![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Jos nyt oikein muistan Jetronicin rakennetta niin kyseinen kapistushan periaatteessa on täysin mekaanisesti toimiva, eikä tarvitse sähköä muuta kuin polttoainepumppuun (jossa tulee olla vähän tavallista suurempi paine). Seuraavaan variaatioon lisättiin sähköinen sytytysmoduuli ennakonsäätöineen, ja sitä seuraavaan vielä saastesyistä lambda-ohjaus seoksen hienosäätöön. Eli nyt käsissä on mekaanisesti monimutkainen laite kahdella erillisellä eculla (sen sijaan kun koko homman olisi voinut jo 80-luvulla toteuttaa paljon yksinkertaisemmin, mutta systeemi kallis, joten varmasti on "pakko ollut olla hyvä"). Lambdasäädön ei pitäisi vielä noin nopeasti olla mukana, joten siinä ei luultavasti vikaa joka tähän vaikuttaisi. Kylmäkäyntiin vaikuttaa kaksi lämpöanturia koneessa, toinen ohjaa lisäilmaventtiiliä ja toinen erillistä rikastussuutinta, ecua tässä ei tarvita mihinkään. Näiden tarkastaminen lienee helpoin toimenpide (ja myös se että anturi saa oikeasti maata). Käsittääkseni jos anturin johdot kytkee toisiinsa niin kone saa maksimi rikastuksen, jos sen jälkeen alkaa käymään pitempiä aikoja, voinee vianhakua rajata tälle aluelle. Tuon pdf:n sivulta 17 löytyy jonkinlainen kaavio järjestelmään: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_69.PDF
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Kiitoksia prujusta. Vaikka saksan osaaminen onkin ruosteessa saa tuosta sanakirjan kanssa hyvin selvää. Systeemi ja eri toimilaitteet selitetty hyvin.
Tosiaan aikamoinen viritys. Pohjalla mekaaninen säätö mitä sähköaivo sitten korjaa ja parantelee. Rinnalla sytytysjärjestelmä omine mittauksineen ja säätökäyrineen. Koitetaan selvittää mikä tätä Mersua vaivaa. Paperista selviää, että vikatilassa järjestelmä putoaa pelkän mekaanisen säädön varaan. Osaako kukaan kertoa mikä olisi helpoin ja turvallinen kikka pudottaa systeemi tahallaan tähän vikatilaan ja kuulostella miten kone siinä käy? |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Oottako kokeillu kylmäspray kanssa ohjainboksia et vaikuttaako vian ilmaantumiseen tai ehkä jopa katoamiseen?
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Tietysti kannattaa vielä sytytyspuolikin käydä läpi, itseasiassa viimeisessä jetronic potilaassa oli ongelmana murentunut jakajan pyörijä. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Vanhemmissa k jeteissä on määräjakajassa pultti mistä rikastetaan seosta tai laihennetaan. Suurin ongelma noissa taisi olla jos nyt en väärin bmw tekeleistä muista niin imuvuoto määräjakajan ja koneen välistä tai sitten polttoainen pumpun riittämätön paine, joka taisi olla k jetissä 6bar? (Google tietänee) tuohan on vain sähköistetty versio mekaanisesta, muta ei kyllä nyt oikeen avaudu miten tuo purkki säätää määräjakajaa? Onkohan tuossa myös lisärikastus suutin imusarjassa kuten vanhassa? Se voisi selittää sen että kylmänä toimii kun kaikista 4/6 tulee kylmänä ainetta plus siitä rikastus suuttimesta mutta pudottaa rikastimen pois ja polttonesteen paine on riittämätön joten käy laihalla sitten perus suuttimilla? Varmaan aika mutuilua
mutta koittasin mitata bensapaineen ja sitten selvittää lisää
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Tässä Mersun kirjasta kopioitu systeemikaavio.
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1671585426 Oma ymmärrys tästä järjestelmästä on vielä alkutaipaleella. Ilmamäärämittari (läppä) vaikuttaa suoraan mekaaniseen säätöön. Kaavion osa Y1 sähköhydraulinen venttiili on toimilaite mitä ecu ohjaa ja millä se vaikuttaa seokseen. Tietysti ryyppysuutin Y8 ja tyhjäkäynnin säätö Y6 ovat myös mukana ruokkimassa. Kaikenlaiset ilmavuodot ohi mittaläpän tietenkin sotkevat säädön. Vuotoihin voi liittyä myös 78 / 79 huurukanisterin tyhjennyspiiri. Tutkimukset jatkuvat. Tuon Y1:n eli Der Drucksteller venttiilin toiminta selitetty DMN:n aikaisemmin linkkaamassa dokkarissa. |
|
#7
|
||||
|
||||
KE Jetronic vianhakua
Eilen oli vianhakupäivä. Kirjoitellaan tähän havaintoja jos niistä tulevaisuudessa olisi muillekkin hyötyä.
Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 22.12.2022 18:33 |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Jo aikaisemmin tuli tutkittua varaosan avulla kaasuläpän asentopotentiometri(t). Kaikki autossa kiinni oleva ja varaosat olivat ehjiä. Hieno himmeli tuokin. Keraamiselle alustalle tehty paksukalvopiiri. Potentiometri tupla liuulla. Kytkennällä on tehty jokin logaritmiä monimutkaisempi säätökäyrä.
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostettu Mersun 722.3 tai .4 | Rune | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 21.10.2013 20:42 |
| Ostetaan 6 koneeseen l-jetronic | mettäsika | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 30.04.2009 10:38 |
| Myydään LE-Jetronic 4-pisteruiskun kamat | vhanhisuanto | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 28.03.2009 01:55 |
| Myydään L-Jetronic ruisku | mullgren | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 25.02.2009 22:46 |
| "Moderni runous" rappeuttaa nuorten aivot! | Lars | Niilo Paasivirta - Correct Opinions | 2 | 25.10.2005 15:23 |