Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.03.2022, 21:05
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Vielä hienoviritys hp8904 generaattorilla ja kytkentä kenttätestausta vaille valmis. Kenttätestaus tarvitaan koska autossa häiriöitä on labra olosuhteita ja simulaatioita enemmän.
Kuva syntyneestä kytkennästä alla. (Jostain syystä .png muotoinen kuva ei tartu tähän.)

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	testigeneraattorit.jpg‎
Views:	1037
Size:	93,9 Kt
ID:	101611   Click image for larger version

Name:	vw_anturin_inputti_piirin_labrausta_pulssimuoto.jpg‎
Views:	1094
Size:	101,7 Kt
ID:	101612   Click image for larger version

Name:	cranc_sensor_input_circuit.png‎
Views:	1048
Size:	19,2 Kt
ID:	101613  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.03.2022, 21:22
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

solenoidiventtiili


Seuraava tutkimuskohde oli pumpun stop solenoidiventtiili. Ottaa virtaa 1.2 ... 1.8A jännitteestä ja vähän lämpötilastakin riippuen.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	solenoidiventtiili.jpg‎
Views:	2179
Size:	160,1 Kt
ID:	101614  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.03.2022, 21:57
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Mikäs tuossa on ongelma kun virtakaan ei ole kovin suuri. Ensimmäinen selvä haaste on se, että solenoidin toinen napa on maissa eli kytkentä pitää tapahtua jännitesyätön eli plus-navan puolella. Seuraava ei ihan niin selvä haaste liittyy solenoidin nopeuteen. Tässä sovelluksessa kun halutaan solenoidista kaikki mahdollinen nopeus jotta rajoitin saataisiin vastaamaan riittävän nopeasti. Tässä välissä flash backki fysiikkaan. Kun solenoidista katkaistaan virta pyrkii solenoidiiin varautunut magneettinen energia jatkamaan virran kulkua väkisin. Tämä ilmiö näkyy käytännössä siten, että katkaisuhetkellä piirin jännite lähtee nousemaan kohti äärettömyyttä. Kuinka korkealle riippuu piirin hyvyysarvosta. Käytännön vastaukseksi riittää, että nousee korkeaksi. Transistorit, fetit ym puolijohdekytkimet kestävät vain rajallisen jännitteen eli jotain ilmiölle on tehtävä. Yleisin temppu on leikata nousu käyttöjännitteeseen. Tähän suojaulseen riittäisi yksi diodi. Tällä tempulla on kuitenkin hintansa. Releen tai tässä tapauksessa solenoidiventtiilin aukeamisaika hidastuu. Hidastuu ajaksi mikä tarvitaan magneettipiiriin varastoituneen energian purkamiseen tai paremminkin virran putoaamiseen kohti nollaa. Nopeutta saadaan lisää mitä suuremmaksi katkaisun jälkeinen jännite annetaan nousta. Tämä vaikuttaa suoraan virtaan millä energia purkautuu eli myös voimaan millä solenoidi pyrkii vielä pitämään.

Tämä ei onneksi ole maailman ainoa solenoidi mitä ohjataan. Puolijohdevalmistajilla on paljon valmiita ratkaisuja tähän. Omissa jemmoissa sattui olemaan IR:n IPS511 draivereita. Esimerkiksi toulta löytyy datalehti jos kiinnostaa tutkia tarkemmin.

https://eu.mouser.com/ProductDetail/...Sc30DQbA%3D%3D

Tämä piiri on kaikilla suojauksilla varustettu high side driveri minkä clamping voltage on vähän yli 50V. Tarkoittaa, että piiri antaa jännitteen nousta 50V asti ennen kuin purkuvirtaa alkaa kulkemaan. Tämä jo nopeuttaa solenoidin toimintaa merkittävästi.



Alla myös kuva driverin kytkennästä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	solenoid_driver_circuit.png‎
Views:	941
Size:	12,8 Kt
ID:	101616   Click image for larger version

Name:	solenoidi_driveri_signaali.jpg‎
Views:	2021
Size:	254,8 Kt
ID:	101615  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.03.2022, 22:11
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Tojotan rundimittari


Seuraava tuntematon oli Tojotan alkuperäisen kierroslukumittarin signaali. Tiedossa oli, että pumpussa on reluktanssianturi, mutta ei mitään muuta. Tarvittavia tietoja oli montako pulssia / rierros ja anturista saatava signaali. Tero teki jälleen etämittauksia.
Jännitetaso näytti olevan 1-2V välillä ja ensimmäinen arvio 20pulssia / moottorin kierros.
Tojotan sähkökaavion mukaananturin toinen napa olisi maissa. Tämä ei ollut vielä varmaa kun auton originaali johtosarja oli "huonossa kunnossa".

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	LJ 1500rpm_small.jpg‎
Views:	940
Size:	82,6 Kt
ID:	101618   Click image for larger version

Name:	LJ 800rpm_small.jpg‎
Views:	942
Size:	71,5 Kt
ID:	101617   Click image for larger version

Name:	Tojota_rundimittari.jpg‎
Views:	2108
Size:	174,3 Kt
ID:	101622  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.03.2022, 22:22
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Kytkennästä tuli alla olevan mukainen kun ei varmuudella vielä tiedetty kaikkea, Testikorttiin laitoin lisäksi trimmerin millä voi säätää jengakellolle tarjottavan signaalin voimakkuutta jotta voimme selvittää sen herkkyysalueen. Toimi moitteetta muutaman kymmenen millivoltin jännitteestä usean voltin signaaliin. Selvisi myös, että signaali on unipolaari eli maata vasten referoitu.
Testikortin softaan tuli myös ominaisuus millä kierroslukumittarille voidaan antaa laskettuja arvoja 500, 1000, 2000 ... 6000rpm. Välillä myös selvisi, että pumpussa olevan anturin hammasluku on 37 eli kierroslukumittarille tarvitaan 18.5 pulssia / moottorin kierros.
Näillä tiedoilla mentiinkin jo pitkälle.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Tojota_tacho_output_circuit.png‎
Views:	958
Size:	11,6 Kt
ID:	101623   Click image for larger version

Name:	Tojota_rundimittari_testisignaali.jpg‎
Views:	949
Size:	95,5 Kt
ID:	101624   Click image for larger version

Name:	Tojota_rundimittari_testaus_autossa.jpg‎
Views:	2009
Size:	47,0 Kt
ID:	101625  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.03.2022, 22:35
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Testikortti / prossun valinta


Etäisyydestä johtuen päätettiin, että teen testikortin millä voimme verifioida toiminnat autossa. Piti keksiä ympäristö mihin Tero voisi tarvittaessa ladata itse uutta testisoftaa. Arduino arkkitehtuuri tuntui sopivimmalta tähän. Helppo ja varmatoiminen ympäristö. Suorituskykyvaatimukset mikrokontrollerille kun ei ole mahdottomat tässä sovelluksessa niin prossukortiksi valikoitui Arduino UNO missä on Atmega 328 prossu.

Täydellinen dokumentaatio ja testikortti Terolle.


PS huomaa softankehityksessä tarvittavat voiteluaineet että ei leikkaa kiinni.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	testikortti.jpg‎
Views:	908
Size:	176,7 Kt
ID:	101626   Click image for larger version

Name:	testikortti_2.jpg‎
Views:	965
Size:	277,9 Kt
ID:	101627   Click image for larger version

Name:	testikortin_testausta.jpg‎
Views:	927
Size:	247,3 Kt
ID:	101628   Click image for larger version

Name:	softankehitystä.jpg‎
Views:	2050
Size:	99,3 Kt
ID:	101629   Click image for larger version

Name:	microcontroller_circuit.png‎
Views:	964
Size:	31,9 Kt
ID:	101630  

Click image for larger version

Name:	display_option.png‎
Views:	945
Size:	12,2 Kt
ID:	101631   Click image for larger version

Name:	testikortti_maailmalle.jpg‎
Views:	2016
Size:	155,3 Kt
ID:	101632  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 21.03.2022 22:40
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.03.2022, 22:52
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 714
Perusasetus

Testauksen edetessä "tuotantokorttien" piirilevyt tulivat ja tehdas käynnistyi. Pääosa pintaliitos tekniikkaa tosin ei kovin tiheää. Tuotantokortissakin on vielä mahdollisuus liittää siihen pieni LCD näyttö. Rajoitin ym testeissä siitä lienee vielä hyötyä vaikka jääkin pois lopullisesta asennuksesta.



Yksi viimehetken muutos tuli mitä spekseissä ei ollut. Tero halusi rajoittimelle kaksi porrasta: Vapaalla ja vaihde päällä. Softassa ei ongelma, mutta vapaa kytkimelle piti virittää oma inputti.



niin tässä on myös diagnostiikkaa. Tunnistaa jos solenoidi on kärähtänyt tai johto poikki.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	testikortti_autossa.jpg‎
Views:	920
Size:	192,5 Kt
ID:	101633   Click image for larger version

Name:	korttien_kasausta.jpg‎
Views:	934
Size:	89,0 Kt
ID:	101634   Click image for larger version

Name:	kortit.jpg‎
Views:	1993
Size:	294,5 Kt
ID:	101635   Click image for larger version

Name:	N-switch_input.jpg‎
Views:	1999
Size:	257,9 Kt
ID:	101636  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 21.03.2022 23:15
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota LJ:stä ToyWagen VOL2 Sumsar Maasturiprojektit 118 19.04.2024 16:43
Myydään PAINEPESUREITA ja elektroniikkaa 33SD O/M/V Muut 15 29.07.2017 22:54
Toyota Crawler (ToyWagen) kippo86 Maasturiprojektit 497 25.12.2015 21:20
Ostetaan La / elektroniikkaa fimika O/M/V Muut 1 01.04.2011 15:34
m:Elektroniikkaa kotiin Joakim1 O/M/V Muut 1 04.04.2007 07:28


Sivu luotu: 09:12 (GMT +2).