![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Ruiskun säätöihin löytyy youtubesta paljon videoita. En nyt löydä sitä millä ite aloin säädellä, mutta ohje oli jotenkin silleen, että kun ruiskun päähän laittaa pikkupainemittarin, niin siihen laittaa 2.5bar, sitten se ruiskun pohjassa oleva vena kokonaan auki, kyljessä oleva vena 3/4 auki ja sitten vääntää takareunan maalimääräruuvin auki kokonaan, painaa liipasimen pohjaan ja sit vääntää ruuvia siihen asti kun tuntee liipasimessa että osuu siihen. Sen jälkeen päästää liipasimesta ja kiertää vielä 2 kierrosta kiinni. Sillä saa hyvät perussäädöt. Ohentimessa 20 ja 30% välillä on iso ero sen suhteen että kuinka tasaista pintaa saa.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Halpisruiskuilla ei kyllä pääse millään samoihin kerrospaksuuksiin kuin jollain korkkarilla, mutta en kyllä ite ainakaan tykkää mistää 5mm kerroksesta. Voihan sitä sit vetää halpisruiskulla parikin kerrosta jos haluu käyttää epoksia hinkkavärin sijaan.
Ammattimaalarin mukaan sellanen homopaksu korkkarilla maalattu pinta halkasee perinteistet automaalit jos sellasen pintaan vetää. Polyuretaanissa sitä tuskin tapahtuu. Ammattimaalari kerto myös, että kandee antaa epoksin asettua n. 3pv ja sit hioo vasta jos hiomaväriä tai muuta hienompaa pintaa hakee perinteisille automaaleille.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur Viimeksi muokannut Hessu888 : 22.06.2022 20:01 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Laitetaan vielä mainos ruiskun puhdistusspraystä, kun ite oon ainakin todennut, että sillä saa nopeesti vehkeet puhtaaks. Pelkällä ohentimella teollisuusmaalit lähtee huonosti.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Edelleen ns. aloittelijana kommentoin...Lainaus:
nykyään nuo digitaalivaakat(keittiö-) on niin halpoja, että kannattaa hankkia sellainen massan, kovetteen ja ohenteen annosteluun. Ja kun opettelee uuden ruiskun/maalityypin ruiskuttamista, niin seinälle vain reilusti pahvia, ja lähteä hakemaan valmistajien ilmoittamista arvoista paineet ja neulan säädöt kohdalleen; siis kymmeniä täpliä/ovaleita; ja samalta etäisyydeltä; vaikka riman pätkä jesarilla paineilmaletkuun, jos ristilaseria tms ei ole. -> aika äkkiä selviää, miten säädöt vaikuttaa. Ja tuohon paineilmaan: Jos paineilman paine heittelee, ja varsinkin sylkee välillä öljyistä vettä; maalaus ei onnistu, vaikka on 1000e ruisku... Minulla on ollut vanha, rikkinäinen kompressori lisäsäiliönä, ja sen paineen alentimella ruiskulle sen vaatima paine n. 6metrin letkunpäässä ruiskusta. (2 kompuraa tekee paineilmaa, molemmat 10bar, työntää paineensäätimien kautta 8 bar 10m pitkiin letkuihin, jotka menee tuohon rikkinäineen kompuraan, suoraa säiliön päässä olevaan liittimeen, ja toisesta säiliön yhteestä letkuun paineensäätimen kautta se 2,5....5 bar painetta ruiskun letkuun, siis tuo rikkinäinen kompura toimii lisäsäiliön lisäksi vedenerottimena) -> tuon rikkinäisen "Balma?-" kompuran paineensäädin ei ole kovin hyvä, mutta eipä ole ollut energiaa korvata sitä ulkopuolisella ns. teollisuusmallin säätimellä, joka on 20v odottanut varastossa.... |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aloittelijan kysymyksiä dana peristä | Tonijii | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 14.01.2017 02:15 |
offroad suunnistus aloittelijan kysymyksiä | tomcat | Tekniikka & Jutustelu | 37 | 23.04.2012 07:34 |
Auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 28.07.2009 18:01 | |
auton maalaus | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 26.01.2005 12:46 | |
Aloittelijan kysymyksiä... | Lazze | Vuosimallit 1968-1982 | 3 | 09.05.2003 11:25 |