![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
https://www.europarl.europa.eu/news/...-2020-mennessa https://tekniikanmaailma.fi/eu-julki...o2-paastoille/
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Lainaus:
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Noin 5000km uudella Koni/HR alustalla ajaneena, voi todeta että oli kannattava sijoitus. Orkkis alusta muistutti ilmapatjaa, ja nykyinen antaa jo enemmän tukea ajettaessa. Ero on kun yöllä ja päivällä.
Mittarissa oli noin 45t km kun vaihdoin, liekö jo vakio alusta kuoleentunut vai mikä. Iskareissa taisi olla 4-portainen vaimennuksen säätö, ja kaikissa nurkissa nyt tasolla 2. Takapää tuntuu hyvältä, edessä pitää vielä koittaa asteen jäykemmälle säätämistä. Uudella alustalla huomaa paremmin renkaiden osuuden, BFG:n kumit ovat nykyisiä "kesä"renkaita, Toyon Open countreja hieman jäykemmät, jolloin rullaaminen sivuttaissuunnassa on pienempää. Elokuussa tuli heitettyä reissu Norjan läpi. Nopeuden laskeminen 80kmh tuntui 2,5€/l hinnoilla hyvältä ratkaisulta. . Keskikulutus ollut sellaista 6,5l-7,5l/100km. Bensiksiä oli matkan varrella kohtuu hyvin eikä kanisteriin varattua tavaraa tarvinnut kun Suomen puolella tyhjentää. Muutaman tunturin ylityksessä joutui jo kolmosta etsimään, vaikka muuten jaksoi hyvin koko reissun. Samalla matkalla tuli ajettua Altasta alas Wanhaa postitietä, tarkemmin sen pohjoista osuutta. Täysin ajettavissa, ja näytti paikalliset poromiehet ajavan samaa reittiä Accordeilla. Onko joku vaihtanut etummaista kallistuksenvakaajaa jäykempään? Esim tätä: https://hardraceshop.com/products/ha...-30mm-5pcs-set Etusumuvaloihin ei muuten Osramin led-polttimot (https://www.jussinmaki.net/ajoneuvov.../p/10-67219CW/) mahdu sisään. Itse polttimo on liian paksu sopiakseen reijästä sisään.. Jos joku on löytänyt sopivat H8 polttimot umpioihin niin kokemuksia kuunnellaan . Samoin jos halogeeni umpioissa hyväksi todettu led-H4 on löytynyt niin saa vinkata.
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Muutama kuva vielä Norjasta. Kaloista ei ole kuvia, koska joku huomasi vasta laivalla että KAIKKI kalavehkeet jäi terassille
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Lainaus:
https://hardraceshop.com/products/ha...y-bar-7pcs-set Lainaus:
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Pakuversion tavaratilan väliverkkoon liittyen Auto Bildistä löytyi tuollainen kommentti:
"Was findige Autohäuser wie etwa Suzuki Braun im Fränkischen allerdings mit Distanzscheiben an der Gitterbefestigung umgehen." https://www.autobild.de/artikel/suzu...-22615807.html Kuukkelin kääntämänä: "Nerokkaat autoliikkeet, kuten Suzuki Braun Franconiassa, kiertävät tämän kuitenkin säleikön kiinnityksessä olevilla välikappaleilla." En ehkä ensimmäisenä olisi odottanut vaadittavien hyväksyntöjen luvatussa maassa Saksassa. |
|
#7
|
|||
|
|||
Mitä vikoja etsiä?
Liipasimella 2020 gen 4 jimny jolla ajettu 60t km. Mitäs vikoja tuollaisesta pitäisi osata etsiä koeajon yhteydessä? Olisi kiva kuulla mitä huoltoja jimny omistajat ovat täällä joutuneet perushuoltojen lisäksi tekemään
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Minulla 2020vm. Jimny, jolla tosin ajettu vasta 25000km. Mitään ylimääräistä normaali huoltojen lisäksi ei ole tarvinnut tehdä. Tuskinpa tuollakaan ajomäärällä mitään kummempaa on, tekniikka perusvarmaa. Auton yleisilme kertoo jotain käytöstä. Alustasta varmaan alkaa löytymään sieltä täältä ruostepilkkua, jos ei ole suojattu. Jos kyseessä nelipaikkainen niin varmaan menee nopeasti kaupaksi!
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Moi
74000km ajettu 2020 jimny. Perushuollot on tehty ja se joku johtosarjan vaihto takuuna (oli maahantuojan huoltokutsu). Automaattilaatikon öljyt vaihdatin 60000km kohdilla, se on halpaa huoltoa pitkässä juoksussa. Alustasuojaus olisi nyt tarpeen uusia kun ajan paljon hiekkateillä ja massat on paikoin kuluneet, eipä kyllä mitään moitittavaa. Raidetanko on kertaalleen oikaistu kun se oli ottanut maastossa johonkin kiinni ja vääntynyt. Saattaa aiheuttaa omistamisen hinkua tai sitten ei. Minua ei ainakaan vielä ole hetkeäkään kaduttanut tämän pikkuauton hankinta, se on täyttänyt sen tarpeen mihin se on hankittu. HeckPackissa kulkee riistaruoat ja saalis, mönkijän tiehöylää vetää paljon tasaisemmin kuin mönkijä. Bensaa syö auton näytön mukaan keskimäärin 7,4-7,6l/100km ja talvella hiukan enemmän. Auto on muuten jokapäiväisessä arkiajossa ja mittariin tulee päivästä riippuen 20-80km. Viimeksi muokannut harriL200 : 11.10.2023 17:35 |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
"From Automotive News Europe: Suzuki missed its target by 10.4 g/km, according to EU figures, translating to a fine of nearly €1,000 per vehicle. With 160,570 registrations counting toward the target, fines would be about €160 million euros." Minunkin Jimny tuossa joukossa "ympäristörikollisena". ![]() https://electrek.co/2024/04/12/volks...g-co2-targets/ |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Muutama paku näköjään vielä tarjolla uutena.
|
|
#12
|
|||
|
|||
|
Mahtaiskohan maahantuoja tuoda suomeen yksittäin jos tilaa? Jostain euroopan kuormasta voisi ehkä saada.
|
|
#13
|
||||
|
||||
|
Saattaa olla että Jimnyjä ei välttämäti euroopassa enään nähdä? Vaikka kohina LVB 5-ovisesta oli vielä jokunen aika sitten suurehkoa.
Siinäkö korvaaja euroopan markkinoille: https://www.youtube.com/watch?v=NmaXnFG94JI Todellisuushan taitaa olla että ihan oikeille maastoautoille, oikeasti maasto-ominaisuuksilla, varsinkaan tuossa kokoluokassa taitavat markkinat olla aika olemattomat/marginaaliset. Se että näkö ja fiilis sama, riittänee asfalttiviidakkoon ja satunnaiseen huonommilla teillä ajeluun...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#14
|
|||
|
|||
|
No siinä on kyllä mallinimi keksitty, Hustler.
![]() Saa nähdä miten EU:n ulkopuoliset Euroopan maat Jimnyn osalta jatkossa. Sellaisesta voisi kai jatkossakin tuoda Jimnyn EUvostoliittoon, jos ei sitten jatkossa esim. mallin vaihtuessa tule jotain tyyppihyväksyntään liittyvää estettä / hidastetta. Yllättyisin kyllä, jos maahantuojan kautta saisi yksittäiskappaleita, siihen en jaksa uskoa. Helpoimmaksi jäänee käytettynä hakeminen. Jimnyn sähköistämisessä isoin ongelma taitaa olla esim. Mazda MX-5:n tapaan lisäpaino eli alkuperäinen idea saattaa vesittyä. |
|
#15
|
||||
|
||||
|
Toisaalta jos tuo on oikeasti jimnyn seuraaja, niin eikö aika kuvaava: "Huijari"?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
|
#16
|
|||
|
|||
|
Tavallaan joo. Kyllähän Jimnyä on myyty aika hyvinkin, mutta ehkä sitten liiankin hyvin verrattuna Suzukin automallien kokonaismyyntiin päästösakkojen kannalta. Kai sitä olisi jatkossa voinut vaan rajoittaa saatavuutta, mutta tulikin stoppi. Ehkä olisi mennyt liian nappikaupaksi.
Jos tuo TM:n juttu pitää paikkaansa ja ymmärrän ja lasken oikein, niin 2025 alkaen pakujen päästöjen sakkoraja laskee aiemmasta (EDIT: malliston myytyjen autojen) 147 g/km 15% eli jatkossa noin 125 g/km eli 22 g/km alempana. Jos siitä laskee ainakin aiemman rajan ylimenevän autokohtaisen sakon 95 euroa/g mukaan, niin reilut kaksi tonnia olisi tullut lisää hintaa autolle pelkästään tuosta. Teoriassa. https://tekniikanmaailma.fi/eu-julki...o2-paastoille/ Viimeksi muokannut nemola : 03.12.2024 10:10 |
|
#17
|
|||
|
|||
|
Bigjimny.comin foorumjuttujen mukaan loppu tulee myös UK:ssa brexitistä huolimatta.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Uusi Jimny | Nerd-O | Chit-Chat | 157 | 19.02.2020 18:46 |
| Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ | jyväjemmari | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 01.01.2017 19:50 |
| Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur | korbimotors | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.06.2016 18:10 |
| Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö | ajelija | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 23.09.2014 23:37 |
| Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" | JER81 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 16.09.2009 21:01 |