![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jostain kuusamo oulu väliltä ku tarkistettiin liinojen kireys
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuli vähän alustaa rassattua ennen koneen asennusta
Perissä, lootassa ja jakiksessa oli kirkkaat öljyt, vaikka kone olikin ajettu hajalle. Etuiskarit on yleensä jo 200t loppu joten aloin tähänkin vaihtamaan. Vaikka auto oli muuten ruosteeton ja jokainen alustan pultti auennut ilman väkivaltaa niin kuskin puolen iskarin pultit ei lähtenyt kun lekalla lämmöllä ja lopulta pallonivel puristimella pois. Samalla tuli laitettua alle puolalainen 2 tuuman korotuspalasetti. Iskareille tuli omat speicerinsä yläpäähän ja iskarin yläpultiksi epäkeskopultti camberin säätöön. Hieman kuumottavaa käyttää tuollasia puuilon 20e paskoja puristimia. Mutta sain paikalleen kun teki pomminpurkajan hermoilla. Etuakseli vetareineen oli irti jolloin nuo puristimet mahtui paikoilleen, muuten ei olisi toivoakaan. Etuakseli on aika säälittävän kokoinen ja vielä hajoavaa alumiini mallia. Ruosteetonta on Nämä yleensä ruostuu niin että kori on tyyliin enää yhdellä kiinnnikkeellä kiinni rungossa. Helmat oli kovat. Muovien alta puuttuu joskus rauta kokonaan. Etukardaanin ristikon kuppi oli kuiva. Joten tuli uusittua nekin. Etutolppien ylätukien kanssa vähän ongelmaa kun 300t ajetut on näennäisesti paremmat kun tehdasuuder kybit. Reunimmaisen pusla prässätty kiinalaisen lapsen toimesta puolitiehen, eikä nuo hitsisaumatkaan oikeen vakuuta. Halvalla pitäs saada hyvää mutta tässätapauksessa pelkkää paskaa. No pitää reklamoida jos vaikka saisi yhden uuden. Tai sitten käytän vanhoja 300t ajettuja. Takana korotuksen asennus oli tunnin homma. Kuva ennen aloitusta. Kaikki tukivarsien ja panhardin pultit piti löysätä ennen aloitusta jotta puslat asettuvat korotettuin alustaan eivätkä hajoa heti kun paikat on eri asennossa kun ennen. Takajarruletkussa riitti vielä juuri vara tähän kahden tuuman nostoon kun akseli ulosjoustaa. Yksi rikkinäinen takaylätukivarren pusla tuli samalla uusittua. Aika järeän kokoiset tukivarret ja puslat ne oli verrattuna 90 luvun jeeppeihin. Ilmeisesti pusla on suunniteltu joustoa silmällä pitäen jotta eivät revi tukivarsien korvakkeita irti taka akselin joustaessa. Viimeksi muokannut metsuri91 : 26.09.2023 15:18 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Kytkineste ja jarruneste oli cocacolaa ja ne tuli vaihdeltua. Vaihto tapahtui kytkintä painelemalla jotta uutta nestettä on koko linja. Jakolaatikko sai uudet tiivisteet. Jeepin vanha pinioninlaakerikooli oli hyvä asennustyökalu Japanpartsin iskarin yläpäät ja uudet sach iskarit ei sopinut läpi holkista ilman yläpään holkin sorvausta isommaksi, kiinalaiset toleranssit näköjään. Tälläinen korotus etupäässä. Melkoisen perseestä survoa nuo tuonne kun tukivarren kulma on vinossa ja jousi jäykkä. Etusatulat tuli myös rebuildattua. Toiselle puolelle tiivisteet ja toiselle piti sitten pistää uusi mäntä. Motonet myi tietysti liian pienet rekkarin perusteella mutta fixuselta sai oikeat. Bensnsuodatin oli orkkis 300t ajettu ja melkein puhkiruostunut, vaikka ohjekirjan mukaan nuo pitäisi säännöllisesti vaihtaa. Fixuksen hyllystä löytyi vanhaa perua oleva fuel filer vaan ei filter. Suuriosa netin ja motonetin osanumeroista antaa väärän suodattimen eikä se mene kiinnikkeeseen. Viimeksi muokannut metsuri91 : 28.01.2024 10:42 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Etuakselin oikean vetari irroitus on aivan perseestä. Tarvitaan 2 rautakankea lekaa ja silti joka kerta tuo lukkorengas menee poikki ja palaset pitää mangneetilla kalastella Toisen puolen vetari on pultattu tuohon laippaan. Sisävetari lähtee tältä puolelta kumilekan koputuksella. Ainoa vaan että aikaisempi kyläseppä jättänyt laakerin lukkorenkaan pois ja tuli laakereineen ulos. Jännä että tehtaalta tuonne on laitettu suojttu laakeri vaikk öljy pääsee akseliputkea pitkin stefalle asti. Uus laakeri, lukkorengas ja stefa. Toisen puolen vetoakselin stefat tuppaa näissä kokoajan vuotamaan ja spoorit kulumaan koska vetarille ei ole sisäpäässä laakerointia. Tehtaalta oli takaisinkutsu kyseisestä ongelmasta ainakin jenkeissä. Jolloin asennettaan tuollainen valkonen nylon tukiholkki putken päähän. Tuli nyt samalla laitettua tuollainen puolalaisten tekemä asiansa ajava tukiholkki. Omatekele työkalu kiinnipitoon, se käy ainkin jeepin kardaanien laipan kiinnipitoon sekä suzukin ja saabin kampiakselin hihnapyörille. Kytkin paikallaan uuden silmälaakerin kera. Silmälaakeri on prässättynä vauvtipyörän keskellä. Tuo kytkimen lusikka oli pieni älykkyystesti miten se tuonne menee. Siellä se on uuden irroitinlaakerin kanssa. Joskus tuohon lusikkaan tulee reikä mistä työsylinteri painaa sitä. Katille samalla uusi tiiviste. Kone ähelletty paikalleen. Kuskin puolen moottorikannake, moottorin öljytulppa ja etuakseli kannattaa irroittaa jos haluaa asennuksen olevan sujuvaa. Samaan aikaan pitää saada kytkinakseli koneeseen kiinni, studit läpi koneesta, kannakkeet kumeista läpi ja katti ohjattua pakosarjaan. Viimeksi muokannut metsuri91 : 08.02.2024 15:08 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Kardaanit kiinnitetty ja auto pyörillään. Lubet tuli lisäiltyä voimansiirtoon. Mobilube gl5 periin 75w90 gl4 jakikseen ja lootaan. Vieläkin liian matala auto kun olkapäät ottaa runkopalkkiin kiinni kun yrität helman alla kääntää kylkeä.
Takakardani on yllättävän pitkä ja paksu kun huomioi millainen kevyt tehoton katiska tämä on. Moottorista voisi vielä pari tälläistä omistaneena sanoa että japanilainen osaa kyllä moottorin suunnitella. Eli laiskan (128hp) koneen joka syö kokoisekseen paljon bensaa eikä kulje mihinkään. Melkeinpä 1.6l g16b kone olisi se simppelein ja kestävin tähän vehkeeseen tai sitten se peugeotin 2l diesel. Muutamassa Balenossa oli se 1.6l kone joka ei yrityksestä huolimatta koskaan levinnyt vaikka käyttö oli tyyliin -28 raakana käyntiin ja maantielle tai sitten umpihangessa rajotinta vasten säälimättä. Pitäisi jostain saada vielä sellainen hdi diesel testiin |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Olisko ollut fiat se 1.6 diesel?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan suzuki grand vitara | hartikm | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 09.02.2019 13:58 |
413:sta rumpujen rassausta | J0hannes | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.06.2009 09:57 |
JIM-kanavalla Jeep'in rassausta nyt. | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 2 | 27.11.2008 11:20 |
bertan rassausta | upi7 | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 29.08.2005 07:18 |
viagran vaaroja | bono | Jokes | 0 | 16.10.2002 15:37 |