Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.04.2022, 22:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Venepuolella, siis veden ottoon/pysäyttämiseen, yksi vanha ""Merikarhu-""" kertoi...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Ja kun sitä mutteria kokeilee kiristää, niin hana ei saa olla aivan maksimi auki. Hiukan hanaa kiinnipäin, varttikierroskin riittää.
Siis Minulla em. johtuen mielikuva, että tuo hana/sulku pitäisi olla täysin kiinni, kun "TaliPoksia" kiristetään.
-> kun tuota "kiinniolovaatimusta" ihmettelin/kysyin, niin sain vastaukseksi hetken luennon;.... Sulku on oltava kiinni, kun "TaliPoksia" kiristetään; sillä jos "Puolessa välissä", niin sulun akseli voi kääntyä kieroon kiristettäessä, ja jos pitää ensimmäisen kerran kiinni väännettäessä, niin akseli voi murtua, ja sitten kun vääntää auki, katkennut akseli päästää laipan poikittain, ja sulkua ei saa enää kiinni....

"Onneksi-" noita ruuvattavia hanoja/sulkuja on nykyään enää "historiallisissa" huviveneissä: ns. "Palloventtiilit- hanat" ovat korvanneet nuo...
(Vielä, kun saataisiin veneen omistajat ymmärtämään, että vedessä suljettu "palloventtiili" on täynnä vettä! siis kun vene on nostettu ylös, niin jokainen "palloventtiili" pitää "pissattaa" kääntämällä kahvasta rauhallisesti Auki-Kiinni muutaman kerran..., niin jäätyminen ei riko niitä....

Siis ylläoleva venepuolelta, ei välttämättä päde kiinteistöpuoleen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.04.2022, 09:35
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Kyllä näitä on kiinteistöpuolellakin aika pitkään suositeltu korvattavaksi palloventtiileillä. Varsinkin jos on oma kaivo ja hiukan kalkkia tms vedessä mukana, niin nuo kierrettävät venttiilit ovat aivan maailmanlopun vehkeitä.
Yleensä järjestelmät on kyllä suunniteltu sellaisiksi, että pieniä osuuksia saa suljettua erikseen - ei siis tarvitse satoja tai tuhansia litroja läträtä yhden venttiilin, kv-pumpun tms vaihdon takia. Tietysti vähän tuurissaan, miten on budjetti ollut tiukilla rakennusvaiheessa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.04.2022, 06:48
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
"Onneksi-" noita ruuvattavia hanoja/sulkuja on nykyään enää "historiallisissa" huviveneissä: ns. "Palloventtiilit- hanat" ovat korvanneet nuo...
(Vielä, kun saataisiin veneen omistajat ymmärtämään, että vedessä suljettu "palloventtiili" on täynnä vettä! siis kun vene on nostettu ylös, niin jokainen "palloventtiili" pitää "pissattaa" kääntämällä kahvasta rauhallisesti Auki-Kiinni muutaman kerran..., niin jäätyminen ei riko niitä....

Siis ylläoleva venepuolelta, ei välttämättä päde kiinteistöpuoleen.
Sopii ohjeeksi kiinteistäpuolellekin, jos järjestelmä tyhjennetään vedestä rakennuksen jäädessä kylmilleen. Olen kuullut näistä suosituksen, että tuollainen kuulasulku jätettäisiin talveksi "puoliväliin", eli ei täysin kiinni eikä auki. Sulkuun mahdollisesti jäänyt vesi ei jäätyessään niin helposti riko venttiiliä, kun venttiili on puolivälin asennossa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.04.2022, 10:17
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.410
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis Minulla em. johtuen mielikuva, että tuo hana/sulku pitäisi olla täysin kiinni, kun "TaliPoksia" kiristetään.
-> kun tuota "kiinniolovaatimusta" ihmettelin/kysyin, niin sain vastaukseksi hetken luennon;.... Sulku on oltava kiinni, kun "TaliPoksia" kiristetään; sillä jos "Puolessa välissä", niin sulun akseli voi kääntyä kieroon kiristettäessä, ja jos pitää ensimmäisen kerran kiinni väännettäessä, niin akseli voi murtua, ja sitten kun vääntää auki, katkennut akseli päästää laipan poikittain, ja sulkua ei saa enää kiinni....

"Onneksi-" noita ruuvattavia hanoja/sulkuja on nykyään enää "historiallisissa" huviveneissä: ns. "Palloventtiilit- hanat" ovat korvanneet nuo...
(Vielä, kun saataisiin veneen omistajat ymmärtämään, että vedessä suljettu "palloventtiili" on täynnä vettä! siis kun vene on nostettu ylös, niin jokainen "palloventtiili" pitää "pissattaa" kääntämällä kahvasta rauhallisesti Auki-Kiinni muutaman kerran..., niin jäätyminen ei riko niitä....

Siis ylläoleva venepuolelta, ei välttämättä päde kiinteistöpuoleen.
Mulla on tollanen kierrettävä hana kans tuolla pannuhuoneessa, vähän on jotain härmää siinä akselin juuressa, mutta ei tiputa. Joku vuos sitten kun sitä joutui pyörittelemään, tiputteli vähän mutta asettui ihan itsekseen.

Ja veneessä noi vivulla toimivat "pallot", nekin jumittaneet, jos niitä ei välillä veivaa. Omassa esim. toissa syksynä noston jälkeen kaikki oli ok ja ne tuli "tyhjättyä" ja kaikki toimi, mutta olivat sitten ihan yberjäykkiä seuraavana kesänä (ekan kerran tosin). Aikasemmin vähän voidellut niitä, mutta ekan kerran oli niin jäykät, että pelotti vääntää kiinni/auki. Konehuoneen puolelta tuli vaihdettua se viimeinen ruuvattavakin pohjaremontin yhteydessä tollaseen uudempaan.
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu dumppi-venttiili lepoantti O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 17.08.2014 21:12
Myydään EGR-venttiili. Napalukko O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.11.2010 01:06
Suzuki TBI:n ISC venttiili Säätäjä_setä Tekniikka & Jutustelu 2 20.12.2008 12:16
O: Bypass venttiili O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 18.04.2007 13:08
Range 72 pannuhuoneen kierteet antureille MudJugi Tekniikka & Jutustelu 9 29.11.2005 21:00


Sivu luotu: 02:56 (GMT +2).