Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45
Ja kun sitä mutteria kokeilee kiristää, niin hana ei saa olla aivan maksimi auki. Hiukan hanaa kiinnipäin, varttikierroskin riittää.
|
Siis Minulla em. johtuen mielikuva, että tuo hana/sulku pitäisi olla täysin kiinni, kun "TaliPoksia" kiristetään.
-> kun tuota "kiinniolovaatimusta" ihmettelin/kysyin, niin sain vastaukseksi hetken luennon;.... Sulku on oltava kiinni, kun "TaliPoksia" kiristetään; sillä jos "Puolessa välissä", niin sulun akseli voi kääntyä kieroon kiristettäessä, ja jos pitää ensimmäisen kerran kiinni väännettäessä, niin akseli voi murtua, ja sitten kun vääntää auki, katkennut akseli päästää laipan poikittain, ja sulkua ei saa enää kiinni....
"Onneksi-" noita ruuvattavia hanoja/sulkuja on nykyään enää "historiallisissa" huviveneissä: ns. "Palloventtiilit- hanat" ovat korvanneet nuo...
(Vielä, kun saataisiin veneen omistajat ymmärtämään, että vedessä suljettu "palloventtiili" on täynnä vettä! siis kun vene on nostettu ylös, niin jokainen "palloventtiili" pitää "pissattaa" kääntämällä kahvasta rauhallisesti Auki-Kiinni muutaman kerran..., niin jäätyminen ei riko niitä....
Siis ylläoleva venepuolelta, ei välttämättä päde kiinteistöpuoleen.