Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Viestiketju on lukittu
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.12.2021, 15:41
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Katsastusmiehiltä mitä ottaa neuvoksi ?


Mistähän kolmen katsastusmiesten neuvoista
ottas vaarin ?

Seuraavassa pätkiä keskustelusta tänään:

▪︎ turvallisuutta ei saa vaarantaa
- viittasivat jarrujärjestelmään,
vanteet ei saa "häiritä" jarrusatuloita yms
(miten varmistaa ? yhdellä koeparillako?)

▪︎ täsmämitoitusta
ts ei mitään sinne päin
(ammattimiehen hommaa?)

▪︎ vanteen reiän oltava just sopiva
ts vanteen keskireikä ei saa olla liian suuri
(mistä sellainen mittavanne?)

▪︎ ET luku oltava tarkka ja oikea
(ammattimiehen mitattava)

▪︎ vanteet etsittävä ensin
ts ei viisasta aloittaa renkaiden etsinnällä
(täytynee muuttaa taktiikkaa!?)

▪︎ vanneliikkeiden pitäs tietää
(miksi eivät tähän autoon näytä tietävän?)

▪︎ rengasliikkeiden pitäs tietää
(ovatko kiinnostuneet vain renkaat myymään?)

▪︎muiden merkkien vanteet voivat käydä
ts ei viisasta rajata etsintöjä tähän autoon
(mitkä muut Toyotan lisäksi ?)

▪︎ jos pienemmät renkaat niin ok
(haarukassa)

▪︎ jos muutoskatsastettu niin ok
(20.12.2011 muutoskatsastettu
erikoisehdot:
roiskesuojien levikkeet edessä ja takana)

▪︎ kunhan ei liian leveät niin ok
(mikä mahtaa olla tarkka max leveys ?)

▪︎ talvirenkaat talvella
(jep)

▪︎ nastat talvirenkaisiin
(jep)

▪︎ rautavanteet talvirenkaisiin
(ilmeisesti inäin on viisasta ?)

▪︎ rautavanteita voi löytyä edullisiakin
(mistä ?)

▪︎ noin vanhaan autoon voi olla vaikea löytää
(onkohan jopa mahdotonta ?)
....
Ilmeisesti jotakin varteenotettavaa ?

  #2  
Vanha 08.12.2021, 19:02
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.332
Perusasetus

Sun täytyy ensin päättää, millaiset renkaat haluat. Kapeat vai leveät? Vanteita löytyy kyllä.

Jos menet 235/85R16 (32" korkea), niin vanneasia on helppo. Esim Nissan, Mitsubishi, Toyota tehtaan 6x16" peltivanteet, mitä saa 50-100 euroa kierros käytettynä. Uusiakin saa, ja jos ei 6x16" meinaa löytyä, niin 7x16" käy myös.

33x12.50R15 renkaille ostat 8 tai 10x15" vanteet. Niihin sama ET kuin mitkä sulla on toisissa vanteissa.
  #3  
Vanha 08.12.2021, 21:06
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Miten korkeat renkaat saan kapeimmilla talvirenkailla ?


Kiitos vinkeistä !

Ilmeisesti kapeampi talvirengas ?
+ pureutuu lumeen paremmin
+ auto ei jää lumen päälle
+ on varustettu korkeammalla profiililla

Nykyiset talvirenkaat peltivanteilla ovat
235/75R15

Onko noille vanteille viisasta yrittää etsiä
profiililtaan korkeampia renkaita ja
mikä olis max ?
vai
etsiä kokonaan uusi talvirengas-talvivanne
kit jolla saisi korkeutta lisää ?

Thanks guys and sorry having to
contemplate this - takes time!
  #4  
Vanha 08.12.2021, 21:08
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

USA - EU muunnokseni ovatko ok ?


Kiitos neuvoista !

Voiko joku tarkistaa seuraavan kun
näköjään Euroopassa on helpompi
EU mittaluvuilla pärjätä

BFGoodrich KM3 Mud Snow Terrain
renkaiden mittaluvut tuumissa:

33x12.5R15

<=>
320x70R15 mutarenkaat (lasketut EU luvut)

235/75R15 talvirenkaat (valmiit EU luvut)

Eo merkinnät ilmeisesti kuvaavat seuraavaa ?
(1) renkaan leveys mm
(2) renkaan h pros poikkileikkausleveydestä
75% > 70% talvirengas suht korkeampi
(3) R = radial eli vyörengas
(4) 15 tuumainen vanne halkaisijaltaan

>> https://www.1001renkaat.com/neuvoja-...ko-us-eurooppa

Thanks for any advice guys !
  #5  
Vanha 08.12.2021, 21:33
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.332
Perusasetus

Jos ne nykyisten talvirenkaiden vanteet ovat 7x15", niin niille voi laittaa laillisesti 265/75R15, 31x10.5R15, 33x10.5R15. Ensin mainittua saanee kunnon talvirenkaana, noita tuuma mittaisia tuskin?

Sitten on tietysti UAZin 215/90R15 joka menisi noille vanteille... 31 tuumaa korkea, ja kapeat kuin mitkä. Löytyy venäjältä helposti
  #6  
Vanha 09.12.2021, 19:13
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Kiitos jo saaduista hyvistä talvivanne-talvirengas neuvoista !


Jo saaduista neuvoista paljon kiitoksia!
Kypsyttelen palautteita ja yritän niistä
koota pohjoisen olosuhteisiin sopivat.

Tänään ajoin
235/75 R15 Continental
nastoitetuilla talvirenkailla.

Nastat aivan välttämättömät niin
valta- (ei suolattu), pää-(kova paljanne),
kylä-(aurattu) kuin metsätiellä(alla jäätä).

Renkaiden korkeus riitti koska puuterilumi
ts ei suvea ollut ja ao tiepohja kova
eikä vielä moottorikelkkailijoita metsätiellä.

4wd low metsätieosuus, minkä renkaat
selvittivät ok puuterilumessa.

Korkeammista renkaista puhuessani
en ole muistanut mainita sitä,
että vaikka maastoauton niillä korkeammaksi
saakin niin talvimaisemissa olisi
normaalivuonna jo
tapahtunut siirtymä moottorikelkka kauteen
jolloin kovaksi tamppautunut kelkkaura
tekee ajon mahdottomaksi useimmilla
metsäteillä eikä niihin tahdo päästä
auratuilta teiltä enää aurausvallien takia.

Marras-joulu 2021 pohjoisessa on ollut
poikkeuksellinen korkean
puuterilumikerroksen ja roudan puuttumisen
takia, joten kaikki totutut nyrkkisäännöt
talvirenkaisiin eikä talvivanteisiin ole päteneet.

Pitkällä tähtäimellä kuitenkin etsi itselleni
parempaa talvivanne-talvirengas yhdistelmää
joten jo saaduista neuvoista otan vaarin.

Thanks guys - you rock!
  #7  
Vanha 10.12.2021, 16:00
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi Näytä viesti
Mistähän kolmen katsastusmiesten neuvoista
ottas vaarin ?
Täältä vielä yhden katsastusmiehen kommentit:
Lainaus:
Seuraavassa pätkiä keskustelusta tänään:

▪︎ turvallisuutta ei saa vaarantaa
- viittasivat jarrujärjestelmään,
vanteet ei saa "häiritä" jarrusatuloita yms
(miten varmistaa ? yhdellä koeparillako?)
Jotkut vanteet voivat ottaa jarrusatulaan kiinni jos keskiosa suora. Olisko tämä jarrusatulan "häirintää"? Outo nimitys.
Lainaus:
▪︎ täsmämitoitusta
ts ei mitään sinne päin
(ammattimiehen hommaa?)
En ymmärrä, tietysti sovittava paikoilleen, mutta vaihtoehtoja kasapäin.
Lainaus:
▪︎ vanteen reiän oltava just sopiva
ts vanteen keskireikä ei saa olla liian suuri
(mistä sellainen mittavanne?)
Ei pidä paikkaansa, ei näissä 6-pulttisissa tarvikevanteiden keskireikä keskitä. Riittää että on tarpeeksi iso keskireikä että sopii paikoilleen, eli melkein kaikki perus "japsijaon" eli 6x139.7 mm vanteet käy keskireiän puolesta.
Lainaus:
▪︎ ET luku oltava tarkka ja oikea
(ammattimiehen mitattava)
No tässäpä sitä ollaankin, tämän auton alkuperäinen ET on tyyppitietojen mukaan +30. Sitä saa muuttaa vain 15 mm laillisesti eli raideleveys saa muuttua 30 mm vanteiden vaihdon myötä (alkuperäinen 1425 mm edessä ja 1410 mm takana). Mitä todennäköisimmin katsastuksessa hyväksyttyjen 33" renkaittesi vanteet ovat tämän suhteen laittomat. Tietoa raideleveydestä/vanteen offsetista/ET ei ole pakko rekisteritietoihin syöttää, joten hankala siihen on puuttua.

Muutoskatsastuksessa 10 vuotta sitten autolle on merkitty tyyppihyväksytyksi renkaaksi Pathfinderistä löytyvä 31x10.50R15 ilman sen kummempaa selvitystä. Näissä lienee ET alunperin +20, mutta sitä ei ole mihinkään syötetty eikä sitä tietoa mistään auton tiedoista löydy.

Lainaus:
▪︎ vanteet etsittävä ensin
ts ei viisasta aloittaa renkaiden etsinnällä
(täytynee muuttaa taktiikkaa!?)
Haluttu rengaskoko päätettävä ensin.
Lainaus:
▪︎ vanneliikkeiden pitäs tietää
(miksi eivät tähän autoon näytä tietävän?)

▪︎ rengasliikkeiden pitäs tietää
(ovatko kiinnostuneet vain renkaat myymään?)
Tuskin löytyy mitään eksaktia tietoa asiaan, myyvät pulttijaon ja tuumakoon perusteella sulle jotkut mitä saavat käsiinsä.
Lainaus:
▪︎muiden merkkien vanteet voivat käydä
ts ei viisasta rajata etsintöjä tähän autoon
(mitkä muut Toyotan lisäksi ?)
Kuten aiemmin mainittu, melkein kaikista japanilaisista peräisin olevat 6-pulttiset käy (ei Navara). Myös monessa jenkissa sama (keskireikä voi näissä olla pienempi).
Lainaus:
▪︎ jos pienemmät renkaat niin ok
(haarukassa)
Kuka pienempiä haluis?
Lainaus:
▪︎ jos muutoskatsastettu niin ok
(20.12.2011 muutoskatsastettu
erikoisehdot:
roiskesuojien levikkeet edessä ja takana)

▪︎ kunhan ei liian leveät niin ok
(mikä mahtaa olla tarkka max leveys ?)
Alkuperäisestä renkaasta saa levittää 40 mm tai 20% suuremman ollessa määräävä, halkaisijaa saa suurentaa 15% alkuperäisestä. Sun onneks tähän autoon on (kyseenalaisella tavalla) merkitty Pathfinderin 31x10.50R15 myös alkuperäiseksi=tyyppihyväksytyksi, joten siihen voidaan verrata. Ton leveys milleinä on 268 mm ja halkaisija 775 mm. Teoriassa siis suurin rengas saisi olla 891 mm korkea ja 373 mm leveä (321 mm ilman muutoskatsastusta).
Lainaus:
▪︎ talvirenkaat talvella
(jep)
M+S riittää lain mukaan vielä kolmisen vuotta, sen jälkeen 3PMSF tai POR. Oikeita talvirenkaita suosittelen (3PMSF).
Lainaus:
▪︎ nastat talvirenkaisiin
(jep)
Oman maun mukaan.
Lainaus:
▪︎ rautavanteet talvirenkaisiin
(ilmeisesti inäin on viisasta ?)
Ei merkitystä, peltivanteet ruostuvat, alumiiniset syöpyvät.
Lainaus:
▪︎ rautavanteita voi löytyä edullisiakin
(mistä ?)

▪︎ noin vanhaan autoon voi olla vaikea löytää
(onkohan jopa mahdotonta ?)
Kuten mainittu, melkeinpä kaikkien japskimaastureiden vanteet käy.
  #8  
Vanha 10.12.2021, 18:56
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Mittaluvuista talvivanne-talvirenkaisiin kiitos


Kiitos moninaisista mittaluvuista talvivanne-talvirenkaisiin

Kirjainyhdistelmä 3PMSF ilmeisesti
vastaa lumihiutale symboleita
235/75 R15 Continental 108Q
nastoitetuissa talvirenkaissani ?

Millin tarkkaa analyysiä, thanks !

Seuraavassa muutama kommenttini:

(1)
Terranoa ovat useat eri katsastusasemat
ja katsastusmiehet syynänneet vuosien
varrella ja useat tosi offroad harrastajat
tuunanneet - aina katsastaen.

(2)
Traficom tietojärjestelmät js tietokannat
ovat nekin muuttuneet, korruptoituneet,
päivittyneet, viimeisimmästä löytyy mm:
"
sekä etu että taka-akselille
31x10.50R15 tyyppihyväksytty
33x12.50R15 katsastuksessa merkitty
215R15 tyyppihyväksytty
vannekoko: offset
20.12.2011 muutoskatsastettu
erikoisehdot
roiskesuojien levikkeet edessä ja takana
"
(3)
Katsastusasemilla useallakun ovat tarkistaneet ja
hyväksyneet vanteineen

33x12.50R15L
® BFGoodrich KM3 Mud Snow Terrain
®BFGoodrich TA KM3 M+S POR
M (mud) S (snow)
POR (Professional Off Road)

(4)
Laillisuuteen niin itsekin kuin edeltäjät olemme
pyrkineet, etukäteenkin ennen tuunauksia
on varmistettu - maastoauton omistaja ei
voi vaikuttaa katsastajien pätevyyteen

(5)
katsastajille on tarvittaessa esitetty
tarkempi korjaamon työraportti,
onpa korjaamin omistajaltakin pyydetty

2021 uusintakatsastuksessa hitsaukset
ja ohjauksen välitangon vaihtanut
ammattimies kävi esittämässä hitsauksensa
ja uuden välitangon katsastusasemalla
ja sai leiman.

Kiitos palautteista, millitarkkaa analyysiä!
  #9  
Vanha 10.12.2021, 19:13
dragonxi dragonxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.12.16
Sijainti: n/a
Viestit: 380
Blog Entries: 2
Perusasetus

Mittaluvut 235/75 R15 Continental 109Q nastoitukseen ?


Mitkä mittaluvut (kpl/%/mm..) mittaavat ao talvirenkaan
nastoitusta - katsastus hyväksynyt 29.11.2921 -
mutta ajan takaa mikä nastoitus noihin
talvirenkaisiin on viisasta kun epäilyttää
että nykyistä nastoitusta vois parantaa ?

Mitä raja-arvoja ei syytä ylittää ?

Mikä olis minimi/hyvä/max ?

Ottavatko vanhat nastat pois ?

Mitä hintaluokkaa neljän ao talvirenkaan nastoitus ?

Nykyisellä nastoituksella tänään pärjäsi,
mutta kun lumisemmalle metsätielle lähdin
ylämäkeen niin oli jo haastavampaa, kun
eilisen päivän ajojälkeni olivat innostaneet
porukkaa kojeilemaan "jospa minäkin"
ja sutineet ylämäen tosi liukkaaksi.

Kiitos etukäteen pienestäkin vinkistä!
  #10  
Vanha 10.12.2021, 20:31
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dragonxi Näytä viesti
Mitkä mittaluvut (kpl/%/mm..) mittaavat ao talvirenkaan
nastoitusta - katsastus hyväksynyt 29.11.2921 -
mutta ajan takaa mikä nastoitus noihin
talvirenkaisiin on viisasta kun epäilyttää
että nykyistä nastoitusta vois parantaa ?

Mitä raja-arvoja ei syytä ylittää ?

Mikä olis minimi/hyvä/max ?

Ottavatko vanhat nastat pois ?

Mitä hintaluokkaa neljän ao talvirenkaan nastoitus ?

Nykyisellä nastoituksella tänään pärjäsi,
mutta kun lumisemmalle metsätielle lähdin
ylämäkeen niin oli jo haastavampaa, kun
eilisen päivän ajojälkeni olivat innostaneet
porukkaa kojeilemaan "jospa minäkin"
ja sutineet ylämäen tosi liukkaaksi.

Kiitos etukäteen pienestäkin vinkistä!
Aika syvällistä, mutta sanoisin että hommaa 33” mutakumit, saippauta ne, nastoita ne kuorma-auton nastoilla ja sitten pikkupuolen kakkonen ja happee!! Menee siihen asti kuin menee, toivottavasti pääset edes omia jälkiä pitkin takaisin.
Viestiketju on lukittu

Luokat
lumi, lääkkeet, rengas, talvirengas, talvivanne, vanne


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan O:35x12.50r15 tai 33x12.50r15 mt kumit Topi79 O/M/V Renkaat ja vanteet 0 08.05.2021 08:09
Ostetaan Unimog rengas/vanne yhdistelmä jaiksis O/M/V Renkaat ja vanteet 2 24.02.2011 20:05
M: 8 x 15 vanne ja 31x10.50R15 AT-kumi (1 kpl) Ahosensetä O/M/V Renkaat ja vanteet 1 30.05.2007 06:56
M: OT RENGAS SARJOJA TALVEEN VAJAA VETOISIIN O/M/V Muut 0 17.10.2005 19:18
Syvään lumeen parhaat? Jull Tekniikka & Jutustelu 17 26.09.2005 17:25


Sivu luotu: 10:19 (GMT +2).