![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Möllit muistavat (osa tarkoituksella) tästä vain sen, että polttimot saa vaihtaa ledeiksi, joten kaikentyyppiset vaihdetaan ledeiksi, oli hyväksyntää tai ei.
__________________
Jukka |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Aloittajan Hiluxissa on huonot lähivalot, ja siinä on kuulemma H11 lamput. Mutta nehän ovat yksilankaisia lamppuja ilman varjostinkauhaa? Voiko H11 lamppua käyttää myös lyhyiden umpiossa?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sitä en tiedä onko kysyjän autossa tehty noin, vastaukseni lähinnä spekulatiivisessa mielessä kirjoitettu... |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä tosiaan kotteron umpiossa kupu polttimon edessä. Pitkät ovat 9005 Sylvania, joita americcalainen tyyppi kehui parhaiksi saatavilla oleviksi. Nehän tässä olivat ihan jees.
Mutta mittauksesta en ollut ihan varma. Tein jatkopiuhat mielestäni kelvollisilla liittimillä ja asetin ne polttimon uros- ja naarasliittimien väliin, ja kuorin eristettä pätkän pois. Tyhjällä liittimellä siis muistaakseni 13,92v ja polttimon palaessa sain piuhojen välistä 11,4v. Jos mittaustapa oli oikea, niin mitä lukema antaa ymmärtää ja jos tapa oli väärä niin jatketaan siitä |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Sellainen havainto vielä, että pitkien toinen piuha on huomattavan paksu ja toinen samanlainen kuin lyhyiden molemmat piuhat. Uskoakseni maata ei tule polttimon kannan kautta.
Annoin akulta kokeilumielessä suoran virran toiselle lyhyelle polttimolle, eikä ainakaan hallin seinää valaistessa huomannut eroa. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ajovalo on luonnollisesti ollut koko ajan säädetty mahdollisimman ylös. Päätin kokeilla säätää ylemmäs ja kyllä se vähän auttoi. Valokeilan ylempi raja häviää jo kokonaan ikuisuuteen, eikä sillä säädöllä vielä kukaan väläytellyt vastaan. Seuraava liike oli Osram Night Breaker Silver polttimopari hintaan 30€. Toiseksi kallein hyllystä. Jos polttimo jotain toi niin vaisua kuten arvata saattoi. Olin lapsenomaisella uskolla liikkeellä.
Tämä kiireessä parantelu johtui Raahen reissusta. Lähtö aamulla ja paluu illalla. Vielä pitäisi se virtapuoli varmistaa mutta kyllä ero on mielestäni havaittava alkuperäiseen. Ja siis Jyväskylän pohjoispuolella maa on valkoinen eikä vetinen asvaltti kuten Keravalla. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Releen ohjaus sitten niistä nykyisistä lampulle menevistä piuhoista. Joka lampulle omansa, lisää toimintavarmuutta.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Mittasinko oikein eli kahden johdon välistä, ennen polttimoa?
Pitäisi löytää liittimiä niin voisi kytkeä releen ilman pysyviä muutoksia. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Miksi otit akulta? eikö sähkö tule laturilta?Lainaus:
Ja siihen laturilta lähtevään virtajohtoon järeä sulake, tai mielellään 2: lyhyille ja pitkille omansa; siis jos kärähtää jostain syystä, niin jää vielä toiset valot.... -> esim. https://www.puuilo.fi/bl-sulakkeenpidin-maxival ja siihen 40-50a sulake. Ja tuosta sitten 6mm2 johdot sulakerasialle, josta sekä lyhyen että pitkiän valon releelle omilta 30 a:n sulakkeilta.(parempi tulee, jos molemmille lyhyille ja pitkille oma rele ja sulake; siis 4 relettä, ja jokaisen releen sähkönsyötössä oma sulake, silloin vois riittää jopa 10a sulake, mutta 15-30a sulake palaa varmasti, jos oikosulku. Johdot 2,5mm2. (siis jokaiselle polttimolle oma 2,5mm2 johto releeltä, 1,5mm2 on jo aika hyvä) Ja sitten tuo maadoitus; siis polttimoiden maadoitus; sekin pitää tehdä huolella, esim. jokainen polttimo em. 2,5mm2 johdolla korin/rungon maadoituspisteeseen, lohko on yleensä maadoitettu koriin/runkoon huomattavan hyvin. (ihannetapaus olisi maadoitus lohkoon, mutta tärinä aiheuttaa ongelmia) Ja sitten se varoituksen sana: Jos latausjännite yli 14 volttia, polttimoita alkaa mennä kuin "tupakkia". Paras ratkaisu olisi päiväajovalot ja niiden lisäksi alkuperäisten lyhyiden alennettu jännite taajama-ajoon: Kuinka se tehdään: lisätään yksi rele lyhyiden valojen releen "eteen": Jos rele on vetäneenä, niin silloin sähkö tulee suoraan sulakkeelta, ja jos rele ei vetäneenä, niin sähkö kiertää esim. 10 metrin pitkän 1-1,5mm2 johdon kautta, joka toimii nimenomaan etuvastuksena, jonne jää suuruusluokkaa 2 volttia, ja silloin polttimien ikä suuruusluokkaa 10 kertaistuu verrattuna 14 volttiin. (Ulkomuistista tuo 10m/1-1.5mm2, tarkista) |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Itte laitoin j120seen cruiseriin H4sen tilalle H4 Philips Ultinon Pro9000. Ja valokuviota epäilin, mutta se oli todella hyvä. Ja tosiaan takuuta pari vuotta näissä.
Hinta kohtuu tyyris, mutta valot päällä näkeen etteenpäin ja kuuluu vielä radiokin. Nämä kaksi asiaa ei aina kiina ledeillä onnistu. |