![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Hyvä meininki! Tästä ketjusta saatta olla apua itsellekkin, jos sitä omaa rupeaa kunnostamaan jossain kohden, vaikka onkin eri valmistajan tekele, saa hyviä tärppejä. Kalustokin eli mittalaitteet näyttää olevan hyvin kunnossa ![]() Lainaus:
Joskin jossain vaiheessa about 25v sitten siirryin teknisestä hommasta pois ja enää satunnaisesti tarvittaessa jotain räplännyt. Oskilloskooppikin on annettu kaverille lainaan. ![]() Hyvä kun "old school" korjaajia vielä löytyy, ettei ole pelkästään kertakäyttö/roskiin meininkiä. Vaikka 90-luvulla kun jo tuli noi pintaliitoskomponentit ja hankaloitti hommaa "kotikorjaajien" osalta. Duunissahan oli pelit ja pensselit siihenkin. Ja suurennuslasilamput ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Osia odotellessa tutkimuksetja mittaukset jatkuneet. Uteliaisuus kasvanut tutkimusten edetessä. Tullut piirrettyä lähes koko tötterön piirikaavio. Liitteenä teho output sekä kontrolliosan scheemat. Mukana saattaa olla myös virheitä, mutta kyllä näistä kytkentöjen toimintaperiaatteet pitäisi selvitä. Joukossa paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia ja suunnittelijan oivalluksia. Jos on kiinnostunut tehoelektroniikasta niin kannattaa tutkia.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Ei ole vielä edellisissä scheemoissa, mutta kiinnitin huomion monimutkaisen näköiseen ilmaventtiilin ohjauskytkentään. Tästä lisää myöhemmin. Testissä venttiilin tilalla irtonainen rele ja kompressorin tilalla lamppu. Kortilla on myös Triac kytkin kompressorin ohjausta varten. Tästä on omalla kompressorilla oleva rinnakkaismalli. PWM DACin signaali on vähän oudon näköistä tavaraa. No ehkä ST62xx "pesukone prossulla" ei parempaan pystytä. Filtteröity ohjaus UC3845 kontrollerille näyttää kuitenkin hyvältä. Toisessa skooppikuvassa Start / Stop sekvenssi. Nyt kun tehoaste on pois pelistä niin kontrolleri ei tietenkään mene cloced looppiin. Sellaisen havainnon kuitenkin voi tehdä, että startissa on hanat kaakossa eli maksimi virta ja virtasäädöllä ei vaikutusta ohjausjännitteeseen. Aika hieno kytkentä / oivallus löytyy output piirin virran mittauksesta mikä on UC3845 kontrolli luupissa. Lisää vähän oudompia ratkaisuja. Verkkovirran sisääntulossa on yksi rele millä hallitaan isojen konkkien latausvirtaa käynnistettäessä. Tämä on normaali systeemi. Tulopiirin "pääkytkin" on toteutettu siten, että kaksi relettä eli neljät kärjet rinnakkain! Kyllähän ne staattista virtaa kestävät, mutta kytkentä ja katkaisu hetkellä väkisin pientä eriaikaisuutta kytkennässä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Konjakkia oli vielä sen verran, että syntyi yksi scheema sivu lisää. Tässä main boardille tulevat ohjausjohdot. Kolvin kitkin (liipaisin), kolvin interlock, painekytkin ja ilmaventtiilin ohjaus. 24V ilmaventtiilin ohjauksessa on kikkailtu. Vetää noin 26V jännitteellä ja venttiiliä pidetään auki noin 12,5V jännitteellä. Säästetty vähän powerin tehossa.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Elämme mielenkiintoisia aikoja. Osat tuli perjantaina. Viikonloppuna ollut muuta hommaa, mutta pe iltana korjaus edistyi heti hieman.
Alumiinipelti kuumaksi ja juotoshommiin. Onnistui ihan hyvin kun nosti esilämmöt riittävän ylös. Tina tietysti matalamman sulamispisteen tina-lyijy seosta mikä nykyisin boikotissa. Tällaisessa duunissa matalampi sulamispiste vaan auttaa paljon. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Henkiinherätys on tarkoitus tehdä siten, että tarkistaa kaikki toiminnot mahdollisuuksien mukaan ennen täyden jännitteen ja tehon kytkemistä.
Kortilta on tulopuolen tasasuuntaaja irroitettu ja pääpiirille ajetaan powerista pientä jännitettä virtarajan kera. Gate driverissä on vielä iso fetti korvaamassa W12 merkittyä tuntematonta. Signaalit näyttävät priima tavaralta eli räjähtäneiden gate drivereiden osien tunnistus ja korjaus onnistui. Yksi ajatusmoka mittausjärjestelyssä kuitenkin tuli. Liika into kostautuu aina. Tarkkasilmäinen huomaa kuvasta, että räjähtäneistä 0.1R virranmittausvastuksista on vain yksi asennettu. Tässä oli tavoite skaalata konvetterin säätöluuppi 1/10 osaan oikeasta mittauksia varten. No kytkentähän on sellainen, että tätä ensiö puolella olevaa virran mittausta ei käytetä mihinkään. Toisio puolella on samanlainen 0.01R shuntti mikä on konvertterin takaisinkytkentä luupissa. Ilman takaisinkytkentää pulssisuhde on noin 50% eli maksimi tehot. Kiinostaisi kuitenkin varmistaa, että säätö toimii ennen täyttä jännitettä. Tässä pitää miettiä lisää. Ken haluaa myötäfuntsailla näitä juttuja niin voi tutkia aikaisemmin litettyjä auki piirrettyjä scheemoja. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Onko tutkaillessa tullut mitään osviittaa mikä on tuhoon johtanut? Eikös noissa kuitenkin ole yleensä "suojapiirejä" tehtynä.
Vai onko joku komponentti vaan pettänyt ja aiheuttanut ketjureaktion ja sitten alkanut paukkua sieltä täältä tavaraa poroiksi?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään kuris servo cutter | tjl | O/M/V Muut | 0 | 17.04.2016 15:01 |
Myydään plasma | jiba | O/M/V Muut | 5 | 23.09.2015 13:51 |
Myyty plasma | ventora | O/M/V Muut | 3 | 17.05.2011 18:36 |
Ostetaan plasma | Lalli bj40 | O/M/V Muut | 2 | 31.03.2011 16:24 |
plasma & lcd | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 2 | 17.12.2008 18:35 |