Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.12.2023, 22:31
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Uusi pakka ja sovitus


Sakemannilta tuli tilattua 80mm pakka.
https://www.paulimot.de/Drehen/Drehb...-Loch-Aufnahme
Kiinankamaa, mutta jotenkin laatuseulottua. Osoittautuikin priima kamaksi.
Tuosta Burnerdin laipan olisi hyvin voinut modata tälle 80mm pakalle, mutta ajattelin säästää sen jos joskus tulee korjattua tämä Burnerd.
Kiinasta löytyi 80mm laippa-aihio 14mm reijällä ja kierteellä. Omassa pikkusorvissa löytyy 11tpi nousu. Meinasin ensin yrittää tällä, mutta jo reijän avartamisessa selvisi, että tästä ei taida tulla muuta kuin sanomista. Koneen vaihto, keskiö mittoihin ja 11tpi kierre. Olakkeen viimeistely ja muu näpertely sujuikin sitten omalla koneella. Onnistui heti. Heitto noin 50mm päässä leuoista pari satasta.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	karalaippa_funtsailua.jpg‎
Views:	1454
Size:	100,8 Kt
ID:	106027   Click image for larger version

Name:	karalaippa_funtsailua_2.jpg‎
Views:	743
Size:	151,2 Kt
ID:	106028   Click image for larger version

Name:	uusi_pakka_sovittelua.jpg‎
Views:	752
Size:	121,7 Kt
ID:	106029   Click image for larger version

Name:	karalaippa_valmistelua.jpg‎
Views:	752
Size:	94,4 Kt
ID:	106030   Click image for larger version

Name:	karalaippa_koneen_vaihto.jpg‎
Views:	758
Size:	200,0 Kt
ID:	106031  

Click image for larger version

Name:	karalaippa_11tpi_kierre.jpg‎
Views:	778
Size:	165,2 Kt
ID:	106032   Click image for larger version

Name:	karalaippa_viimeistelyä.jpg‎
Views:	713
Size:	102,8 Kt
ID:	106033   Click image for larger version

Name:	eka_lastu_uusi_pakka.jpg‎
Views:	750
Size:	167,7 Kt
ID:	106034  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 22:36
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.12.2023, 23:24
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Ixion


SISUA45:lla oli hieno tarina EXELLO porakoneesta. Tässä toinen vähän tuoreemmasta. IXION Machin fabrik Otto Häfner Hamburg. AEG moottori.
Faijjavainaa osti tämän uutena joskus 70-luvun alussa. Moka vaan oli, että pajalla oli silloin rautalankalinjalla toimitettuna 220V valovirta. Kone oli tietenkin 3-vaihe moottorilla. Jäi kirjaimellisesti vuosikymmeniksi nukkumaan nurkkiin. 90-luvun lopulla sivistys ja 3-vaihe sähkö oli saavuttanut pajan ja porakone pääsi käyttöön. Ei tollasta oikein voi muuten luonnehtia kuin sanomalla, että ihan oikea työkalu. Tehty käyttöön. 2012 kone koki modernisoinnin kun laitoin siihen taajuusmuuttaja draivin. Ei ole tämän jälkeen tarvinnut hihnoja vekslailla.
Pieni innovaatio oli laittaa nopeus-saatö syöttövipuun.
Vähän on alkanut kylmässä talvehtiminen näkymään koneessa, mutta muuten priimakunnossa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Ixion.jpg‎
Views:	1482
Size:	137,5 Kt
ID:	106035   Click image for larger version

Name:	Ixion_taajuusmuuttaja.jpg‎
Views:	768
Size:	133,2 Kt
ID:	106036   Click image for larger version

Name:	Ixion_taajuusmuuttaja_koteloitu.jpg‎
Views:	775
Size:	143,9 Kt
ID:	106037   Click image for larger version

Name:	Ixion_nopeussaato.jpg‎
Views:	779
Size:	115,9 Kt
ID:	106038  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.12.2023, 18:30
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.338
Perusasetus



Tanskalaiselta myyntipalstalta löytyi tämä kuva. Siinä huilaa melko alkuperäinen Excello, jus samaa mallia kuin meillä. Huomatkaa lattahihna eli läskiremmi välitys.

Tuossa meidän härvelissä on joku istuttanut kiilahihnapyörän alkuperäisen kolme portaisen lattahihna pyörän päälle. Sähkömoottori on vaihtunut Strömbergiin.

Myyntipalstan kuvissa näkyi myös sähkömoottori, Tanskalainen sekin, jonka oletan olevan alkuperäinen. Tehoa siinä on 0.37 kW / 1400 rpm. Tuossa meidän Römperissä on tehoa 1.5 kW / 1410 rpm...!!!

Ikinä ei ole voima loppunut, ja se ei ole mikään ihme. Pienempikin riittäisi. Jos tulee hiukan pienempi moottori vastaan, niin vaihdan sellaisen.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
Taajuusmuuttajalla saa aika laajan säätöalueen kierroslukuun. Muuttajan parametreillä voi vielä vähän jekuttaa alakierrosvääntöä lisää.
Nyt mennään minun tietotaidosta ohi että heilahtaa...

Voiko tuota 1.5 kW Römpäriä "kesyttää" sopivalla taajuusmuuntajalla? Voimaa ei tarvita ainakaan lisää.

Jos moottori pyörii luvatun 1410 rpm, niin terä pyörii 286 rpm. Tällä porakoneella porataan lähinnä isoja teriä, niin se saisi pyöriä noin 170-240 rpm.

Jos tuon moottorin pitää, niin millainen taajuusmuuntaja olisi hyvä?

(kaveri on sähkömies, hän kytkee kyllä pieniä juttuja keskikalja palkalla...)
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.12.2023, 20:40
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Tässä esimerkki.
https://www.finnparttia.fi/epages/fi...ucts/TM1%2C5V3

https://www.vem.fi/tuotteet/yaskawa-taajuusmuuttajat/

Toriin kun laittaa hakusanaksi taajuusmuuttaja niin viitisenkymmentä löytyy heti.

Merkkejä ja malleja löytyy paljon ja vähän päälle. Jos katselet käytettyjä niin oleellisia speksejä:
- 400V (tai vanhat 380) sisään ja ulos
- teholuokka 1,5 ... 5 kWa
- ulkoinen ohjaus jännitesignaalilla. Tämä mahdollistaa potentiometrin käytön. En ole tutkinut, mutta ominaisuus lienee lähes kaikissa taajareissa. Kannattaa kuitenkin varmistaa
Mitäänhienoja back EMF ohjauksia ei tarvita. Uusissa vehkeissä vaan on kaikkea vaikka ei tarttiskaan. Ei ole muuta haittaa, mutta konfiguroinnissa pitää lukea enemmän papereita.

Taajarilla saa myös pakin jos tarvetta ja koneen mekaniikka kestää sen. Sorvissa kiva ominaisuus on myös sähköinen jarru minkä saa tehtyä taajuusmuuttajalla. Yleensä näyttöön saa myös valittua kierrosluvun tai moottorivirran mikä kertoo kuormituksen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.12.2023, 08:49
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.736
Perusasetus

Säätäjä_setä on tehnyt tosi hienoa työtä noiden sorvien ja poran kanssa. Olisi ainakin minulta jäänyt Wolf&Jahn entisöimättä tai pitäsikö sanoa rakentamatta uudelleen.

Taajuusmuuttajista pitää sanoa vasta noin 15 vuoden kokemuksella sen verran, että ei ole ihan yksinkertainen asia, jos lähdetään liikkeelle nollasta. Käytän vain ja ainoastaan ABB:n koneita, koska niiden ohjelmoinnin ja kytkennät olen opetellut vuosien mittaan. Viime kesänä oli ongelmia, koska olivat lisänneet ohjelmaan defaulttina asetuksen, joka laittaa laitteen vikatilaan ylijännitteen takia. Asetuksia ABB:n laitteissa on jotain 1000-2000 väliltä, uusien asetuksien löytäminen on aina aikaa vievää. Muilla merkeillä voisi päästä helpommalla ohjelman suhteen, mutta paremmasta en tiedä. Säätäjä_setä varmasti tietää.

Sellainenkin detalji, että valitettavasti perus sähkömies ei osaa taajaria kytkeä. Olen koittanut useita kertoja, jos ei ole kokemusta asiasta, niin menee pari päivää puhelimessa opastaessa. Osaava sähkömies kytkee taajarin noin tunnissa ja perus parametrien naputtaminen ohjelmaan vie puoli tuntia. Parametrien säätö viekin sitten helposti 2-4h, riippuen mitä haetaan.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.12.2023, 21:52
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Taajuusmuuttajat


En halunnut pelotella, mutta valitettavasti Kivinen on asian ytimessä. Nykyaikaiset taajuusnuuttajat kehittävät istumalihaksia ja lukutaitoa.

Muutama vuosi sitten rakensin kaverille ison antennomaston kääntöohjauksen. Siihen tuli kaksi pientä "nykyaikaista" Yaskawa V1000 Vector Control Drive taajuusmuuttajaa. Tässä vehkeen manuaali malliksi. Ei ole kuin 500 sivua. Konfiguraatiossa tosiaan parametrejä tuhansittain.
https://www.yaskawa.com/delegate/get...PC71060618.pdf

No tässä vastaus on, että ei auta muuta kuin lukea ja opiskella. Oikotietä ei ole. Asetuksia on niin paljon, että käytännössä ainoa järkevä reitti on ladata valmistajan konfigurointisoftat ja myös opiskella ne. Manuaalit jälleen satoja sivuja. Vielä sellainen huomio, että taajuusmuuttajan teholla ja monimutkaisuudella ei ole suoraa yhteyttä. Pienetkin voi olla monimutkaisia ja päinvastoin.

No ei maailma tähän kaadu. Vanhat taajuusmuuttajat ovat yksinkertaisempia kuin nuoremmat kuten vanhat ukotkin. Esimerkkinä mun pikkusorviin asennettu vanha Omron 3G3SV. Siinä on viitisenkymmentä parametriä joista kymmenkunta tärkeää/pakollista. Nämä pystyy hyvin konfiguroimaan laitteen oman näytön ja näppäimistön avulla. Manuaali muuten vain 66 sivua.

Vielä ihan muu juttu. Radioukkojen näkökulmasta lähes kaikki taajarit ovat katastrofeja. Suojaamattomalla kaapelilla väärin kytketyt systeemit ovat melkoisia häiriölähettimiä. Myös sähköistä asennusta varten kannattaa lukea ohjeet.



Nykyaikaisia monipuolisia, mutta "konfigurointipainajaisia"



Yksinkertainen vanha Omron.



Myös nämä vanhat Siemenssit ovat yksinkertaisia. Kymmenellä parametrillä selviää.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_6489.JPG‎
Views:	1336
Size:	270,1 Kt
ID:	106044   Click image for larger version

Name:	taajarikaappi.jpg‎
Views:	1337
Size:	183,8 Kt
ID:	106045   Click image for larger version

Name:	IMG_0612_small.jpg‎
Views:	1322
Size:	88,3 Kt
ID:	106046  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.12.2023, 01:54
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 741
Perusasetus

Wolf meets collet chuck


Tuli hommattua ER32 holkki-istukka ja setti holkkeja. Meininki tehdä sovitteet myös muihin koneisiin. Myöhemmin selviää mikä tarkkuus. Ovat ainakin läpi hiottuja holkkeja.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ER32_collet_chuck.jpg‎
Views:	1325
Size:	181,4 Kt
ID:	106048  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 21:54 (GMT +2).