![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
"Made of TitanGrip® material for long life span" ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Painoko vai mikä kertoo totta
lumiketjujen materiaalista ja kestävyydestä ? Onko EU tai muita standardeja joihin voisi luottaa ts jos lumiketju täyttää ao standardin niin tietää, ettei mikään "ihme titaani" ole tai että ainakin asiallisesti vahvaksi testattu - 83% ja 8x kun epäilyttävät ? Esimerkkejä, jotka herättivät kysymyksiä: (1) König POLAR PRO 1403 7MM Chain made in K-Premium Steel = ? (2) König RALLYE PRO 1403 7MM Hardened, galvanized pattern chain = ? (3) Pewag austro super reinforced A 84 SV Chain made of Titan Grip = ? (4) BORON ALLOY Cam Tire Chains made of 10B21 STEEL = ? lasts up to 83% longer than standard Rockwell 53 steel = ? (5) Made In USA 285/75-16 Pewag Square 7mm Snow Tire Chain Lasts up to 8x longer ! than standard twist-link chain with Rockwell Hardness of 63 = ? |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Jos ja kun sinulla on teräsvanteet niin ei niitä ketjut pieksä. Ongelma on jotkut 22” ylileveät aluhipleevanteet joilla 30 sarjan kumit.
Tuo mainittu titangrip tm. Onnee se ketjun profiili tms. Noista pevag, ym. Ketjuista jokainen lienee laatukamaa. Jos vielä heitetään tämä kehiin… https://www.nosted.com/produkter/kje...indre-kjoretoy Ei muuta kun valkkaat mieleiset. Meillä kun yleisesti ajellaan hyvillä renkailla talvella, niin ketjuja tarvitaan vasta ääri olosuhteissa. Toisaalta harvoin tulee kerralla yli 30 cm lunta niin ettei sitä keretä auraamaan. Alpeilla kun sitä saattaa tulla ja vielä märkänä, ja mäet on pitkiä, niin siellä tarvii nastattomien allseason pyörien päälle ketjut joilla voi ajaa pitkiäkin matkoja. Itsellä ketjut päällä n.1-3 kertaa talvessa. Edes auratessa niitä ei tarvinnut kuin silloin tällöin. Ja silloin niitä tarvii niin ajomukavuus ei ole päällimmäinen kriteeri. Mutta jos talvella tarvii päästä kärri perässä periferiaan ja takaisin, niin ei ole huono asia että ketjujen kanssa voi ottaa myös vauhtia mäkiin. Kuitenkin kerta nousu on mukavampi kuin peruutusnäytös tai mäkilähtöharkat. Mutta tärkein vaatimus on että ne pitää olla riittävän helpot laittaa päälle. Loput on sitten painotusjuttuja.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Hinta/laatusuhde on näissä bilteman ketjuissa ihan bueno, hinta parille ~50€, helppo asentaa jopa jumissa ollessa, kunhan kaivaa lunta pois tieltä.
Kuvan renkaat koossa 235/70R16, tosin istuvat paremmin vähän isommalle renkaalle (245/75R16) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Tuollaisia mäkin kokeilin ja mielestäni erikoistilanteita varten hyöty hintaan nähden hyvä. Ei silti houkuta jos yllättäen pitää laittaa, vaan rauhassa valoisassa, sitten on hyvä tampata kulkuväylää. Jäältä oli helpompi kiivetä pois ketjuilla. Upottavaan moottorikelkan jälkeen ketjut takapyörissä ei riittänyt. Ne toimi siellä missä normaalisti autolla ajettaisiin, mutta ei asfaltilla fiksut.
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Käykö ketjuksi Nosted
hokillinen/piikillinen ketju kun Terranossa on 285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat 8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla ? Sain ao tyyppisistä ehdotuksen, jossa ilmeisesti viitattu lumiketju on TRYGG Classic https://www.nosted.com/en/trygg-classic Mitkä ovat edut ja haitat jos hankkii hokilliset/piikilliset ketjut nastarenkaiden päälle ? Onko edes mieltä/käyttötarkoitusta ? Ovatko kyseessä kitkarenkaiden päälle pantavat lumiketjut ? Onko viisaampaa hankkia nimenomaan nastarenkaiden päälle sopivat lumiketjut ja mitkä ne olis Nosted tapauksessa, ks https://www.nosted.com/en/configurator/tire-chain RIM 16 Width / Profile Tire 285/75 Olisko seuraava varteenotettava: TRYGG Scan Trac 5mm https://www.nosted.com/en/trygg-scan...&tire=285%2F75 Vai joku muu lumiketju ao valmistajalta RIM 16 Width / Profile Tire 285/75 nastarenkaille ? |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Piikkiketjuista mitä mieltä
palstalaiset seuraavista väittämistä: "piikkiketjut pitää jos on jäätä" "normaalit ketjut eivät pidä jäässä" "ei ole väliä onko nastarenkaat koska niiden nastat ei yllä jos on ketjut" "piikkiketjut hyvät mutta laittaessa pitää katsoa etteivät piikit rengasta päin" |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Nuo tikapuuketjut on melkoisen brutaalit. Minulla on noita käytössä ja jytinä on kova, ja mitä kovempi alusta niin sitä kovempi jytinä.
Helpot laittaa päälle ja ottaa pois. Mutta noilla ei ajeta yhtään ns.turhaan. En suosittele vähänkään herraskaisempaan käyttöön. Trygg on norjalainen ketju. Siellä suolainen merituuli jäädyttää vuoristotiet joten siellä tarvii piikkit. Lumessa ja polanteisilla sivuteillä ei ole niin justiinsa. Mihinkä noilla ketjuilla pitikään päästä?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Vastauksena mihin piti päästä:
Lumisiin metsiin, jäätyneille soille ja järville niin hakkuille kuin metsiin eräsuksilla pitäs päästä hiihtämään, missä haasteina: Alkupätkä yleistä pikitietä, joka voi olla jäinen eikä välttämättä aurattu: uudet 285/75R16 122/119Q Nokian Hakkapeliitta LT3 nastarenkaat 8x16” ET-25 Dotz Extreme Dark teräsvanteilla - korvattu Continental 235/75R15 nastarenkaat brasilialaisilla 7x15” ET -13 teräsvanteilla. - haettu lisäpitoa hiekottamattomille osuuksille Toinen pätkä on kapeaa soratietä, jossa kohtauslevennykset, vastaan tulee usein tukkirekkoja, vaikein kohta kangasaukea, jossa tie murtunut, hakkuuaukea, tuuli voinut kinostaa tiukat dyynit, ei puita mihin vinssin sais kiinni. Ainut keino lapioida, lisätä kirveellä puita ja oksia alle, joskus toiselta puolen kiinnijääneen maastoauton kanssa tehty yhteistyötä. Kolmas pätkä auraamatonta metsätietä, mitä pitkin metsätie risteykseen n. 500m, josta mielellään jatkas vielä 1 km:n. Eo uudella rengas-vanne kombinaatiolla haettu lisäkorkeutta metsäteille, joiden keskiosa on korkea, pohja soraa. Valitettavasti aikaisemman rengas-vanne kombon hyvät norjalaiset lumiketjut ovat liian pienet uusille renkaille, siksi etsin. Palatessa voi olla haasteena tielle pääsy, jos aura-auto sattunut käymään, tuiskun synnyttämät kinokset hakkuuaukeiden kohdalla, jos tie ei aurattu - unohtamatta omia mokia peruutellessa, käännöksissä. Ei siis metsätraktori urille, ei upottaville osuuksille, ei savipohjalle, ei kannokkoon, ei kivikkoon, ei järven jäälle, ei tuntureille. Norjalaisen Nostedin Suomen edustaja vastasi - kertomatta tarkemmin: " Ei ole järkevä laittaa piikillisiä. Tulee todennäköisesti ongelmia. Piikittömiä emme pysty toimittamaan. " Pyysin Nostedilta heidän Ruotsin edustajan yhteystietoja, koska jos syöttää konfiguraattorille https://www.nosted.com/en/configurator/tire-chain tiedot RIM:16 Width / Profile Tire: 285/75 niin palvelin antaa seuraavat (1) 452015 TRYGG Classic Double Duty 6mm (27kg) https://www.nosted.com/en/trygg-stan...&tire=285%2F75 (2) TRYGG Scan Trac 5mm https://www.nosted.com/en/trygg-scan...&tire=285%2F75 (3) TRYGG Square easy-on https://www.nosted.com/en/trygg-squa...&tire=285%2F75 (4) TRYGG Classic https://www.nosted.com/en/trygg-clas...&tire=285%2F75 Eikö joku vaihtoehdoista (2) (3) ja (4) kävis - vain (1) on nastallinen (studded) ? Aikaisemmat norjalaiset piikittömät lumiketjut pelitti ok itselleni, joten yritän tutkin saisko Ruotsista tai sitten Norjasta kaverien kautta - mikäli laatu ja hinta kohdallaan kun huomioi tullit ja valuuttatappiot. |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Voi olla piikit jos haluaa. |
|
#12
|
|||
|
|||
|
Teknisiä haasteita näköjään
riittää kun on lähtenyt rengas ja vannekokoa kasvattamaan talviajoon Nissan Terrano 1:llä ! Esimerkkejä sarjasta "lunta tupaan" kaverien kommentteja: "Suurin ongelma kun Terranossa ei ole lukkoja akseleilla, niin se ei vedä kuin 2 renkaalla" " Jos ajat kallelleen, niin pyörii vain ne renkaat jotka ilmassa, ne jotka maassa ei tee mitään" "Kitkalukko voi olla taka-akselilla, mutta sekään tuskin pitää, yleensä kulunut 200 000 km:n jälk" "Kallista tehdä siitä 100% neliveto" "Varmaan 2500€ maksas kytkettävät lukot" "Vain 2 pyörää vetää sulla" "Aina kaksi ristikkäistä, koska sulla tadauspyörästö, muuten autolla ei vois kääntyä" "Vain kunnon offroad kamppeissa neljä pyörää vetää" "Terranossa veto menee sinne missä helpoiten pyörii" Tuli näköjään luettua huonosti speksit: Make: Nissan Model: Terrano 1 EU) / Pathfinder 1 (USA)Transmisson: Automatic, 4WD Engine size: 3.0 liter 148hp Engine type: VGE3.0 petrol V6 Mutarenkailla 33x12.50R15L ®BFGoodrich TA KM3 M+S POR olen maastoon ja maastosta päässyt salomaille, muttei ne varninaisia offroad ajoja olleet vaikkakin autolla on ajeltu katiskoita viemään savi ja kivikkoteitä kevätpyyntiin ja eräretkillä ajettu omille paikoin mutaisille, upottaville osuuksille. Lumiketjut uusille korkeimmille nastarengas taitaa ollakin sellainen haaste, että viisasta harkita ettei hanki niitä ja pitäytyä auratuilla hiekoitetuilla teillä näillä renkailla sekä välttää isoja mäkiä ajellen siellä missä Terranon tehot riittää!? |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Jos kokeilis eka kahdel ketjul ja tutkailis miten mahtuu pyöriä?
Olet kehittänyt menopeliä ja silloin ihan hyvin. Näkee vähän miten välitykset ja voima käyttäytyy. Eka riittää ketjut joilla pääsee testailee. |
![]() |
| Luokat |
| cable tire chains, kaapelilumiketjut |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| lumiketjuista;) | joojoomies | Tekniikka & Jutustelu | 48 | 17.01.2019 20:36 |
| Lumiketjuista | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 20.12.2010 18:31 |
| Lumiketjuista | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 01.12.2010 22:12 |
| Lumiketjuista! | Nippan | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 27.10.2008 19:32 |
| Lumiketjuista | L-200 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 13.08.2004 13:01 |