![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() Jos se on niitä viimevuotisia hiekotushiekkoja Saharasta? ![]() https://www.ilmatieteenlaitos.fi/uut...Dg9WvlxPiBcJzl
www.alanmiehet.com #1 |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Asiahan selviää kun ottaa aivan vierestä satsin lunta ja junttaa sen kasaan ja katsoo, muuttuuko väri. |
|
||||
|
||||
![]()
Ehkä mysteeri alkaa selvitä. Nimittäin jos renkaissa olis jotain sontaa, ne kyllä väkisinkin puhdistuu kun siellä lumiessa suditellaan kilometritolkulla. Mä kun olin ajamassa niin keli oli noin nollassa ja lumi alkoi olla jo sellasta märkää lumipallolunta. Renkaat oli puhtaamman näköiset kuin uutena.
Saharahiekka kuulostaa sopivan eksoottiselta selitykseltä tolle punaiselle värille. ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Viimetalvena sitä Saharan hiekkaa oli kyllä hyvin täälläkin pihalla hangella ja veneiden pressujen päälle jäi ihan hyvin kun lumi suli vedeksi. Tänä vuonna en kyllä ole huomannut.
Mutta toi että sitä oilisi vain yhden renkaan alla ei mielestäni ihan osu, tai että se olisi vielä siinä hangen päällä jotain viimetalven satoa, eiköhän ne ole jo siellä maapohjassa kesän jäljiltä.
|
||||
|
||||
![]()
Jos sitä jää vaan pakoputken puolelle niin ohjatkaa joku pakokaasu suoraan renkaalle ja kokeilee tehostaako värjäytymistä. Jos se on jotain ruosteen sekaista paskaa pakoputkesta
|
|
|||
|
|||
![]()
Ihmettelin tätä värjäytymistä ensikertaa -99 talvella. Eka talvi pölliautokuskina niin kyllä siinä riitti ihmeteltävää että mistä tulee tehostimenliemet pihalle. Ei tulleet mistään mutta toi värjäytynyt lumi on jokatalvinen ilmiö.
Auratulla pinnalla mun mielestä ei tuu, paitsi jos on jokunen sentti satanut lunta viimeisen aurauksen jälkeen. Perävaunun pyöristä ei tuu mun mielestä tai sitte määrä on paljon pienempi. Vetäjän pyöristä sitä tulee metsäpäässä lastatessa tai jossain metsätien päässä kun toppaa sitomaan/ottamaan ketjut pois. Näin vois ajatella että tarvii lämpöä syntyäkseen. On ollu autoja sivuputkella, pystyputkella ja mahan alle puhaltava, kaikista tulee tota värjäytynyttä lunta. Eli näissä on riittänyt se lämpö mitä jäädyttäjästä/moottorista/laatikosta/peristä tulee. Musta tuntuu että ilmiötä ei esiinny kovilla pakkasilla, en ole ihan varma tästä. Itsekin tätä asiaa ihmetelleenä kyllä kiinnostais tietää että mistä on kyse.
|
|||
|
|||
![]()
No minä olen ihmetellyt samaa että John Deere XUV värjää apukuskin puolelta lunta punertavaksi ja mistään ei löydy vuotoa. Sitten vanteen sisäsyrjältä kans löytyy tuota punertavaa lunta. Pakoputki on pikkasen sillä kantilla takana. Ja tässähän on vetoakselit ja ne on kyllä kuivat.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
33x12.50R15 rengas-vanne-yhdistelmä tosi talveen ja syvään lumeen ? | dragonxi | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 10.12.2021 22:50 |
Vihreää vai punaista jäähdytysnestettä ? | Porvoon Hilma | Tekniikka & Jutustelu | 27 | 03.12.2012 17:08 |
Mitkä renkaat lumeen? | patu | Tekniikka & Jutustelu | 22 | 28.02.2012 21:17 |
Syvään lumeen parhaat? | Jull | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 26.09.2005 17:25 |
Väriä | bj45lava | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 14.12.2003 01:03 |