![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
Käytännössä siis laitetaan ohkaisempia kitka/teräslevyjä pakkoihin (pinta-ala kasvaa) ja nämä ovat parempaa materiaalia (kitkakerroin) ja nostetaan painetta (voima kasvaa ja vaihdot on nopeampia -> luistaminen ja sitä kautta lämmöntuotto minimoitu).
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. Viimeksi muokannut hitsaa : 14.04.2024 22:42 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kesää kohti täytyisi saada tuo toinen koppa talliin kun nyt saa sen tyhjättyä ja siistittyä loppuun. Se täytyy sitten vahvistaa. Mitä katselin niin ZJ:hin on huonosti saannissa valmista vahvikelevyä toisin kuin XJ:hin. Sen jälkeen kaavailla nelilinkkiä pidemmillä varsilla ja ilman panhardia taakse ja eteen päättää että nelilinkki vai kolmilinkki. Nelilinkki varmasti parempi mikäli sopii. Sit saakin tuon toisen etuakselin perän siirtää enemmän vasemmalle jne. Kyl tekemistä on ![]() ![]() ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tossa vielä videolla 48RE ts järein tehtaalta tullut malli esiteltynä: https://www.youtube.com/watch?v=bqb1wPd2nuo
Ja selvällä suomenkielellä viritysohjeita: https://www.theseus.fi/bitstream/han...pdf?sequence=1
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kesäkuun alussa oli MMC:n 30v safari ja polte päästä sinne oli kova. Autohan oli periaatteessa ajokuntoinen mitä nyt pieniä kolhuja oli tullut kaadosta ja vähän akseleista vuoti öljyä. Öljyvuodoille ei edes yritetty alkaa tekemään mitään käytettävissä olevalla ajalla, mutta kolhut piti laittaa.
Kuljettajan oveen tuli uusi lasi kun eka hetken mankeloi ovea suorempaan. Takavalot tuli liimattua muoviliimalla kasaan ja vasenta takanurkkaa oijottua sen verta että valo istui jotenkin ja takaluukun sai kiinni. Vasenta etunurkkaa piti hieman oikoa kanssa ja etuvalo liimailla kasaan samalla. Peräöljyjen täyttelyn lisäksi tässä ei paljoa muuta tullut tehtyä ja kävin naapuri kylässä koeajolla. Koeajo meni hyvin, mutta jostain syystä laatikosta on ylivaihde hukassa eikä turbiinikaan mene lukkoon, mutta 80kmh vauhtia pystyi pitämään ja laatikon lämmöt olivat kurissa. Noita 42" vanhoja TSL jännitin miten menevät tiellä, mutta 1,6bar paineella rullasivat kivasti ja autoa sai ajella sormenpäillä. Sisämelu vain on jo sellainen että peltorit oli hyvä varuste, varsinkin kun koneen kierrokset oli 80kmh vauhdissa jo 3000rpm. Safari päivä koitti lopulta kesäkuun alussa ja aloitin siirtymän kuljettamalla jeepin LT:llä lähemmäksi lähtöä ja sain näin pelastuskaluston lähemmäksi. Maasto oli pääosin helppoa joten ei murheita etenemisesta metsässä. Ainoat murheet metsässä olivat paikoin kohtuu korkealla käyneet moottorinlämmöt, tosin hellettäkin oli +30 ja autossa sisällä kyllä tarkeni ![]() Maantiesiirtymiä päivälle tuli reilu 100km ja kaikki päästiin hyvin lukuunottamatta sitä ylivaihteen ja turbiinilukon puutetta. Uutena autoon ilmestyi 2H pykälän paukkuminen satunnaisesti ajossa vauhdista riippumatta ja 4Lo hyppi ajoin pois, mutta ei paukkunut ajossa. Jakolaatikosta oli myös hankala saada 2H ja 4Lo pykälät päälle, molemmat ovat vaihteensiirron päädyissä. Joko vika on yksin vivustossa mikä on kyllä huono ja/tai jakiksen sisällä on nyt joku murhe. Maantiellä autolle kyllä maistui bensa ja akseleista roiskui öljyt komiasti, mutta ainoaksi tappioksi onneksi jäi välitankkauksessa katolle unohtunut tankin korkki mikä on nyt sitten hukassa. Paljoa ei kuvia tullut otettua reissusta, mutta paluumatkalla poikkesin pitsalle niin tuli sentään yksi foto reissusta ![]() Kesäkuun pidin kokonaan taukoa harrastelusta ja nyt täytyisi alkaa vähän jakista katselemaan ja etsimään stefoja akseleihin. Samalla voisi katsella vähän alustaa. Vakaaja täytyisi asentaa ja koittaa keksiä miksi alusta tahtoo nostaa itseään varsinkin keulasta. Edessä on kuitenkin jakari alusta ja jotenkin omassa päässäni olen ymmärtänyt että etupäässä jakarialustan pitäisi veto päällä imeä keulaa sisään eikä nostaa. Voi myös olla että keulan nosto tulee takapään geometriasta ja lyhyistä tukivarsista. Auton perusasentokin on hieman keuliva ja sitä pitäisi kyllä saada korjattua. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Vasen etukeppi vuoti öljyä pihalle ja tuli huolto ajankohtaiseksi. Molemmat etukepit tuli kaivettua irti ja typpitäyttäjää kysellessä löytyi myös huoltaja kepeille. Vasemmasta kepistä ehdin laskea itse paineet pois, mutta oikeasta tarkastettiin ennen purkua ja siellä oli 19bar. Edeltävän omistajan jäljiltä iskaritornissa oli maininta 23bar, mutta se kuulosti korkealta joten paineiksi laitettiin 22bar ja tämäkin oli lopulta liikaa. Keula keuliii nyt vielä entistä pahemmin ja auton taipumus painaa perää tonttiin vain pahentaa asiaa ajossa. Näkyvyys eteen on aikapitkälle nolla monessa tilateessa. Kepit herkistyivät kyllä selvästi huollolla, mutta keulaa pitäisi saada nyt joku 10-15cm alemmaksi ja löytää syy tuolle keulimis ilmiölle. Jakolaatikon huolto venyi kun ajopäivä läheni ja into oli ollut aikaisemmin vähissä joten muilta osin mentiin eteenpäin pelkällä öljyjen tarkastuksella. Auto toimikin metsässä hienosti ja oli jälleen mukava päivä ajella. Tuon alustan geometria virheisiin pitäisi jaksaa syventyä ja siirtää etuakselia 10-15cm eteenpäin jolloin tulisi mahdollisuus madaltaa keulaa vaikka 20cm mikä olisi kaikki toivottua. Nyt vain ajojen jäljiltä pikku pesu ja suurempaa intoa huoltoon jos saisi tästä vielä hierottua timantin. Tuntuu vain joka ajoreissulla muuttuvain vain enemmän perunaksi ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Keulimiseen ja perän niiaamiseen vaikuttaa tukivarsien geometria, nelilinkeillä oikein suunniteltuna noista pääsee aika hyvin eroon..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei varmaan auta takapään toimintaa nuo lyhyet varretkaan. Kolmio nelilinkki eteen ja taa olisi paras, mutta keulassa voi olla sille ahdasta. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Muutin ja muutoskatsastin omassa ZJ:ssä alkuperäisen nelilinkki + panhard- systeemin nelilinkiksi niin että ylävarret on kolmiona. Laskurilla parhaani mukaan mallinsin ja sitten toteus, ja takapää toimii huomattavasti paremmin kuin alunperin. Minulla toki aika miedot muutokset, ~3" korotusta ja 33" alla (tehty kuitenkin 35" renkaat mielessä).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jimny lj:n akseleilla | Teme | Maasturiprojektit | 32 | 03.11.2015 16:48 |
Myyty Toyota hdj porttaali akseleilla | simppa | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 06.04.2014 16:46 |
Ostetaan Maastorenkaat BJ:hin HJ:n akseleilla | Morjenz | O/M/V Renkaat ja vanteet | 9 | 04.10.2010 18:21 |
Myyty RangeRover Jeepin akseleilla | pjtk | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 28.11.2009 22:39 |
Ostettu Volvo porttaali akseleilla | tapsa4x4 | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 30.06.2009 21:38 |