![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
outoja kierteitäKierteiden osalta tälä Wolf on outo tapaus. Vaikka saksalainen kone puolet kierteistä tuumaisia ja lisäksi epästandardeilla nousuilla. Ensimmäisessä kuvassa näkyvä putkihäkki missä moottori ollut kiinni kasattu ja kiinitetty UNC ruuveilla. Kitapalan ruuvit tunnistettu UNS 1/4-24 kierteeksi. Minipakasta löytyi ruuvit 3.2mm x 0.6 kierteellä. Pakka mikä muuten on englantilainen Burnerd on kiinni karaputkessa noin 20mm 11tpi Witworth kierteellä.
|
|
#2
|
||||
|
||||
putsausta
Lukemattomia tunteja raaputettu maalia ja muuta tahmaa osista. Ruosteen kemiallisessa putsaamisessa kokeilin CRC Rust Remover litkua. Minusta toimi hyvin.
https://www.motonet.fi/tuote/crc-rus...roduct=60-2121 Liotuksen jälkeen öljyllä ja tonnin hiomapaperilla vähän kiiloitusta. |
|
#3
|
||||
|
||||
Kelkat huolto
Kelkoista löytyi putsauksen lisäksi paljonkin tehtävää.
- poikittaiskelkan ruuvista puuttui päätylaakeri - vasaranjälkiä sun muuta damagea. - kelkan vetomutteri kaput - kelkan ruuvin laakeri kaput Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:53 |
|
#4
|
||||
|
||||
poikittaiskelkka korjailua
Viila- ja hiontahommia niin kelkat lähti liikkumaan kunnolla. Poikittaiskelkan ruuvista puuttui päätylaakeri. Vähän fiiliksellä mitoitus ja 3D tulostimella osa. Ei tähän koneeseen pitäisi muovisia osia laittaa, mutta saa olla ainakin toistaiseksi noin.
Joo, tuossakin oli ruuvit katkenneet kelkkaan. Poistossa selvisi, että nämäkin olivat 3,2mm kierteet. Avarsin kierteet vakio 4mm kokoon. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 11.12.2023 20:54 |
|
#5
|
||||
|
||||
vetoruuvin mutteri
Kelkan vetoruuvin mutteri oli hyvin klenu. Meinas olla ongelma miten saa purettua kun kiinitysruuvi vaan pyöri, mutta ei auennut. No vetämällähän tuo messinkimurikka tuli kolostaan ja kelkan sai auki. Osoittautui, että joku oli yrittänyt korjata sitä tinalla.
![]() Hetken tuumailun jälkeen porasin sorvissa tinat pois ja tein teräksestä laakeritapin. |
|
#6
|
||||
|
||||
kelkan syöttöruuvi
Kelkan syöttöruuvi käyttäytyi niinkuin siinä ei olisi painelaakeria ollenkaan. No sehän selvisi, että ei ollutkaan. Painelaakeri hajonnut joskus (tappi poikki). Homma ratkaistu siten , että akseliin vetäisty ura ja laakeripukin läpi puuruuvi
pidäkkeeksi. Ruuvi tietenkin katkaistu laakeripukin sisään. Onneksi tuon sai purettua niin pääsi korjaamaan.Todennäköinen syy tähän outoon korjaukseen selvisi. Katkenneen tapin pätkät lähtivät holkista, mutta ei akselista. Olettaen, että on ollut kartiotappi niin tietysti kokeilin molempiin suuntiin. Plan B. Holkki kovajuotoksella akseliin kiinni ja laakeri mittoihin. Toimii tällaisena hyvin vaikka jotain osia tuosta veivin ja laakerin välistä selvästi puuttuukin. Siinä ollut alunperin jonkinlainen välyksen säätö. Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.12.2023 03:43 |
|
#7
|
||||
|
||||
kärkipylkkä ja työkaluja
Kärkipylkkään ei koneen mukana tullut mitään työkaluja. Tutkimuksissa ei selvinnyt minkälainen kartio kärkipylkässä on. Taas tuumaamisen jälkeen päätin avartaa sen MK1 kokoon. Täyttä syvyyttä siihen ei saa liikkeen kärsimättä. Tässä koneessa momentit niin pieniä, että MT1 kartion voi hyvin lyhentää puoleen.
Sain Juusolta pienen vanhan tämän koneen tyyliin sopivan Konepaja Mikron valmistaman istukan. Siinä vaan oli joku outo kara kiinni. Irroitus osoittautuikin työlääksi. Piti antaa lämmöt ennenkuin irtosi. Tilalle lyhennetty MK1-B12 kara. Sattumalta nettiä plaratessa tällainen löytyikin lähi Fixuksesta eikä ollut edes ryöstöhintainen. https://www.fixusnet.fi/fin/poraistu...12-p-526018-0/ |