Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.07.2022, 17:07
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pillimehu Näytä viesti
öööö...... tipahdin jo kärryiltä mutta hyvältä kyllä kuulostaa! täydet pointsit tälle!
Lienenkö itekkään kovin hyvin perillä aiheesta, mut kokeillaan jos vaikka toimisi

__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.07.2022, 19:30
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.947
Perusasetus

Aussien purkupeleissä on kaikissa kylmäkone ollut, mutta ne on aina 12V. Onko eroa 12V ja 24V autojen ohjausbokseilla vai käviskö semmonen purkuosa?
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.07.2022, 11:35
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Aussien purkupeleissä on kaikissa kylmäkone ollut, mutta ne on aina 12V. Onko eroa 12V ja 24V autojen ohjausbokseilla vai käviskö semmonen purkuosa?
On ne eri boksit. Tosin mulla kun tulee olemaan myös 12 V järjestelmä 24 volttisen rinnalla, voisi tuon koko viilennyspuolen toteuttaa 12 volttisena, FJ60/62 12 V ohjausboksin saisi Usasta/Ausseista tilattua saman tien. Lähempää Suomen purkaamoista löytyisi muutamalla kympillä esim. 90-luvun/2000-luvun alun Hiacen ilmastoinnin ohjausbokseja, en vaan ole löytänyt moisen kytkentäkaavioita että näkisi, voisiko sen soveltaa tähän minun projektiin.

Eli jos jollain tiedossa hyvää lähdettä Hiacen sähkökaavioille, antakaahan ilmi..
__________________
BJ75
SLCK #274

Viimeksi muokannut Jull : 23.07.2022 11:57
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.07.2022, 10:26
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.116
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jull Näytä viesti
Lienenkö itekkään kovin hyvin perillä aiheesta, mut kokeillaan jos vaikka toimisi
Noin se yksinkertaisimmillaan toimii, miten tuolla edellä suunnittelit.
Laita sille kompuran magneettikytkimelle rele, jonka miinuspuolta ohjaa se alapainekytkin. Tai ala/yläpaine kytkin, jos haluaa hifistellä.

Sit relen + ohjaus ilmastoinnin käyttökytkimeltä pakkasvahdin kautta, ni kompura pyörii aina kun ilmastointi on päällä jos ja kun pakkasvahti sen sallii.

Tehon säädön voi rakentaa säädettävällä pakkasvahdilla, jolloin siitä termarin nupista saa säädettyä kompuran lepuutuskynnystä miedommaks, jos tuppaa tulemaan liian kylmää.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.07.2022, 11:54
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Noin se yksinkertaisimmillaan toimii, miten tuolla edellä suunnittelit.
Laita sille kompuran magneettikytkimelle rele, jonka miinuspuolta ohjaa se alapainekytkin. Tai ala/yläpaine kytkin, jos haluaa hifistellä.

Sit relen + ohjaus ilmastoinnin käyttökytkimeltä pakkasvahdin kautta, ni kompura pyörii aina kun ilmastointi on päällä jos ja kun pakkasvahti sen sallii.

Tehon säädön voi rakentaa säädettävällä pakkasvahdilla, jolloin siitä termarin nupista saa säädettyä kompuran lepuutuskynnystä miedommaks, jos tuppaa tulemaan liian kylmää.

No hyvä tietää, ettei ihan hakoteillä ajatus itellä oo

Ajatus olisi, että jos en saa toteutettua viilennyksen tehon säätöä sähköisesti alkuperäisellä säätimellä eli boksin kautta, laitan tuon pakkasvahtitermarin kojelaudan alle piiloon ja säädän sen vaan silleen ettei höyrystin jäädy, lämmönsäätö sitten tosiaan vaan lämmintä sekaan sotkemalla.Tuolleen ainakin alkuun aattelin kokeilla.
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.07.2022, 22:33
Samppahj:n Avatar
Samppahj Samppahj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.15
Sijainti: Vähäkyrö
Viestit: 607
Perusasetus

Kysäse kytkentäkaaviota Seitoylta. Niillä on aika kattava kokoelma kirjallisuutta ja Toyota nostalgia ry:nä eri motivaatio auttaa harrastajaa, ku perus merkkihuolto.
__________________
SLCK #552

HJ60 -88
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.07.2022, 14:15
simmerman:n Avatar
simmerman simmerman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.04.06
Sijainti: ISOMPI-KOUVOLA(myllykoski)
Viestit: 417
Perusasetus

Tohon järjestelmään kannattaa laittaa paineanturi ihan jo sen takia että jos kaasut karkaa järjestelmästä niin katkaisee kompuran toiminnan ettei pyöri kuiviltaan. Pelkällä pakkasanturilla se antaa kopressorin pyörä eikä katkaise sen toimintaa kun ei kylmää tule.
__________________
KYM#4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.07.2022, 20:38
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja simmerman Näytä viesti
Tohon järjestelmään kannattaa laittaa paineanturi ihan jo sen takia että jos kaasut karkaa järjestelmästä niin katkaisee kompuran toiminnan ettei pyöri kuiviltaan. Pelkällä pakkasanturilla se antaa kopressorin pyörä eikä katkaise sen toimintaa kun ei kylmää tule.
Juu.. on siinä sisäyksikössä paineanturi jo alunperin:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jull Näytä viesti
Nyt ajatus on laittaa vaan pelkkä on/off kytkin kojelautaan ilman mitään säätöä. Kun kytkimen laittaa on-asentoon, systeemi ohjautuu kylmäainelinjassa olevan painekytkimen kautta, joka kytkee päälle ja pois kompressorin magneettikytkintä. Lämmönsäätö tapahtuu sekoittamalla lämmintä ilmaa tarvittaessa sekaan, jos liian kylmää pukkaa. Kennon jäätymisen esto tosiaan onnistunee ihan halpis-mekaanisella termostaattikiertokytkimellä, sen säätää katkaisemaan virran magneettikytkimeltä ennen kuin höyrystimessä alkaa kondenssivesi jäätyä.
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.08.2022, 19:46
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Löytyihän se ilmastoinnin ohjainboxi johtosarjoineen yhdeltä palstalaiselta kuitenkin. Tuo on otettu LJ78:sta ja on siis 12 volttinen, mutta siiitä ongelmasta selviää lisäämällä pari relettä systeemiin.




Lähes oikea kytkentäkaaviokin löytyi, rakensin vielä varuilta testisysteemin, että sain kokeiltua johdotukset ja ite ohjainboxin toimivuuden.




Videolla "ammattimainen" testiasetelma, jossa mukillinen jäävettä kuvaa jäätyvää höyrystintä ja 12 V polttimo esittää kompuran magneettikytkintä . J7x ilmastoinneissa ei tosiaan ole on/off-kytkintä, vaan systeemi käynnistyy kääntämällä tuota puhallinkytkimen juuressa olevaa potikkaa:

https://www.youtube.com/watch?v=BPvfZEosCRI


Lauhduttimen kanssa ei yllätyksiä, hyvin käy paikoilleen. Pari kiinnikettä joutuu vielä tekemään.

__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Bj75 pakettiauton "kovat" takapenkit Erion O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 4 12.06.2018 08:51
Nopeusmittarin vaijeriin "" T-kappale"" Hodarin automaatin päivitykseen BJ-40/76 Tekniikka & Jutustelu 7 26.04.2015 22:05
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet Dectane O/M/V Renkaat ja vanteet 1 19.01.2013 15:02
"nysäakseli" miten virheetön sen tarvii olla?edit, entäs "hubi"? lacrits68 Tekniikka & Jutustelu 5 17.04.2011 17:00


Sivu luotu: 12:49 (GMT +2).