![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#376
|
||||
|
||||
|
Näin suurella pieteetillä tehtyä projektia ei lie toista Suomessa nähty. Tämän seuraaminen on tuottanut iloa ja on inspiroinut varmasti monia muitakin tekemään asiat kerralla kunnolla. Taitaa olla 8 vuotta projektilla ikää!
Suuret onnittelut tähän pääsemisestä! Mitäs sitten seuraavaksi? |
|
#377
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#378
|
||||
|
||||
|
Onnea projektin valmistumisesta! Yksityiskohdat ja koko lopputulos vetää sanattomaksi.
|
|
#379
|
||||
|
||||
|
hyvä-parempi-Samppahj
onnittelut&osanotot projektin valmistumisesta ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() !!!!! jokainen päivityksesi henkeäsalpaavaa luettavaa tällaisentavallisen perseenkuluttajan näkökulmasta! ...sekä omasta että palstalaisten puolesta toivon ettäjossain olisijokin jo kuolleeksiluultu [esim.40sarjalainen ] landcruiser jo odottamassa pääsyä keltapassivoinnin sekä UÄ-pesun kohteeksi!?! muttatosiaankin ISOpeukku tästäkaikesta löydöstäsinavetantakaa!!! ps. kiinnostaisi kuulla minkä biisin soitit kattavasta OEM-kasettikokoelmastasi kunlähdit naamanaurussa konttorilta ajelemaan uunituoreen leimantuoksun ilmassa leijuessa??
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ40 1979 -rusticgreen- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
|
#380
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
|
|
#382
|
||||
|
||||
|
Hieno tuli, ei voi kun ihastella.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#383
|
|||
|
|||
|
Katsastusaktissa olis kiva ollu olla kärpäsenä katossa.
Noinkohan on katsastaja kattonu papereita ennenkuin näki auton. " jaahas taas yks loppuunajettu läpilaho hoojii, noooh kattottaan"
|
|
#384
|
||||
|
||||
|
Ajokausi päättynyt. 461km tuli mittariin, eli ei paljoa. Kaikkien vuotojen selättämisen jälkeen auto on pelannu hyvin. Sateinen syksy karsi aika paljon ajoja, mutta aina tilaisuuden tullen tuli asioilla yms. käytyä.
Itseni yllätti se etten pelkää ajaa tällä. Oon ajellu sorateitä ja pellolla ja yhtään ei ahdista. Hyvä niin, niin pystyy nauttimaanki lopputuloksesta. Tässä jokunen kuva ajeluilta. ![]() ![]() ![]() ![]() Siellä se nyt odottelee kevättä lämpimässä muitten kanssa. ![]() Eilen (3.10.) tuli muuten 8 vuotta tämän kuvan ottamisesta.
|
|
#385
|
|||
|
|||
|
Onnittelut hienosta saavutuksesta. Monta vuotta tästä projektista ollut iloa meidänkin kotisohvalla!!
Varmasti auttaa montaa hj.n korjaajaa tämä topikki , kun hyvät kuvat ja selostukset eri työvaiheista. |
|
#386
|
||||
|
||||
|
Uskomatonta pieteettiä kyllä tämä stoori ollut!
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#387
|
||||
|
||||
|
Ajokausi alkoi vappuna.
![]() Ensiksi pesu. ![]() Sitte ajeluita. Tästähän piti alunperin tulla auto, millä kuskataan koiria uimaan. Pitihän sekin nyt hoitaa sitten. Uimassa toki eivät käyneet, mutta kahlaamassa sentään. ![]() ![]() ![]() Iloa kesti viikon. Sitten tulvahti dieselin haju hyttiin ja syyksi paljastu vuotava suutin. Reiun kuukauden odotin motivaatiota, kunnes sain suuttimet irti. Käytin ne dieselhuollossa. Koneistivat tiivistepinnat ja juhannukseksi taas ajoon. ![]() Seuraava kohokohta oli sitte teippaus. Tuleva tapahtuma antoi vihdoin vauhtia tälle operaatiolle. Teipeissä oli liian korkea tuo takapään punainen osuus. Se piti madaltaa, jotta mahtuu merkkien alle. Nyt siitä puuttuu kultainen reunus, mutta ihan hyvä kuitenkin. ![]() Sitten oli paikallinen harrasteajoneuvotapahtuma ja pääsi ekaa kertaa näytille. Paljon ihmiset ympärillä kierteli. Tuntui kiinnostavan yleisöä ja sai useammallekin kertoilla autosta. Kehuivatkin jopa. ![]() Seuraavaksi oli vuorossa pidempi koeajo. En ole uskaltanu kauaks lähteä ennen, mutta nyt päätin lähteä isän kans roadtripille hänen kotiseudulleen. Samalla kiertelin kaverit kotiseudullani. Koko reissu n. 650km, josta isän kanssa n. 410km, josta sora/metsäteitä n. 100km. Makkarat kyläkaupasta. ![]() Lounastauko. ![]() Parasta matkaevästä, eli Mummonmuusia ja nötköttiä Primuksella. ![]() Komeat maisemat. ![]() Mukavia kyläteitä. ![]() Ja nähtävyyksiä. Uimaranta, jonka paikalla ennen oli saha. Tällä sahalla vaarini oli töissä joskus 50-luvulla. ![]() Vanha asema. ![]() Lopuks vähä pienempää tietä viimeseen kohteeseen. ![]() ![]() Makkaraa. ![]() Hyvät oli maisemat täälläki. ![]() ![]() Auto pelas koko reissun ilman ongelmia. Oli kans mukava pitkästä aikaa liikkua maasturilla, nii ei tarttenu pelätä pohjan raapimista kiviin. Ennen näitä seutuja kierreltiin isän LJ:llä. Sen jälkeen normaalih enkilöautoilla. Muuten tuon auton matkailumukavuus yllätti. Sorallahan se oli kotonaan, mutta ei ollu paha pitkillä matkasiirtymilläkään. Penkissäkään ei tullu selkä kipeeks. Ilmastointia ja turboa kyllä kaipas. Saa nähä mitä sitte keksii. |
|
#388
|
||||
|
||||
|
Jummi mikä nostalgia pläjäys iski noita kuvia katsellessa, tuli ihan tuoksutkin muistiin.
![]() Mahtavasti hoidettu projekti kyllä! Ei moisella raaskisi ajellakkaan...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#389
|
||||
|
||||
|
Ajokausikin päättyi jo 1,5kk takaperin ja auto meni talvisäilöön.
![]() Loppukesänä tuli vaan ajeltua. Vinssin vaijeria en saanu vieläkään kelattua rummulle. Enkä etuovien tiivisteitäkään saanu vaihdettua. Kuormaventtiilikään ei enää vuoda, joten sitäkään ei ole tarvinnu vaihtaa. Kilometrejä tuli 1655 tälle kesälle. Lähinnä arkiajoja ja sitten tuo yks pidempi reissu. Ens kesänä pitäis perehtyä takajarruihin. Jos ne säätää lähelle, jotta käsijarru ottais kunnolla, niin jäävät laahaamaan. Nyt ku ne on säädetty kauas, enkä koskenu käsijarruun kesän aikana, niin ei laahaa ja kuumene. Eli ne jostain kumman syystä automaattisäädöllä säätyvät kiinni. En tiedä johtuuko tarvike rummusta vai tarvikepaloista vai molemmista. Loppukesältä pari tunnelmakuvaa. ![]() ![]() Akkuihinkin tuli tarkistettua nesteet. Nyt sitten vaan unta talven yli ja välillä latailua. Tuli tuo heräteostoskannuki vihdoin käyttöön.
|
|
#390
|
||||
|
||||
|
Kauden 2025 paketointi, olkaa hyvät.
Hain auton talvisäilöstä kesäkuun alussa. Mietin jo mielessäni, että pitäiskö myydä pois ku yhtään ei kiinnosta vaikka auto seisoo vielä talvisäilössä. Sanoin sen sitten lopulta vaimolle ääneen ja puol tuntia eteenpäin, olin niin levoton että oli pakko hakea auto kotipihaan. ![]() Auto jäi syksyllä pesemättä, joten se piti hoitaa ensitöikseen. ![]() Kesäkuun lopussa osallistuin Teuvalla Pohjanmaan Classic Motorshowhun. Siellä tuli tallikaveri viereen. ![]() Näyttelystä löytyy videomatskua tästä: https://www.youtube.com/watch?v=T81mBTtMx-w 42min-> on kuvattu näyttelyä ja tuo minunki auto saa ruutuaikaa. Näyttelystä sai kotiintuomisena pytyn. Olin aika yllättyny, että kaikista vaihtoehdoista osu Land Cruiser kohdalle. ![]() Seuraavaksi sitten oli heinäkuun alussa Jakobstadnejdens veteranbilsällskapin vuotuiset ajot. Botniarundan. Tänä vuonna se oli samalla SAHK:n valtakunnallinen retkeilyajo. Siihen piti oikein valmistautua. Uudet oven tiivisteet. nämä oli samaa Precisionin valmistamaa tarviketta, mitä takaluukun tiivisteetkin. ![]() Tiivisteiden vaihdon jälkeen tuli sadevesi sisään ja kauhea metakka sisällä ajaessa. Tästä selvis, ku vähä hienosääti karmeja. Myös vinssin vaijeri piti laittaa vihdoin paikalleen. ![]() Vaimo hytissä valmiudessa, jos lähden vaijerin mukana rummulle. Melkein lopussa sain vaijerin löysälle ja piti aloittaa alusta. Siinä varmaan tunnin verran kuuntelin 2H:n rouskutusta ja lopulta sain vaijerin kelalle. Laitoin alkuperäistä mukailevat rautalangat ja niille alkuperäiset sinetit. Ei ollu muita pihtejä, ku lukkopihdit, niin "teq" logoa en niihin saanut. https://youtube.com/shorts/YejDoA1tBBg ![]() Sen jälkeen pesu ja parempaa vahaa päälle. Tai en tiedä onko tuo niin hyvää, mutta show-vaha suurella carnaubapitoisuudella ja lyhyellä kestolla. ![]() Löyty myös sopivan retro eväslaukku. Alaosa on kylmälaukku ja ylhäällä sitte tilaa muille eväille. En tiedä ikää, mutta muistelisin tämän olevan äitin kauppiasuran peruja. Kauppa lopetettiin 1993 tai 1994, jotta jostain niiltämain. ![]() Ajoja edeltävänä päivänä tai iltana oli entisöinnin laatuarviointi Jakobstadnejdens veteranbilsällskapin päämajalla Vagnslidretillä. ![]() ![]() Sen jälkeen hain kassillisen ajoihin liittyvää materiaalia ja numerolapun. ![]() Sitten itse ajot. Ajot oli loistavasti järjestetty ja reittivalinnat oli mukavan vaihtelevia. Oli todella hyvä kokemus. Ainoa vaan, että lounaan jälkeen matkaa jatkaessa auto alko pätkiä ikävästi. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ja maaliin selvitty. Kuvassa oli ajojen 2/3 maastureista. Kaveri museorekatulla Discolla toisena. Kolmas oli Cherokee, mutta sitä en nähny ku osallistujalistassa. ![]() Ja sen reissun tuliaiset. Arvosanojen keskiarvo oli 4,75/5, eli oikein hyvä. ![]() Tästä löytyy videomateriaali ajoista. Sain heti alussa ruutuaikaa. https://www.youtube.com/watch?v=ieWtv8TrcX8&t=218s Palkintojenjako myös videoitiin, pitkä video ja entisöinnin palkinto aneettiin viimesenä. https://www.youtube.com/watch?v=BI9m2TEZB50 Sitte tuli vaan nautittua kesäisestä säästä ja ilmastoinnin puuttumisesta. Pätkiminen myös jatku ajoittain. ![]() ![]() Sitten heinäkuun lopussa oli taas kylällä järjestetty tapahtuma. ![]() ![]() Pätkimistä esiinty säännöllisen epäsäännöllisesti. Luulin jo, että tekee vaan vajaalla tankilla, mutta ei se sitte ollutkaan niin. Mutta sitten tuli syksy ja pakolliset sänkipeltokuvat takapihalla. ![]() ![]() ![]() Joutu oikein töihinki. Piti saada vaunu päädylle pesua varten ja ainoa toimiva auto pihassa, niin... Toki koukku piti suojata paksulla paperilla ja ei siihen hirveesti jälkiä tullutkaan. ![]() Sitten lähestyttiin Automobiililehdestä. Lupauduin jutun tekoon ja kuvaaja kävi ottamassa muutaman ruudun. ![]() Jotain maistiaisia sain jo kuvauksista. Itse juttu tulee ensi vuoden lopulla. ![]() ![]() Posti toi vielä yhden plakaatin ja laitoin sen paikalleen. ![]() ![]() Sain aikaiseksi osallistua toiseks viimeseen Vaasan veteraaniautoseuran ajoihinki. ![]() Tällä reissulla pätkiminen äity niin pahaksi, että jätin ajot kesken ja tulin kotiin. Ajoissa tosin huomasin, että matkustajan jalkatilasta kuuluu releen naksahdus aina ku auto nykäsee. Kotimatkalla sitä tapahtukin sitte 5-8 sekunnin välein. Alko jo pikkasen ärsyttämään. No kotiin päästyä otin Fuel control relayn esille ja avasin. ![]() ![]() Ei sinäänsä ihme, jos temppuilee. Putsasin releen parhaani mukaan ja illankähmässä koeajolle. ![]() Ei tuntunut enää pätkivän, joten vika paikallistui. Sitten tuli pieni jutun tynkä aiemmin mainitussa Automobiililehdessä. ![]() Sitten Vaasan porukan viimeiset ajot, jotka ei ollu sinäänsä ajot vaan kokoonnuttiin tutustumaan Vaasan automuseoon. On käymisen arvoinen paikka, suosittelen poikkeamaan. https://vaasanautomuseo.fi/ ![]() Kotimatkalla taas alko pätkimään. Joten ei riittäny pelkkä putsaus. Mutta sitten Torista löyty uusi rele. Sen kans vaan tuli sen verran mutkia matkaan, että kausi loppu. Sopiva pikkupakkanen sattu kohdalle, että tiet oli kuivat, niin siirsin auton talvehtimaan. Pitäis varmaan vaihtaa hehkut, ku viileillä keleillä käy niin epätasasesti hetken aikaan startin jälkeen. Tässähän jäi käytetyt hehkut paikalleen, ku taannoin etin syytä, miks ei hehkuta. ![]() ![]() ![]() Sitte kolme päivää talvisäilöön viennin jälkeen rele saapu. ![]() ![]() Kauan on hyllyssä maannu tämä. ![]() Sitte vaan vaihtoon. Vanha ja uus rinnan. ![]() Ainakin käy. https://youtu.be/evY4lq8FSmE Ja sammuu. Tosin entisellä releellä ei ollu tuota viivettä. https://youtube.com/shorts/pBI7fOAxE_Q 1159km tuli mittariin. Tapahtumissa tuli hyvää palautetta ja jutustelua. Kaikenkaikkiaan hyvä kesä, poislukien tekniikkamurheet. |
|
#391
|
||||
|
||||
|
...koskaantuletottumaan [
![]() ![]() ] kuvankaltaisessakunnossa olevan landcruiserin paraatimarssiin... 100+pistettä Samppahj:lle legendaarisen maastoautoteknologian näyttelykuntoon saneeraamisesta!!!!
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ40 1979 -rusticgreen- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
|
#392
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
__________________
www.nort.fi |
|
#393
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
erikoisuuksiin kuului mm. Disco 3 takavalopolttimoiden filamentit, ne kun oli Siemensin vai Philipsin tekeleet joku laittanu, meni ilmajousitus vikatilaan ja auto limp home moodiin,piti vaihtaa kaikki neljä tuplafilamentti (valo/jarru) Lucaksen polttimoihin. Filamentit kun oli liian lähekkäin, niin auton "aivot" saivat erheellistä lämpö tai kai lähinnä virtatietoa ja meni vikatilaan. No loogistahan se on että ilmajousitus menee sekaisin takavalopolttimoiden hehkulangoista
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
|
#394
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Hauskoja selviteltäviä toisinaan, lehmän hermoja vaatii. Tai antaa olla häiritsemättä jos ei muuta oireilua mukana tule... |
![]() |
|
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Takapihan löytö????? | H_Nietu | Chit-Chat | 15 | 24.11.2011 18:43 |
| Vuokrata halutaan Talli,tallipaikka,katos, navetan takunen | Rekisteröimätön | O/M/V Muut | 0 | 28.11.2010 22:30 |
| hj 60 -86 johto, mittaritaulun takaa, kiire! | -roadwarrior- | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 25.02.2008 16:47 |
| "Löytö tavaraa" | Tojo4wd | Chit-Chat | 4 | 18.09.2007 08:06 |
| M: Hj-60 -82 3 hlö ex-jollapaku + Hj-60 kori | MakeO | O/M/V Muut | 16 | 02.07.2006 01:40 |