![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() kääpiöpakkaKoneen mukana tuli tällainen 58mm kääpiöpakka. Pakka on kiinni tällaisessa poralaitteessa mikä tulee kärkipylkän tilalle. Putsaus on vielä kesken. Itse pakka huollettu. Tässä oli niitä 3,2x0,6 mm ruuveja. Risan tilalle sorvasinkin yhden uuden kunnes päätin suurentaa kierteet 3,5mm niin saa ruuveja helpommin. Tuolla samalla kartiolla pakan saa periaatteessa kiinni myös karaputken päähän. Jostain syystä tuon pitkän putkimutterin mitta on vaan eri karaputki kiinnityksessä. Ehkä joskus teen sopivan.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Burnerd pakka ja ongelmat
Pakka putsattu ja ekat lastut otettu. Kerkisin tekemään myös puuttuneen neliöavaimen. Selvisi heti ensimmäisellä ajolla, että jokin pahasti vialla. Heittää 2-3 kymppiä heti leukojen kohdalla. Tästä ei tullut depressiossa otettua kuvia, mutta ongelma näkyy miten pitkä akseli istuu jaraputkessa.
Karalaippa oli saanut putkitonkia ja vasaraa, mutta ihmeen kaupalla ongelma ei ollut siinä. Osoittautui, että pakkkaa vaan oli hakattu niin julmasti, että tarkkuus hävinnyt. Tämä Burnerd on 82mm tai tarkemmin 3 1/4" pakka. Yksi raato löytyi ebaystä ei muuta. Jäi sekin ostamatta. Funtsailutauko. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 22:08 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Uusi pakka ja sovitus
Sakemannilta tuli tilattua 80mm pakka.
https://www.paulimot.de/Drehen/Drehb...-Loch-Aufnahme Kiinankamaa, mutta jotenkin laatuseulottua. Osoittautuikin priima kamaksi. Tuosta Burnerdin laipan olisi hyvin voinut modata tälle 80mm pakalle, mutta ajattelin säästää sen jos joskus tulee korjattua tämä Burnerd. Kiinasta löytyi 80mm laippa-aihio 14mm reijällä ja kierteellä. Omassa pikkusorvissa löytyy 11tpi nousu. Meinasin ensin yrittää tällä, mutta jo reijän avartamisessa selvisi, että tästä ei taida tulla muuta kuin sanomista. Koneen vaihto, keskiö mittoihin ja 11tpi kierre. Olakkeen viimeistely ja muu näpertely sujuikin sitten omalla koneella. Onnistui heti. Heitto noin 50mm päässä leuoista pari satasta. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 22:36 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Ixion
SISUA45:lla oli hieno tarina EXELLO porakoneesta. Tässä toinen vähän tuoreemmasta. IXION Machin fabrik Otto Häfner Hamburg. AEG moottori.
Faijjavainaa osti tämän uutena joskus 70-luvun alussa. Moka vaan oli, että pajalla oli silloin rautalankalinjalla toimitettuna 220V valovirta. Kone oli tietenkin 3-vaihe moottorilla. Jäi kirjaimellisesti vuosikymmeniksi nukkumaan nurkkiin. 90-luvun lopulla sivistys ja 3-vaihe sähkö oli saavuttanut pajan ja porakone pääsi käyttöön. Ei tollasta oikein voi muuten luonnehtia kuin sanomalla, että ihan oikea työkalu. Tehty käyttöön. 2012 kone koki modernisoinnin kun laitoin siihen taajuusmuuttaja draivin. Ei ole tämän jälkeen tarvinnut hihnoja vekslailla. Pieni innovaatio oli laittaa nopeus-saatö syöttövipuun. Vähän on alkanut kylmässä talvehtiminen näkymään koneessa, mutta muuten priimakunnossa. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Tanskalaiselta myyntipalstalta löytyi tämä kuva. Siinä huilaa melko alkuperäinen Excello, jus samaa mallia kuin meillä. Huomatkaa lattahihna eli läskiremmi välitys. Tuossa meidän härvelissä on joku istuttanut kiilahihnapyörän alkuperäisen kolme portaisen lattahihna pyörän päälle. Sähkömoottori on vaihtunut Strömbergiin. Myyntipalstan kuvissa näkyi myös sähkömoottori, Tanskalainen sekin, jonka oletan olevan alkuperäinen. Tehoa siinä on 0.37 kW / 1400 rpm. Tuossa meidän Römperissä on tehoa 1.5 kW / 1410 rpm...!!! Ikinä ei ole voima loppunut, ja se ei ole mikään ihme. Pienempikin riittäisi. Jos tulee hiukan pienempi moottori vastaan, niin vaihdan sellaisen. Lainaus:
Voiko tuota 1.5 kW Römpäriä "kesyttää" sopivalla taajuusmuuntajalla? Voimaa ei tarvita ainakaan lisää. Jos moottori pyörii luvatun 1410 rpm, niin terä pyörii 286 rpm. Tällä porakoneella porataan lähinnä isoja teriä, niin se saisi pyöriä noin 170-240 rpm. Jos tuon moottorin pitää, niin millainen taajuusmuuntaja olisi hyvä? (kaveri on sähkömies, hän kytkee kyllä pieniä juttuja keskikalja palkalla...)
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tässä esimerkki.
https://www.finnparttia.fi/epages/fi...ucts/TM1%2C5V3 https://www.vem.fi/tuotteet/yaskawa-taajuusmuuttajat/ Toriin kun laittaa hakusanaksi taajuusmuuttaja niin viitisenkymmentä löytyy heti. Merkkejä ja malleja löytyy paljon ja vähän päälle. Jos katselet käytettyjä niin oleellisia speksejä: - 400V (tai vanhat 380) sisään ja ulos - teholuokka 1,5 ... 5 kWa - ulkoinen ohjaus jännitesignaalilla. Tämä mahdollistaa potentiometrin käytön. En ole tutkinut, mutta ominaisuus lienee lähes kaikissa taajareissa. Kannattaa kuitenkin varmistaa Mitäänhienoja back EMF ohjauksia ei tarvita. Uusissa vehkeissä vaan on kaikkea vaikka ei tarttiskaan. Ei ole muuta haittaa, mutta konfiguroinnissa pitää lukea enemmän papereita. Taajarilla saa myös pakin jos tarvetta ja koneen mekaniikka kestää sen. Sorvissa kiva ominaisuus on myös sähköinen jarru minkä saa tehtyä taajuusmuuttajalla. Yleensä näyttöön saa myös valittua kierrosluvun tai moottorivirran mikä kertoo kuormituksen. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Säätäjä_setä on tehnyt tosi hienoa työtä noiden sorvien ja poran kanssa. Olisi ainakin minulta jäänyt Wolf&Jahn entisöimättä tai pitäsikö sanoa rakentamatta uudelleen.
Taajuusmuuttajista pitää sanoa vasta noin 15 vuoden kokemuksella sen verran, että ei ole ihan yksinkertainen asia, jos lähdetään liikkeelle nollasta. Käytän vain ja ainoastaan ABB:n koneita, koska niiden ohjelmoinnin ja kytkennät olen opetellut vuosien mittaan. Viime kesänä oli ongelmia, koska olivat lisänneet ohjelmaan defaulttina asetuksen, joka laittaa laitteen vikatilaan ylijännitteen takia. Asetuksia ABB:n laitteissa on jotain 1000-2000 väliltä, uusien asetuksien löytäminen on aina aikaa vievää. Muilla merkeillä voisi päästä helpommalla ohjelman suhteen, mutta paremmasta en tiedä. Säätäjä_setä varmasti tietää. Sellainenkin detalji, että valitettavasti perus sähkömies ei osaa taajaria kytkeä. Olen koittanut useita kertoja, jos ei ole kokemusta asiasta, niin menee pari päivää puhelimessa opastaessa. Osaava sähkömies kytkee taajarin noin tunnissa ja perus parametrien naputtaminen ohjelmaan vie puoli tuntia. Parametrien säätö viekin sitten helposti 2-4h, riippuen mitä haetaan.
__________________
www.alanmiehet.com #1 |