeä. Noh uusi hehkutulppa auttoi ja maksoi IKH:lla 21€. Lisäksi ns pikkusavutus tyhjäkäynnillä loppui, liekö vuotanut imusarjaan löpöä ja välillä tupsautteli pakoputkesta.
Vastaa lainaten
  #367  
Vanha 15.10.2024, 23:11
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 724
Perusasetus

Lännen 940 tarinoita


Kirjoitellaan vähän vieraskoneestakin kun omistaja itse ei esiinny palstalla. Lapin mökkinaapuri vaihtoi koneen tällaiseen 97-mallin Lännen 940 malliin. Ikäisekseen siisti kone. Tietysti kaikenlaista pikkuvikaa. Ensimmäinen oli mykkä kierroslukumittari. Lupauduin tutkimaan asiaa kun tulen syysretkelle lappiin ja näinhän tässä taas kävi. Kun yhden vian korjaa niin löytyy kaksi uutta

Koejon/kaivuun perusteella miellyttävä kone. Hiljainen ja esiohjauksella toimiva venttiilistö kevyt ja miellyttävä käyttää.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	940_etu.jpg‎
Views:	463
Size:	251,1 Kt
ID:	108065   Click image for larger version

Name:	940_sivu.jpg‎
Views:	193
Size:	269,1 Kt
ID:	108066   Click image for larger version

Name:	940_takaa.jpg‎
Views:	187
Size:	422,6 Kt
ID:	108067   Click image for larger version

Name:	940_mykkä_keikkamittari.jpg‎
Views:	458
Size:	263,2 Kt
ID:	108068  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 17.10.2024 01:40
Vastaa lainaten
  #368  
Vanha 15.10.2024, 23:34
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 724
Perusasetus

Lännen 940 rundimittarin korjaus


Koneen mukana tuli originaali huoltomanuaali sähkökaavioineen. Hyvä apu vianhaussa. Tässä matkan varrella vaan selvinnyt, että vaikka onkin koneen mukana tullut manuaali niin sähkökaaviot eivät pidä kaikilta osin paikkaansa. Scheemaan liittyen. Kaikki symboolit eivät ole itsestään selviä. Tässä paperissa P5/P4 on kierrosluku / tuntimittari.



Mittari irti ja "korjaamolle".




Vikaa ei tarvinnut kauaa hakea. Mittaritaulun paksussa johtonipussa oleva X46 liitin oli murtanut kierroslukumittarin liittimen irti piirilevystä. Vähän kyseenalainen rakenne vaikka onkin VDO:n mittari. Tollanen piikkirima liitin yksipuolisella piirilevyllä pelkän juotoksen varassa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	scheema_mittarit.jpg‎
Views:	445
Size:	144,7 Kt
ID:	108069   Click image for larger version

Name:	mittarikorjaamolle.jpg‎
Views:	447
Size:	157,6 Kt
ID:	108070   Click image for larger version

Name:	selva_vika.jpg‎
Views:	476
Size:	130,5 Kt
ID:	108071   Click image for larger version

Name:	X46.jpg‎
Views:	190
Size:	94,9 Kt
ID:	108072  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 17.10.2024 01:41
Vastaa lainaten
  #369  
Vanha 16.10.2024, 00:03
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 724
Perusasetus

Mittarikorjamo


Selvästi tehty huolettavaksi. Helppo avata.



Tosin vaikea purkaa osiin. Periaatteessa tarvittaisiin viisarin ulosvetäjä. Pienellä tutkimisella selvisi, että aukomalla sopivat ruuvit asteikko ja rundimittari irtoavat ja tuntimittari jää piirilevyyn kiinni.



Varaosatkaan eivät kummoisia olleet. Ohutta kuparilankaa.



Kun ollaan syysretkellä lapissa niin mukana pitää tietysti olla oskilloskooppi ja pientaajuusgeneraattori jos sattuu tarvitsemaan. Näillä mittareilla pystyy testaamaan tällaisen kierroslukumittarin. VDO:n mittari perustuu SN29736P1 mikropiiriin. Tästä en löytänyt mitään datoja. Itse mittarin kalibraatiosta ei myöskään löydy mitään tietoa. Tässä mittauksilla selvitetty kalibraatio muistoksi jälkipolville. Mittarin näyttämä ja vastaava taajuus.

RPM Hz
500 120
1000 240
1500 380
2000 510
2500 630
3000 760

Tulosignaalin herkkyys noin 7Vp-p eli alkaa mittaamaan tällä jännitteellä.



Extra hommana mittariston lamppujen mittaus ja risojen vaihto. Nätti valaistus tässä mittaristossa.



Lopuksi liittimen vahvistusliimaus piirilevyyn.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	helppo_avata.jpg‎
Views:	453
Size:	163,4 Kt
ID:	108073   Click image for larger version

Name:	vaikea_purkaa.jpg‎
Views:	463
Size:	115,5 Kt
ID:	108074   Click image for larger version

Name:	mittari_purettu_korjausta_varten.jpg‎
Views:	165
Size:	71,2 Kt
ID:	108075   Click image for larger version

Name:	varaosat.jpg‎
Views:	163
Size:	87,4 Kt
ID:	108076   Click image for larger version

Name:	vika_korjattu.jpg‎
Views:	474
Size:	167,6 Kt
ID:	108077  

Click image for larger version

Name:	testaus.jpg‎
Views:	441
Size:	165,3 Kt
ID:	108078   Click image for larger version

Name:	lampunvaihtoa.jpg‎
Views:	171
Size:	154,4 Kt
ID:	108079   Click image for larger version

Name:	natti_valo.jpg‎
Views:	440
Size:	96,4 Kt
ID:	108080   Click image for larger version

Name:	liittimen_liimaus.jpg‎
Views:	428
Size:	83,6 Kt
ID:	108081  
Vastaa lainaten
  #370  
Vanha 16.10.2024, 00:32
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 724
Perusasetus

koekäynnistys


Mittari koneeseen ja koekäynnistys. No mykkähän se oli. Mittarikorjaamon miehellä kuitenkin sen verran itseluottamusta, että mittari on ehjä. Vianhaku keskittyi siis itse koneeseen. Scheemassa G1 on generaattori ja W-liitin kierroslukumittarin signaali. Johtonumero 9 mikä tulee suoraan kierroslukumittarille asti. Mittarin liittimellä ei mitään signaalia. Seuraava epäilys: Johto poikki. Ei kuitenkaan ollut. Mitä v...



Näköjään kaikkea pitää epäillä. Kytkennät laturiin näyttivät hyvältä. Kierroslukumittarin johto oli vaan kytketty liittimeen mihin sattunut sopimaan eikä W-terminaaliin. Laturi todennäköisesti vaihdettu ja W-terminaali tässä mallissa pultti eikä liitin.



Liitinmodis ja mittari heräs henkiin.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	scheema_laturi.jpg‎
Views:	425
Size:	111,5 Kt
ID:	108082   Click image for larger version

Name:	laturi.jpg‎
Views:	446
Size:	172,9 Kt
ID:	108083   Click image for larger version

Name:	rundimittari_koneessa_toimii.jpg‎
Views:	435
Size:	157,4 Kt
ID:	108084  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 17.10.2024 01:44
Vastaa lainaten
  #371  
Vanha 16.10.2024, 00:55
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 724
Perusasetus

Vedonvapautin


No on tässä vähän muutakin. Sitten pitikin siirtää konttori koneen viereen.



Vedonvapautinnappi mykkä. Ensin silmäilyä koneen johtonippu suttuihin. Heti löytyi kärähtäneen näköinen diodinippu X72. Kirja / scheema ei tiennyt tästä mitään. Varoiksi mittasin diodit ja kaikki ehjiä eli antaa olla.

Sitten järjestelmällisesti seuraamaan piirikaavion logiikkaa. Piirikaaviossa rele K10 on vedonvapauttimen ydin. Ohjauksia tulee napilta ja käsijarrulta. Käsijarrun S26 vapautuspyyntö toimii oikein, mutta nappi S14 mykkä. Kun johtosutun seasta löytyi liitin X26 niin vika alkoi löytymään. Joko itse nappi tai sille menevä johto. No johtohan se oli repeytynyt irti. Meinas scheeman piirtäjä jekuttaa. Releen K10 alapuolelle piirretty thyristorin kaaviomerkki vaikka komponentti onkin diodi!



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	johtosuttu.jpg‎
Views:	192
Size:	103,0 Kt
ID:	108086   Click image for larger version

Name:	tuntematon_X72.jpg‎
Views:	194
Size:	75,1 Kt
ID:	108087   Click image for larger version

Name:	vedonvapautin_hukassa.jpg‎
Views:	167
Size:	336,4 Kt
ID:	108088   Click image for larger version

Name:	scheema_K10.jpg‎
Views:	451
Size:	148,1 Kt
ID:	108089   Click image for larger version

Name:	vedonvapautin_vika_loyty.jpg‎
Views:	518
Size:	239,0 Kt
ID:	108090  

Click image for larger version

Name:	field_service2.jpg‎
Views:	388
Size:	238,6 Kt
ID:	108098  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 17.10.2024 01:38
Vastaa lainaten
  #372  
Vanha 16.10.2024, 01:07
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 724
Perusasetus

Safematic rasvari


Meinasin jo lähteä "kahvitauolle". Olis vielä yksi pikkujuttu. No ? Tämä Safematic keskusvoitelujärjestelmä meni mykäksi. Manuaali kouraan ja pikakurssi masiinasta.
Normaali vianhakuproseduuri mikä toimii ja mikä ei käyttöön. Mikään ei toiminut herätti epäilyn, että koko järjestelmä ei saa käyttöjännitettä. Tämä selvisikin helposti, mutta syy ei. Systeemistä lähti mysteerijohto runkopalkin sisään. Hakemalla toinenkin pää löytyi. Edellinen omistaja virittänyt kattopaneliin kytkimen millä rasvarin saa kokonaan pois päältä. Kun löytyi niin tämä "vika" oli helppo korjata. Kytkin vaan päälle ja pumppu lähti käyntiin ja kontrollipanelin valot heräsi henkiin.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	mykka_Safematic.jpg‎
Views:	425
Size:	183,9 Kt
ID:	108091   Click image for larger version

Name:	Safematic_scheema.jpg‎
Views:	451
Size:	116,6 Kt
ID:	108092  
Vastaa lainaten
  #373  
Vanha 16.10.2024, 01:20
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 724
Perusasetus

Lisää örtsiä


Vielä kysymys Sisu tietäjille. Koneessa on 4.4l Sisu Diesel Stanadyne pumpulla ja pikku turbolla.

Omistaja haikailee koneeseen vähän lisää kulkuja. Onko mitään helppoja konsteja virkistää tätä kokoonpanoa?

Vastaa lainaten
  #374  
Vanha 16.10.2024, 08:23
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.335
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Vielä kysymys Sisu tietäjille. Koneessa on 4.4l Sisu Diesel Stanadyne pumpulla ja pikku turbolla.

Omistaja haikailee koneeseen vähän lisää kulkuja. Onko mitään helppoja konsteja virkistää tätä kokoonpanoa?
Moottori on siis 420 DWRE. Kyllä "saatanadynestä" tietysti hieman lisää tehoa saa, mutta ei se oikein mikään kunnon viri-pumppu ole.

Paras tie onneen olisi vaihtaa tilalle Bosch VE jakajapumppu. Se tietysti maksaa rahaa, muutaman tuhannen. Tämä on suht yleinen muutoa Valtroihin. Käynnistyvyys paranee myös.

Kannattaa ottaa yhteyttä Akaan Dieseliin, ja esittää asiansa. Heillä on tietoa.
Vastaa lainaten
  #375  
Vanha 16.10.2024, 08:26
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.387
Perusasetus

Onko varmistettu, että kone ottaa maksimikierrokset, ettei jäisi vajaaksi ja siksi kone hitaan tuntuiseksi? Nyt se jenkamittari on laturin pyörintänopeuden varassa. Tarkan tiedon saisi kampiakselin hihnapyörältä mittaamalla.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kokemuksia kaivataan Suzuki grand vitarasta. GrapL Chit-Chat 2 28.04.2017 08:32
Aga tig neuvoja kaivataan. Pecos Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2007 18:28
Kokemuksia Super Swamper LTB:stä kaivataan okkiM Tekniikka & Jutustelu 16 07.08.2006 19:08
Vinkkejä / kokemuksia kaivataan ttimonen Tekniikka & Jutustelu 71 11.09.2005 10:15
Kokemuksia offimiehiltä kaivataan : PMR puhelimet! Hujane Tekniikka & Jutustelu 15 03.11.2004 20:03


Sivu luotu: 01:16 (GMT +2).