Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #5  
Vanha 02.01.2022, 01:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ollakko; Vai Ei olla?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Moggen Näytä viesti
Kaksi on aina yhtä parempi maadoituksessa
Lisään pari kuvaa alkuviestiin
Siis jos lokilämppäri maadoitetaan sekä auton metalliseen puskuriin (tai johdolla johonkin mielivaltaiseen paikkaan, olkoon nyt vaikka akun miinuskenkään)

ja sitten lämmityselementin kautta moottorin lohkoon/kanteen.

Tuo lohko/kansi on yleensä valuterästä, uudemmissa autoissa yhä useammin alumiinia(kevytmetallia)

Ja lämmittimen vastuslangat on yleensä jonkin sortin "rosterisessa" kuoressa/kotelossa, joka on jäähdytinnesteen ympäröimä.
-> jo tuosta, ns. rosteri ja teräs, saadaan aikaan kemiallinen pari, siis lohko ruostuu.

Ja jos rosterinen läppärin vastus on maadoitettu lohkoon, ja puskurissaoleva lokilämppärin pistoke koriin/akun -kenkään.

Mitä tapahtuu? varsinkin jos akun ja moottorin lohkon välinen liitos hapettuu/löystyy?

Laturi työntää 20-150 amppeeria virtaa, ja suuri osa siitä voi vikatilassa mennä lohkolämppärin johdatuksen kautta. (normitilassa vain muutamia/kymmeniä amppeereja)
Startatessa virrat voi olla useita? satoja amppeereja!
-> Lokilämppärin kautta auto voi palaa, vaikka ei ole ollut lokilämppärissä viikkoihin.

Siinä ollaan topiikin aloittajan kanssa samaa mieltä; että asiaa kannattaa miettiä, ja olisko suuri investointi ostaa uusi lokilämppäri 30 vuotis- huollossa?
Taikka 20e investointi: laittaa vikavirtasuojakytkin lokilämppärin johtoon?

Ja nuo "jatkojohto-" tyyppiset vikavirtasuojat on ns. hyviä, MUTTA kun ne toimivat, kuten suunniteltu, niin ne jää välistä pois....
Siis """"tuo on paska/rikki, auto tms. oli aamulla kylmä, ja kun paiskasin sen tuonne nurkkaan, niin heti alkoi lämpenemään"""""

Nykyään kaikki auton tms. lämmitykseen soveltuvat pistorasiat pitää asentaa vikavirtasuojan taakse.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Turvallisuus on hienoa Ex_inkkari Chit-Chat 6 14.01.2011 23:24
rengas turvallisuus video TimJus Linkit 11 14.07.2010 20:44
Vanhojen topiccien kuvat panzer Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 1 03.04.2009 14:58
Myydään Pienipäisiä lohkolämmittimien johtoja Hujane O/M/V Muut 0 10.11.2008 22:05
Vanhojen maastureiden safariluotettavuus Tekniikka & Jutustelu 7 08.06.2004 08:04


Sivu luotu: 14:35 (GMT +2).